E24 tester knøttliten bil: Britisk humor

Med Cygnet har Aston Martin laget sin egen håndveske. Se video nederst i saken.

KOSTER Å VÆRE SMÅKAR: Aston Martin Cygnet er en mikrobil. Til en voksen pris.
MANGLER NOE: I forhold til resten av slekten er det snaut med sylindre her. Fire, eventuelt åtte for få vil mange hevde.
PLACEBO: Luftinntakene kjenner man igjen fra Vantage V12, men på en Cygnet har de ingen funksjon. De er tette.
PLASSHENSYN: I mangel av plass til en skjerm i dashbordet havner navigasjonen her.
KOMPAKT: Dette er en mikrobil, noe som gjenspeiles i bagasjeromskapasiteten. Den er 32 liter.
ANTI-TOYOTA: Innvendig er det lett å se at Aston Martin har vært på ferde. Denne løsningen med såkalt quilted skinn koster 30.000 kroner.
DIMENSJON: Totallengden er 308 centimeter. Det er to meter mindre enn Rapide-modellen.
ABSURD IDÉ: Cygnet er en pussig sak, men man kan for eksempel få en en Mini som er innredet av Rolls Royce, eller en Fiat 500 til 600.000. Så den er ikke helt alene om å ta småbilen til ett nytt prisnivå.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Jeg kan ikke se for meg at det er noen andre enn briter som kunne har kommet opp med en bil som dette. Det er en nasjon som er kjent for sin litt merkelige og tørre humor. Et folk som har skapt The Black Adder, Withnail and I, og The Office.

Hvor et ønske om å holde fasaden går på tvers av fornuft og i forlengelsen av det har fostret store humoristiske øyeblikk.

Lasse Midttun i Morgenbladet anmeldte tidligere i år Døde hvite menn av den svenske forfatteren Johan Hakelius. Boken handler om tretten britiske størrelser fra forrige århundre. Her har Midttun en treffende beskrivelse av folket på øya: «For britene er kanskje ikke i stand til å vinne fotballmesterskap, men de har hatt et jerngrep på verdensmestertittelen i eksentrisitet til denne dag.»

Eksentrisk

Ideen om å hente over en Toyota IQ til Gaydon, Warwickshire i England og la elegant kledde menn på fabrikken til Aston Martin gi den en omgang med forfinet materiale og rulle den ut i andre enden under navnet Cygnet, som de så tar den doble summen av, er eksentrisk.

Da tanken ble unnfanget for noen år siden er det grunn til å tro at ledelsen i Aston Martin hadde CO2-kravene til EU som baktanke. At de trengte en liten bil med beskjedent utslipp som kunne sende snittet til den samlete flokken av Aston Martin så langt ned at de ikke fikk en avgiftsstraff som kunne senke hele forretningen.

Nisje

Det som er realiteten nå er at Aston Martin uansett vil bli sett på som en nisjeprodusent, som selv skal forhandle med EU, og går utenfor regelverket som de store produsentene må forholde seg til. Trolig vil ikke det ikke ha noe å si at de har Cygnet eller ei.

Flere biltester

Likevel har den legendariske sportsbilprodusenten valgt å holde på ideen.

Skal det gi noe mening må man tenke litt humoristisk på det.

Startprisen på en Cygnet med automatgir, slik som denne her, er nær 400.000. En tilsvarende IQ koster 215.000.

E24 tester Aston Martin Rapide: Så vakker - så eksklusiv

Forskjellen er null og niks når det gjelder det tekniske, dette er en rent kosmetisk jobb. Her er det folk som ellers bygger Vantage, DBS og Rapide for hånd, som har gitt Toyotaen en bli-ny-runde.

Mykt skinn

Innvendig har de stått på for å fjerne hardplastinntrykket fra IQen. Resultatet har blitt noen hakk over det man forventer å finne i en bil som så vidt er over tre meter. Nivået er høyt og skinnet er mykt, riktignok med en litt underlig fargekombinasjon i denne bilen, men de har stått på for å fjerne den japanske plasten.

Men ikke alt oser av luksus.

Layouten på dashbordet tillater ikke en innebygd skjerm, dermed står det en Garmin oppå.

Mer bilstoff på E24BIL

Utvendig er det særlig fronten som har fått seg en runde. Her har de gitt bilen en grill som minner om den man finner på Vantage-modellen, i tillegg har den luftinntak på panseret, som en V12 Vantage.

En liten forskjell er det dog, på Cygnet er de tette.

Som er med på å underbygge en følelse av at noe ikke helt stemmer.

By

En Cygnet er en rendyrket bybil, som er langt mer komfortabel enn for eksempel en Smart. Innvendig har den temmelig en fiks løsning som gjør at det er plass til tre voksne og et barn. Noe som er ganske imponerende, størrelsen på farkosten tatt i betraktning.

P-PLASS: Det er ikke mange biler det er lettere å finne parkeringplass til enn en Cygnet.

Samtidig er det noe skurr, for har man hatt gleden av å kjøre en Aston Martin, så husker man det. Det er håndlagde biler, alltid med et fantasisk lydbilde fra en V8- eller V12-motor, som sender bilen fra null til hundre på under fem sekunder. En Cygnet er en Toyota i finstas, med 98 hestekrefter som smyger seg av gårde med en trinnløs automatgirkasse. En bil som er glimrende i byen, og heller miserabel på landeveien.

Louis Vuitton

Sånn cirka akkurat det motsatte av det man trodde Aston Martin sto for.

Fire av de fem som er solgt så langt i Norge, har gått til kunder som har en Aston Martin fra før av. Som en byjolle, akkurat slik det er tenkt fra fabrikken. Sistemann har for øvrig en Bentley.

For å forstå en Cygnet, kan man dra en parallell til dyre sko eller vesker. En plastpose fra Kiwi gjør samme nytten som en Louis Vuitton til 50.000. Noe som ikke hindrer folk i å kjøpe sistnevnte.

Som Withnail sier i Withnail and I: «Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.»

Les også

  • E24 tester Rolls Royce Ghost
  • De selger drømmebilene
  • Ny supereksklusiv Aston Martin

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Sluttkjørt for dennerådyre mikrobilen

  2. E24 tester brutalt vakker Aston Martin

  3. Eksklusivt fjesløft

  4. De mest leste biltestene i 2011

  5. E24 tester Volkswagen High Up: Mikromoro