Kahoot-sjefen etter millionunderskudd: – Vi er en business, ikke veldedighet

Investorene i Kahoot så en fantastisk brukervekst og likte det langsiktige målet, men de så også et underskudd på 16,5 millioner. De ville ha en kommersialiseringsplan.

TAPER PENGER: Kahoot og toppsjef Erik Harrell har 50 millioner unike brukere i plattformen sin hver måned, men de taper fremdeles penger.

Foto: Per-Ivar Nikolaisen Shifter
  • Per-Ivar Nikolaisen (Shifter)
Publisert:,

Erik Harrells år som sjef hos Kahoot har vært fullt av nyheter fra det norske læringsselskapet. Nylig kom også nyheten om at selskapet fortsetter å gå i et solid underskudd, med 16 millioner kroner i minus i fjor, og minimale inntekter.

–Hvilke utfordringer så du i Kahoot da du startet?

– For det første var det jo utrolig mange muligheter. Den største utfordringen var nesten at det var for mange muligheter. Vi måtte bestemme oss for hvilke områder vi skulle konsentrere oss om, forteller Harrell når Shifter møter ham for å oppsummere tiden som har gått.

Ikke veldedighet

Det store målet på lang sikt er «livslang læring for alle», men spørsmålet er hva som er den riktige veien å gå i den nærmeste tiden – ikke minst for å få opp inntektene og kapitalisere på den formidable brukerveksten. Kahoot har som kjent nå nådd 50 millioner unike brukere i måneden.

– Vi må tjene penger. Kahoot er en business, ikke veldedighet. Så vi bestemte oss for å utvikle en kommersiell plan, sier Harrell om den første tiden i Kahoot.

Les også

Gikk én million over – der boligprisene synker mest

De tok utgangspunkt i alle de etablerte selskapene som bruker læringsspillet. Veksten i antall brukere var her enda høyere enn ellers. Senere denne høsten lanserer de en betalt versjon for denne gruppen.

Dette skal være første steg på veien til å gjøre Kahoot til en pengemaskin.

Produktutvikling koster

– I fjor svidde dere av 16 millioner kroner i Norge. Er det vanskelig å få forståelse i Norge for hvordan det er å bygge et internasjonalt selskap, at du må brenne av en del penger for å komme dit?

– Det er en generell forståelse for at man må investere for å få inntekter, men fokuset har vært mer på hvordan vi faktisk skal kommersialisere selskapet, mener Harrell.

Erik Harrell foran teamet som utviklet den nye mobilappen til Kahoot.

Foto: Per-Ivar Nikolaisen Shifter

Han viser til at det er mange selskaper som lanserer et produkt, og tjener penger og får overskudd tidlig. Samtidig er det slik at disse selskapene ofte også utvikler nye produkter underveis.

– De taper på penger på disse produktene, men du ser det bare ikke i årsresultatet, sier Harrell.

Les også

Mener dette er en «desperat handling»

Han peker på at Google er et eksempel på dette.

– De utvikler nye produkter hele tiden og taper penger på mange av disse produktene til å begynne med. Men vi starter så å si på null, vi er så vidt i gang med å generere våre første inntekter, så det er ikke noe overskudd å dekke slike kostnader med, påpeker Harrell.

Plan for å tjene penger

– Selv for dere er 16 millioner kroner en solid sum penger. Har denne «burn raten» gjort det enda viktigere for investorene og eierne å få kommersialiseringen opp å gå?

– Vi har investorer som fokuserer på den kommersielle planen, men tenker langsiktig og impact, sier han.

Han mener det er en balanse mellom å konsentrere seg om oppdraget med å få nye brukere, og på samme tid kommersialisere.

I fjor høst hentet Kahoot 85 millioner kroner, fra blant annet Microsoft. Men styret og ledelsen at det var nødvendig å få inn mer kapital i 2017.

– Vi måtte vise at vi hadde en god plan for å kommersialisere selskapet. Når nye investorer kom inn i april og juni 2017, måtte de se at vi kunne tjene gode penger på dette, sier Harrell.

Les også

Utsatt skokrangel for retten

Før sommeren hentet selskapet inn nye 80 millioner i en utvidelse av den fjorårets runde.

– Vi visste at vi måtte hente inn mer penger i 2017. Det ville vært mye vanskeligere å hente penger uten en kommersialiseringsplan, mener Harrell.

Han beskriver det som relativt lett å hente inn de nødvendige pengene – med den raske brukerveksten, planen for å tjene penger og ikke minst hvordan selskapet nå har utvidet teamet.

– Det er jo greit å svi av 16 millioner kroner hvis det brukes på en god måte, men hvis dere ikke gjør det, og ikke lykkes, er det jo sløsing. Var alle pengene vel brukt?

– Bottom line er at du aldri vil bruke alle pengene dine helt perfekt. Det vil alltid være en eller to investeringer som ikke er perfekt. Men det ultimate barometeret er hva som skjedde med brukerne. Og brukerveksten var veldig god i fjor og også så langt i år.

Betalende kunder

Selskapet har allerede flere betalende kunder på piloten av det nye premiumproduktet, blant annet DNB. Ideen har vært å lage et selvbetjent, skalerbart produkt.

– Vi har allerede fått bekreftet at dette er noe som selskapene ønsker, og får nå mange forespørsler fra større selskaper i både USA og Europa.

Selskapene får noe som ligner mer på deres eget produkt, med egen logo. Selskapene ønsker også muligheten til å dele spill gjennom organisasjonen, og har tilgang på mer omfattende rapporteringsmuligheter.

Saken ble opprinnelig publisert på Shifter.no

Shifter er en nettavis for startups og innovasjon. Følg Shifter på Facebook og Twitter. Hør også podcast ved å søke på «Shifter» i iTunes eller den podcast-klienten du bruker.

Les også

Kahoot henter 80 millioner kroner i investeringer

Les også

Spiff væpner seg til knallhard sparestrid: Henter 8,5 millioner kroner

Les også

Dette er spørsmålet alle norske ledere bør stille seg

Her kan du lese mer om

  1. Norge
  2. Google
  3. Ledelse
  4. Digitalisering
  5. Kahoot
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slik vil Kahoot tjene penger

  2. Kahoot! til Disney: Skal delta på underholdningsgigantens akselerator

  3. Kahoot henter 80 millioner kroner i investeringer

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Han var Kahoots første storinvestor: - Jeg skjønte ikke helt hva de forsøkte å lage

  6. Betalt innhold

    Kahoot-ledelsen må lære seg å skyte frem brystkassen