Daimler med elbil

Det tyske Daimler-konsernet har så langt ikke satset på elbil i en større utstrekning, men kommer nå med et samarbeidsprosjekt for det kinesiske markedet.

ELBILSATSNING I KINA: Ledelsen i Daimler og BYD presenterer deres satsning på elbil under bilutstillingen i Beijing.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

På bilutstillingen i Beijing, som nylig åpnet, viste Daimler-konsernet for første gang frem Denza, som er utviklet i samarbeid med kinesiske BYD.

Daimler har så langt vært forsiktige med elbilsatningen, som stort sett har begrenset seg til en utgave av Smart, mens hovedmerket deres, Mercedes-Benz, ikke har noen elbiler å tilby.

SAMARBEID: Denza skal være et resultat av BYD sin batteriteknologi og Daimlers kunnskaper om kvalitet og sikkerhet.

- Daimler beveger seg hele tiden fremover når det gjelder utslippsfri mobilitet, og med vår Denza, er vi også på rett spor i Kina. Kina er nødt bil å bli verdens viktigste marked for elektriske biler, sier Hubertus Troska, styremedlem i Daimler AG, med hovedansvar for Kina, i en pressemelding.

Bilen er et resultat av et samarbeid med kinesiske BYD, selskapene har siden 2010 jobbet sammen om dette prosjektet. De har delt utviklingsarbeidet, hvor BYD har bidratt med ekspertise på batteriteknologi, mens Daimler har stått for sikkerhet og kvalitetssikring.

Verdens største ladenettverk

- Med Denza leverer vi den sikreste, mest driftsikre og praktiske elbilen til våre kinesiske kunder. Designet, utviklet og produsert i Kina for Kina, sier Troska.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen skal ha en rekkevidde på opptil 30 mil, med en ytelse på 86 kilowatt og en maksimal toppfart på 150 kilometer i timen. Batterikapasiteten er på 47,5 kilowattimer

Den har plass til fem passasjer og har et bagasjerom med plass til 460 liter.

Les også

Ellevill Tesla-rekord

Denza skal komme på markedet i september, med en startpris på 369.000 kinesiske yuan, tilsvarende 353.000 norske kroner. Flere steder i Kina gis det subsidier på opp til 115.000 kroner ved kjøp av elbil.

De tar samtidig mål av seg til å bygge ut verdens største ladeinfrastruktur i landet innen 2020, i samarbeid med ABB.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Daimler kjøper opp batteriprodusenter

  2. Avis: Toyota snur og vil lage elbiler likevel

  3. Hexagon Purus nominert til gigant-avtale verdt opptil 10 milliarder kroner

  4. Betalt innhold

    Noen må finne opp batteriet på nytt for at elbilen skal ta over

  5. Ford åpnet 88 butikker - på én dag i ett land