Telekom

Telia fortsetter 5G-kampen: Men mister snart store inntekter fra Ice

Norske myndigheters nye regulering sørger for at Telia mister store leieinntekter fra Ice neste år. Samtidig fortsetter den svenske telegiganten sin tunge satsing i Norge på 5G, trådløst bredbånd og samkjøringen med gamle Get.

Telia Norge-sjef Stein Erik Vellan.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Ja, men den planen går jeg ikke ut med, sier Telia Norge-sjef Stein Erik Vellan til E24.

Han svarer på spørsmål om Telia har en plan for å forsøke å hente inn noe av det nisifrede beløpet som forsvinner fra selskapets inntekter fra januar.

Konkurrenten Ice, som bygger ut Norges tredje mobilnett, har nemlig inngått en ny avtale med Telia. Selskapet leier tilgang hos Telia der de selv ikke har dekning, men grunnet en ny myndighetsregulering av Telenor har Ice klart å forhandle ned takstene dramatisk.

For Telia sto valget mellom å ha Ice i nettet videre, og heller få reduserte inntekter fremover, eller at Ice byttet over til Telenor og at de fikk null.

Slike grossistavtaler er svært lukrativt for både Telia, Telenor og andre netteiere. Ettersom man allerede har et mobilnett med ledig kapasitet de fleste steder, vil det å leie ut tilgang til andre stort sett bare gi inntekter og lite kostnader.

Den opprinnelige avtalen med Ice løp ut mars måned, men den nye trer i kraft allerede 1. januar.

Les også

Telia tapte TV-kunder, men fikk en stabil sommer

– Hvis vi hadde de prisene vi nå har fått i den nye avtalen hadde roaming-regningen vår krympet fra 450 til 200 millioner kroner i år, sa Ice-sjef Eivind Helgaker til E24 nylig.

Mens inntektsfallet i år altså ville vært 250 millioner med de nye takstene, var Telias mobilomsetning de siste fire kvartalene til sammenligning 7,8 milliarder kroner. Mobilvirksomheten står for om lag 60 prosent av de samlede inntektene til konsernet i Norge.

Nøyaktig hva besparelsen til Ice (og inntektsbortfallet for Telia) blir i 2021 vil blant annet avhenge av hvor mye Ice bygger ut dekningen og hvor mye de reduserer bruken av Telia-nettet - men det er snakk om et nisifret tall.

Den nye reguleringen omfatter ikke andre mobilselskaper uten eget mobilnett som skal leie tilgang hos andre operatører i grossistmarkedet. Derfor vil ikke Telias inntekter fra andre leietagere bli påvirket direkte av dette.

Telia-sjefen understreker at det er myndighetenes nye regulering i Marked 15, som senket prisene Telenor kunne ta, som førte til at også Telia senket sine priser til Ice.

– Jeg er glad vi fikk fornyet avtalen og at de forblir hos oss, sier Vellan om sin konkurrent og grossistkunde.

Les også

Åpnet 5G-nettet i Oslo: – Det er jo et produkt som ikke akkurat synes

Konsernet gjorde milliardsalg

Telia-konsernet slapp denne uken resultatene for tredje kvartal, som viste en relativt stabil utvikling i Norge.

Det har likevel skjedd store ting i år. Selskapet har lansert 5G-nettet sitt i Norge og bygger det ut i et høyt tempo.

Samtidig har det også skjedd strukturelle ting i konsernet. Telia har nemlig inngått en avtale med en gruppe pensjonsfond (Polhem Infra) om å selge den internasjonale carrier-virksomheten for 9,45 milliarder svenske kroner (på kontant- og gjeldfri basis), med en gevinst på rundt 7,0 milliarder svenske kroner.

Salgsprisen for Telia Carrier tilsvarer 9,8 milliarder norske kroner. Det ligger dermed store verdier i Telias infrastruktur.

I tillegg begynte Telia nylig jakten på å finne personen som skal lede tårnvirksomheten sin i Norge. Telia har tidligere skilt ut sin passive infrastruktur i et eget selskap.

Man snakker her om selve masten, kabling og strøm, samt eiendom og bygningsmasse tilknyttet mobilnettet – ikke selve basestasjonen.

– Telia solgte nylig Telia Carrier. Er det aktuelt å selge seg ned eller ut av Telia Towers også? 

– Jeg kommenterer kun på den norske virksomheten, men det ligger jo i kortene at generelt sett så vurderer man hele tiden hvordan man best disponerer denne type verdier, sier Vellan.

