Telia Sonera kjøper Tele 2 Norge

Netcoms morselskap Telia Sonera kjøper Tele 2 Norge for 4,6 milliarder norske kroner. Tele 2s norske virksomhet slås dermed sammen med Netcoms.

4,6 mrd.: Telia Sonera kjøper Tele 2s norske virksomhet for 4,6 milliarder norske kroner.
Publisert:

Netcoms morselskap, svenske Telia Sonera, kjøper Tele 2s norske virksomhet. Det betyr at Netcom og Tele 2 nå slås sammen.

Dermed får 1,1 millioner norske kunder ny mobiloperatør, og Netcom en mye sterkere markedsposisjon.

Tele 2 Norge eier, i tillegg til Tele 2, merkevarenavnene Network Norway, One Call og MyCall. Disse blir følgelig også kjøpt opp.

Telia Sonera må ut med 5,1 milliarder svenske kroner, omtrent 4,6 milliarder norske kroner, for Tele 2 Norge.

Kun to store

En konsekvens av oppkjøpet er at det nå blir kun to store aktører på det norske telemarkedet - Telenor og Telia Sonera.

Til gjengjeld blir andelen aktørene imellom likere.

Oppkjøpet, som forutsetter godkjenning av norske konkurransemyndigheter, øker nemlig Telia Soneras norske markedsandel fra 23 til omtrent 40 prosent, fra 1,6 til 2,7 millioner mobilkunder.

Melding til Konkurransetilsynet blir send inn neste mandag.

Avslutter avtale med Telenor

I fjor tapte Tele 2 Post- og teletilsynets lisensauksjon, og ble dermed stående uten egne frekvensrettigheter. Selskapet ble dermed det eneste av de tre store norske selskapene Telenor, Netcom og Tele 2 som ikke hadde egne frekvensbånd.

Selskapet lovet at tapet ikke skulle gå utover Tele 2s kunder. Kort tid etter auksjonene ble det klart at Tele 2 skulle leie frekvenser av Telenor.

Tele 2 vil nå avslutte leieavtalen med Telenor.

Les mer: Telenor mister 450 millioner kroner i leieinntekter

- Telenor er for sterke

- Denne sammenslåingen er viktig for at vi skal ta opp konkurransen med Telenor, som per i dag er for sterke. Det er viktig i Norge, sier August Baumann, administrerende direktør i Netcom.

Selskapet forteller at de vil opprettholde bredden i markedet.

- Alle merkenavnene skal beholdes. Med forskjellige prisstrukturer, sier Baumann.

Kommunikasjonsdirektør i Netcom, Severin Roald, mener kjøpet vil styrke konkurransen på markedet.

- Vi styrker konkurransen på det norske markedet. Et konkurransedyktig Netcom er viktig for Norge, ikke minst i distriktene, sier Roald, til E24.

Administrerende direktør for Tele 2s norske virksomheter Arild Hustad mener også salget er bra for norske mobilkunder.

- Sammenslåingen vil føre til et mer jevnbyrdig styrkeforhold mellom aktørene i mobilbransjen og følgelig forbedre konkurransen. Det er bra for våre kunder, og det er bra for norske mobilkunder og næringslivet, sier Hustad.

Pågått siden desember

Telia Sonera garanterer nå 4G-dekning til 98 prosent av Norges befolkning innen utgangen av 2016.

- Dette er to år tidligere enn vi er forpliktet til. Vi skal investere i et enda mer robust nett, sier Roald.

Forhandlingene skal ifølge Roald ha pågått siden det i desember ble klart at Tele 2 tapte kampen om fremtidige mobilfrekvenser.

- Selskapet prises i henhold til den verdien merkevaren Tele 2 har, samt verdien av deres kunder, sier Roald.

Telco Data vant

Ved frekvensauksjonen vant Telco Data de siste ledige plassene på 800 MHz- og 900 MHz-båndet. Foreløpig er det ikke klart hvor mye selskapet har bygget ut og når deres produkter vil bli tilgjengelig for norske kunder.

Dermed kan det ligge an til at det kun blir to aktører på det norske markedet i en periode fremover, dersom Telia Soneras oppkjøp av Tele 2 godkjennes av konkurransetilsynet.

Publisert: