TV-DRAMA: Vi bruker mindre penger på elektronikk

Nordmenn har fått nok flatskjermer for en stund. TV-salget gikk dramatisk ned i 2011, og det rammer hele elbransjen.

SER MØRKT PÅ DET: Flere produsenter, med Panasonic i spissen, er i dyp krise på grunn av sviktende salg i hele verden. Bildet er fra Panasonics stand på CES-messen i januar.
Publisert:

Organisasjonen Elektronikkbransjen legger i dag frem sin statistikk for 2011.

VG har fått vite hovedkonklusjonen:

  • I 2011 brukte nordmenn mindre penger på elektronikk enn i 2010.
  • Sviktende TV-salg er hovedårsaken til nedgangen.

I bransjen beskrives 2011-tallene som «dramatiske». For ikke bare kjøper vi færre TV-er enn før. De TV-ene vi kjøper, er også billigere enn før.

Også i 2010 gikk det nedover med TV-salget, men da ble totaltallene i bransjen reddet av en voldsom økning i salget av smarttelefoner. En slik redningsbøye fantes ikke i 2011.

Antall solgte elektronikkprodukter går totalt litt opp. Men snittprisen på produktene går ned. Dermed må bransjen føre et år med økonomisk tilbakegang i loggen sin.

Snittprisen falt

Elektronikkjeden Expert er blant dem som sliter. Regnskapstallene for 2011 er blodrøde, ifølge Finansavisen. Avisen skriver at eieren Awilhelmsen Capital har måttet spytte inn 250 millioner kroner for å holde butikken gående.

- Dette har ingen sammenheng med salgstallene for TV. Hos oss gikk faktisk antall solgte TV-er litt opp i 2011. Men snittprisen på TV-ene falt, sier kategori- og innkjøpsdirektør Pål Trudeng i Expert.

Flere av de tradisjonelle TV-produsentene merker tydelig at folk bruker mindre penger på TV enn før:

Verst ut er Panasonic, som i forrige uke advarte om at 2011-regnskapet vil vise et tap på 59 milliarder kroner.

Ikke helsvart

Også Sharp, Sony og Philips tapte tosifrede milliardbeløp i 2011.

Sonys toppsjef Sir Howard Stringer har varslet at han trekker seg i april, og Philips har varslet at de vil forsøke å selge hele TV-virksomheten i løpet av dette året.

Statistikk fra Elektronikkbransjen viser at 2007 var toppåret for TV-salget i Norge, med 650 000 solgte TV-er. Dette var året da blant annet det digitale bakkenettet åpnet.

I 2010 hadde antallet sunket til under 600 000, og i 2011 blir altså tallet enda lavere.

Men bildet er ikke helsvart: Fremdeles kjøper vi ny TV oftere enn før flatskjermene kom.

Les også: Expert i krise

Publisert: