Bompengeselskap krever kompensasjon for tapte elbil-kroner

Ifølge Atlanterhavstunnelen-sjefen fører elbilene til at selskapet årlig går glipp av seks millioner kroner. Elbilforeningen forstår at selskapet nå etterlyser kompensasjon.

VIL HA ENDRING: Daglig leder Arve Mjelva i bompengeselskapet Atlanterhavstunnelen AS er lei av at selskapet ifølge ham får svi for elbilenes gunstige bompengeordning.

Bjørn A. Hansen, Tidens krav
  • Ida Hanstad
Publisert:,

Onsdag denne uken sendte daglig leder Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen AS et brev til Samferdselsdepartementet, hvor han på vegne av Kristiansund-selskapet ber om et møte.

Ifølge Mjelva fører elbilordningen nemlig til et årlig tap på 6 millioner kroner, og han ønsker nå en kompensasjonsordning hvor staten dekker de tapte inntektene elbilene fører til, skriver Tidens krav, som først omtalte saken.

Les også

Dette er det viktigste elbil-godet for kjøperne

- Jeg håper på positivt svar, men antar at dette er en sak de trolig kommer til å bruke litt tid på, sier Mjelva til E24.

Antallet øker

Ifølge generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk elbilforening er det per januar 2014 nesten 21.000 elbiler i Norge. I disse tallene er elektriske motorsykler, for eksempel Buddy, inkludert.

Sletvold forteller at det forventes det for øvrig en økning på mellom 12.000 og 15.000 nye elbiler på norske veier i løpet av inneværende år.

- Trolig vil vi passere 50.000 elbiler allerede i 2015, sier han.

Les også

Elbilrekord i november: - Tallet kunne vært enda høyere

Mjelva sier til E24 at selskapet for alvor begynte å merke økningen av elbiler fra 2012 til 2013.

- Da hadde vi en økning i antall elbiler, mens alle andre kjøretøy hadde en tilbakegang, sier Mjelva.

Høye takster

Atlanterhavstunnelen-sjefen sier videre at han antar at også andre bompengeselskaper er i samme situasjon, men at Kristiansund-selskapet kanskje er over gjennomsnittet hardt rammet.

Sjekk nøkkeltallene til Atlanterhavstunnelen AS

- Hos oss er det snakk om et dagpendlersamband fra Averøy til Kristiansund. Prisen er på i overkant 80 kroner, og de relativt høye takstene fører nok til at det er over gjennomsnittet mange elbiler her, sier han.

- Det er jo ingen tvil om at en elbil betyr mange sparte kroner for dem som kjører til denne strekningen hver dag, legger han til.

Ikke enig

Daglig leder Jan Otto Evjen i Bergen bompengeselskap legger ikke skjul på også de har merket økningen i antall elbiler.

- Jeg ønsker ikke å gå ut med nøyaktige tall, men jeg kan si så mye som at det på årsbasis er snakk om flere millioner kroner i tapte inntekter, sier han til E24.

Likevel støtter han ikke Mjelvas forslag om å innføre noen kompensasjonsordning for bompengeselskapene.

- Det er bred politisk enighet om å få flere til å kjøre elbil. For å få folk til å velge vekk diesel- og bensin, må man friste med goder. Da må man også godta at det man taper noen kroner på for eksempel bompengepasseringer og parkering, sier Evjen.

- Forståelig reaksjon

Elbilforeningen på sin side er ikke forundret over at Mjelva ønsker en kompensasjonsordning.

FORLENGES? Snorre Sletvold er generalsekretær i Norsk Elbilforening, og skjønner at bomselskapene gjerne vil ha kompensasjon. Et alternativ er å forlenge bompengeperiodene, kommenterer han.

Øyvind Skar

- Når man da har de ordningene man har i dag, er det forståelig at det kommer reaksjoner fra for eksempel bompengeselskaper, sier generalsekretær Sletvold til E24.

- Vi er i utgangspunktet positive til en kompensasjonsordning for bompengeselskapene. Et annet alternativ er at man dekker tapet ved å utvide antall bompengeår fra for eksempel ti til tolv, legger han til.

Les også

Her er den nye bompengebrikken

Sletvold sier videre at brukerundersøkelser viser at fritak for bompenger og avgifter for øvrig er de viktigste årsakene til at folk velger elbil fremfor bensin- eller dieseldrevne biler.

Bård Hoksrud

Trond Solberg

Han er ikke er fremmed for at bomfinansieringsordningen etter hvert revurderes, men mener heller ikke det er gitt at elbilene skal betale full takst hvis ordningen endres.

- Man kan fortsatt la elbiler komme billigere ut enn for eksempel vanlige personbiler, sier han.

Blir trolig stående

Bompengemotstander og statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til E24 at han har forståelse for bompengeselskapets frustrasjon.

Han understreker samtidig at dagens elbilordning høyst sannsynlig vil bli stående frem til 2017.

Les også

Fem år til med elbil-subsidier

- Man kan vurdere noen av tiltakene hvis antall elbiler passerer 50.000, men foreløpig er vi langt unna det. Man har per nå ingen planer om å endre ordningen. Da må det i så fall komme et initiativ fra Stortinget, sier Hoksrud, som viser til at det var Stortinget som i sin tid innførte ordningen.

Les også:

Flere artikler

  1. Bomfirma ville ha elbil-kompensasjon - fikk nei

  2. Regjeringen kutter antall bomselskaper

  3. Snart tomt for EL-skilt: - EV bør bli neste

  4. Annonsørinnhold

  5. Frp-er vil gi fordeler til hybridbil-kjøpere

  6. Kraftig hopp i bomavgiftene for elbiler i Oslo