- Det er ingen tvil om at behovet for internett-kapasietet er økende

Teknologi- og sikkerhetsbransjen forbereder seg på at stadig mer av det vi har rundt oss i hverdagen skal kobles til internett.

«SMART HOME»: En ansatt hos LG viser her frem en meldingsutveksling med sitt hjem, der man blant annet kan få informasjon fra kjøleskapet.
Publisert: Publisert:

Giganter som Apple, Samsung og Google jobber på spreng for å kunne selge teknologien som gjør våre hjem smartere.

Dette kan gi goder, som smarte hus, der du kan skru opp og ned varmen hjemme fra smarttelefonen, få beskjed fra kjøleskapet når du mangler melk, sko som gir deg beskjed om du går feil vei og kaffe som er ferdig akkurat nå vekkerklokka ringer om morgenen.

Les også

Nå kommer armbåndene som vet alt om deg

Dingser

I dag finnes det rundt 1,9 milliarder smarte «dingser» eller «duppeditter», et tall analytikere spår vil øke til ni milliarder innen 2018.

Apples software-sjef Craig Federighi fortalte under en konferanse at de jobber med teknologi som gjør at du kan si til smarttelefonen din at du skal gå og legge deg, og den sjekker om garasjen er lukket, døra er låst og at stekeplatene og lyset er slått av.

Fiber

Bjørn Rønning

Men det krever også mer internettkapasitet.

- Det er ingen tvil om at behovet for kapasitet er økende, sier Bjørn Rønning i IKT-Norge. Han leder arbeidet i Norsk fiberforum.

I fibernettet frakter fiberoptikk data som lys gjennom glass, og det er ingen øvre grense for kapasitet. Dermed kan det tilpasses behovet etter hvert som det øker, forteller Rønning.

Fibernettet bygges i geografiske soner, og blir styrt av interessen i hvert enkelt nabolag. De offisielle tallene i Norge viser at 31 prosent av norske husstander kan få fibernett.

Rønning forteller at det snart blir publisert tall fra en ny dekningsundersøkelse, som sannsynligvis viser at prosenten i realiteten er høyere.

Les også

Slik blir «tingenes internett»

Den danske Erhvervstyrelsen publiserte i 2012 undersøkelse der de konkluderer med en kraftig økning i bredbåndskapasitet fram mot 2020.

I sin konklusjon viser de til hvordan samfunnet så ut i 2004.

- YouTube og Twitter var ikke lansert, og mobile enheter som iPhone og iPad lå langt frem i tid. I 2020 vil det finnes en rekke tjenester og enheter som vi ikke kjenner til i dag.

Netflix

Rønning sier at paradigmeskifter kan skje når som helst.

- Før vi vet ordet av det har vi en helt ny helsetjeneste, som krever bredbåndsbredde. Da Netflix ble lansert i USA, sto de alene for 28 prosent av nedstrøms datatrafikk i USA over natta, sier Rønning.

I november i fjor besluttet Post- og teletilsynet at Telenor måtte åpne fibernettene sine for andre internettilbydere.

Et av de norske selskapene som venter i spenning på utviklingen i samfunnet, er Viken Fiber.

- Nå bruker våre kunder for det meste TV og PC, men det blir spennende å se hvor våre inntektsstrømmer kan komme fra i fremtiden, sier Anne Berit Rørlien, administrerende direktør i Viken Fiber.

Les også

Dårlig retningssans? Her er «smart-skoen» som hjelper

De har denne uken gitt kunde nummer 100.000 fibernett på Østlandet.

- Ut fra kurven vi ser, så forventer vi eksponensiell vekst en god stund fremover, målinger viser at våre kunder bruker internett mer når de har raskere tilgang, sier Rørlien.

Østlandet

Selskaper bygger og drifter fibernettet på Østlandet. De leverer internett, TV- og telefontjenester fra Altibox til hjem og bedrifter i 60 kommuner rundt Oslofjorden.

Anne Berit Rørlien, administrerende direktør i Viken Fiber.

- En gjennomsnittlig kunde har ni enheter koblet til internett nå. Og vi ser at skoler digitaliseres og det blir stadig mer innenfor helse som kobles på internett. Det er spennende å se alle mulighetene innenfor andre segmenter, sier Rørlien.

I fjor leverte de fiber til i underkant av 15.000 kunder. I år håper de å klare 15.500 nye kunder.

- Vi merker at det er økt etterspørsel etter bredbånd med virkelig høy hastighet. Nå kommer det også en ny generasjon som har vokst opp med at alt skal kunne kobles til nett, og være raskt, sier Rørlien.

Viken Fiber er et ungt selskap. Det ble dannet i oktober i fjor, etter en fusjon mellom Viken Fibernett AS, Skagerak Fiber AS, EB Kontakt AS, EB Fibernett AS og BOF AS. Selskapet er eid av Lyse Fiberinvest og Energiselskapet Buskerud.

De har nå 128 ansatte, og forteller at de i 2014 venter en omsetning på over 900 millioner kroner, og en EBITDA på 287 millioner kroner.

Les også:

Google og legemiddelselskap inngår samarbeidFacebook skal registrere lyden rundt degSnapchat utvider bruksområdetFakturerer rett fra smartklokkaSlik blir «tingenes internett»

Publisert:
Gå til e24.no