Telenor har også gjort en lignende manøver. Telia begynte tidligere enn Telenor og i januar i år kunne E24 fortelle at Telenor Norge skulle splittes opp.

Mobilmaster, Norkrings radio- og TV-master, en del eiendomsmasse og passiv infrastruktur ble flyttet over i det nyetablerte «Telenor Infra».

Les også

Gründere satser på teknologiskifte: Vil utfordre de store med trådløst bredbånd

Må «godt ut i 2021» før trådløst bredbånd blir stor business

Telenor kunne onsdag melde at de nå er oppe i 67.000 kunder på trådløst bredbånd, kjent som fixed wireless på bransjespråket. 

Dette er en ny tjeneste Telenor introduserte i fjor våres til noen gå kunder, som et ledd i arbeidet deres med å legge ned det gamle kobbernettet.

Telia og andre ser sitt snitt til å kapre noen av disse Telenor-kundene nå.

Nøyaktig hvor mange slike kunder Telia har fått, vil ikke Vellan si noe om, men han har tidligere sagt at målet er å få 100.000 kunder i Norge på tjenesten.

– Vi beveger oss i henhold til den takten vi satte oss fore og opptaket er godt. Det er vi særdeles fornøyd med, sier Vellan.

Han mener det er interessant å se at løsningen etterspørres både av private, bedrifter og andre mobilselskaper som vil leie seg inn.

NextGenTel har allerede inngått en avtale om dette med Telia, mens nykommeren JetNett er i dialog med både Telia og Telenor.

Interessen gjør at Telia kan få god uttelling for investeringene de gjør for å rulle ut tjenesten.

– Nedslagsfeltet for trådløst bredbånd er ganske interessant. For bruksområde i bedriftsmarkedet er helt motsatt av det private, altså at bruken går ned hos bedriftene når folk kommer hjem og bruker nettet hjemme, sier Vellan.

Siden teknologien går ut på at man leverer internett med et modem og mobilnettet, og ikke en kabel som må strekkes inn til husveggen, er tilbakebetalingstiden på hver enkelt kunde "hyggelig", sier Vellan.

– Men vi skal nok godt inn i 2021 før vi ser de store verdiene av dette i Telias resultater, sier han.

Les også

Telia tar nye grep: Fjerner Get-navnet etter 14 år

Bedriftsmarkedet holder kundetallet oppe

Etter oppkjøpet av Get/TDC i Norge begynner satsingen på bredbånd- og TV-markedet nå for alvor å ta form. Antallet bredbåndskunder lå ganske stabilt i tredje kvartal på 461.000, men noe over samme periode i fjor.

I høst byttet Get navn til Telia, og en av de første tilbudene som kom var at Get-kundene fikk rabatt på mobilabonnement. 

Telia Norge-sjefen sier at opptaket av nye mobilkunder fra basen av Get-kunder har vært veldig god.

– På kundeservicesiden har vi nå fått på plass de løsningene vi skal ha slik at man kan ringe inn til et sted og få svar, enten det handler om TV, fast bredbånd eller mobil, sier Vellan og fortsetter:

– Men vi ser for oss at vi vil komme med flere konvergens-tilbud i fremtiden, blant annet som et ledd i konkurransen mot Vipps og andre konkurrenter.

Det er likevel også noen langsiktige utfordringer Telia jobber med: Kundeutviklingen i privatmarkedet.

Telia Norge hadde nemlig en stabil kundemasse på mobil på 2,27 millioner fra andre til tredje kvartal. Men denne skjuler en vekst i bedrift og et fall i privat.

– OneCall har fortsatt å levere veldig bra og scorer suverent best på kundemålinger. Men vi må bli bedre på Telia-merkevaren i de lavere prissjiktene i privatmarkedet, sier Vellan.

– Vi har klart å kompensere for bortfallet der ved å redusere kostnadene og hadde en flat utvikling kvartal til kvartal i antall abonnenter fordi vi hadde positivt vekst i Telia Bedrift.

Les også

Telenor legger frem nye planer for Norge: Oslo, Bergen og Stavanger får 5G før jul

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Telia
  3. Mobilnett
  4. Mobil
  5. 5G
  6. Get
  7. Telia Norge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nå kommer konkurrentene etter: NextGenTel vil selge trådløst bredbånd

  2. Gründere satser på teknologiskifte: Vil utfordre de store med trådløst bredbånd

  3. Bredbåndsgründerne i JetNett skal leie nett hos Telenor

  4. Annonsørinnhold

  5. Mobilselskapet Nortel har så vidt fylt ett år: Nå vil de på børs

  6. Telenor blir utfordret av Vipps og jakter nye inntekter