Rapport: – NRK stjeler ikke lesere

En fersk rapport slakter myten om at NRK på nett har en så dominerende posisjon at norske lokal- og regionsaviser er truet.

NRK MARIENLYST: Verken nasjonalt eller lokalt truer NRK de andre medieaktørene.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Konkurransen i mediebransjen er beintøff, med oppsigelser og omstillingsprosesser i nærmere samtlige mediehus i Norge.

Med det har også debatten om NRKs rolle i Medie-Norge blitt tilspisset.

Tidligere foregikk konkurransen mellom lokal- og regionaviser på ulike plattformer – avisene hadde nyheter på papir, mens NRKs nyhetsdekning ble kringkastet over radio og TV.

Situasjonen i dag er at både lokal- og regionsaviser og NRK har lesere på nett.

SNF, et selskap i NHH-miljøet, fikk derfor i oppgave av Kulturdepartementet å finne ut om NRK på nett har en så dominerende posisjon at avisene ellers i landet er truet, og om nordmenn i verste fall risikerer å bli snytt for et godt medietilbud.

Den hypotesen holder ikke vann, konkluderer rapporten, og leverer følgende hovedfunn:

* NRK stjeler ikke lesere fra lokal- og regionsavisene på nett.

* Lokalavisene og NRK skriver om ulike saker, og dekker dermed ulike behov.

* Studier av nettrafikken underbygger at mediene dekker forskjellige behov.

* Det å begrense nrk.no gir publikum et dårligere tilbud. NRKs tilstedeværelse gir nordmenn et bedre og mer variert tilbud.

*Det er liten grunn til å tro at nrk.no sin tilstedeværelse i markedet legger vesentlige begrensninger på andre nasjonale nettavisers mulighet for å ta betalt fra brukere på nettet.

SNF tok særlig situasjonen for lokalavisene i Sogn og Fjordane i nærmere øyesyn for å undersøke NRKs posisjon. I det vestlige fylket nyter NRKs nettavis stor trafikk, sett i forhold til nettavisene.

Les også

– Når avisoverskriftene er borte, glemmes dette

Professor Lars Sørgard på institutt for samfunnsøkonomi på NHH.

NHH

Overraskende funn

Men heller ikke der går konkurransen fra NRK hardt utover lokalavisene. Det overrasker én av forskerne bak rapporten, professor Lars Sørgard på institutt for samfunnsøkonomi på NHH.

– Vi begynte å se på Sogn og Fjordane, hvor NRK har en spesielt sterk stilling. Vi regnet med at det var et problem der, men det vi fant var at NRK og lokalavisene hadde forskjellige profiler, og skrev om ulike saker, sier Sørgard til E24, og viser til at nettrafikken danner det samme bildet.

– Eksempelet med Sogn og Fjordane viser at en stor fylkesaktør ikke nødvendigvis stjeler trafikk fra lokalavisene, sier Sørgard.

Kan det ikke tenkes at trafikken til de lokale nettavisene hadde vært større uten NRK, og at annonseinntektene følgelig ville vært større?

– Nå er det slik at NRK ikke har reklameinntekter overhodet, og stjeler uansett ikke annonsører og reklamekroner. Hadde det vært en tilsvarende kommersiell aktør på den størrelsen i Sogn og Fjordane ville det gitt et problem, sier Sørgard.

Les også

Mener PR-bransjen bør tvinges til åpenhet

– Ikke lett

Ansvarlig redaktør i Sogn Avis, Jan Inge Fardal, mener NRK utgjør en stor konkurrent for lokalavisene i fylket.

– NRK har alltid vært en konkurrent på journalistikk og saker, men nå konkurrerer vi litt på samme premisser. De publiserer en gratis nettavis, mens vi tar betalt. Så det er jo selvfølgelig en tøff konkurrent for oss med ressursene de har, sier han til E24.

En spørreundersøkelse i forbindelse med rapporten viser at NRK er det foretrukne valget for leserne når det skjer en hendelse. Men hverken lokalaviser eller regionale aviser, som Dagbladet og VG, taper på lesernes preferanser fordi medieaktørene velger ulik dekning av sakene, ifølge rapporten.

Fardal mener imidlertid hans egen avis taper på NRKs dekning.

– Brannen i Lærdal er eksempel på en stor hendelser hvor NRK kjører full pakke. Da har vi ikke sjans til å konkurrere mot dem, sier redaktøren for avisen som dekker åtte kommuner.

Sogn Avis-redaktøren legger vekt på at det ikke er lett å drive lokalavis noen steder i Norge, og at momsen utgjør den virkelig store trusselen mot lokalavisene.

– Det viktigste regjeringen kan gjøre er å holde seg unna moms på det frie ord, sier han.

Kritisert av kommersielle aktører

Etter Høyre og Frp dannet regjering ble det klart at lisensfinansierte NRK skulle under lupen. En stortingsmelding om statskanalen er ventet i sommer.

Tidligere i mars leverte Oslo Economics en rapport, på oppdrag fra NRK, som konkluderte med at riksmediet styrker konkurrentene, ifølge Dagens Næringsliv (krever innlogging).

Rapporten mottok skarp kritikk fra andre aktører. Trafikktallene brukt i rapporten til NRK var hentet fra 2013, og NRK har opparbeidet større leserskare i løpet av de to siste årene. Kritikerne etterlyste nærmere undersøkelser av hvordan NRK kan påvirke konkurransesituasjonen de neste årene.

- Innholdet fra norske mediehus er fortsatt gratis, men mediehusene vil være helt avhengig av brukerbetaling på nett for å finansiere journalistikk i fremtiden. Det er grunn til å frykte at dette blir vanskelig dersom NRK får anledning til å konkurrere med nettavislignende tilbud i markedet, uttalte Schibsted-direktør Bernt Olufsen til DN.

Vi gjør oppmerksom på at E24 er 100 prosent eid av VG, datterselskap av Schibsted.

Les også

ESA ut mot NRK-lisensen

Les også

NRK må kutte tross økt NRK-lisens

Les også

Regjeringen vil kutte i pressestøtten

Her kan du lese mer om