Maserati skal bli ti ganger så store

Fiat-sjef Sergio Marchionne, som eier Ferrari og Maserati, ønsker å ta opp kampen med luksusmerkene til Volkswagen, uten å risikere Ferrari.

VIKTIG BRIKKE: Med en ny suv og to nye sedaner skal Maserati tidoble salget på tre år.
Publisert: Publisert:

Fiat-sjef Sergio Marchionne har mye å holde styr på om dagen. Hovedmerket Fiat sliter, Alfa Romeo må stadig utsette sin USA relansering og mens Lancia og Chrysler skal balanseres i forskjellige markeder.

Fiat sliter

I tillegg har konsernet luksusmerkene Ferrari og Maserati under sine vinger.

Der Volkswagens konglomerat av bilmerker har god kontroll over sine forskjellige markedessegmenter, har Fiat manglet en klar strategi.

Lancia viser nye fjes

Nå ønsker Marchionne å bygge opp Maserati slik at de kan bli en aktør på markedet til Bentley og Porsche. Han vil ikke risikere Ferrari her.

- Ferrari skal ikke spille med Bentley og Porsche, de spiller på sin egen bane, sier Marchionne til Automotive News.

Venteliste

De skal ikke produsere en luksussuv-modell, som trolig trengs for å ha noen sjanse mot de andre merkene. Han ønsker heller ikke at Ferrari skal lage en firedørs bil i sjangeren til Porsche Panamera og Aston Martin Rapide.

En del av Ferrari sin strategi har vært, og skal være, at de ikke lages for mange av dem. Ventelister er del av merkets varemerke.

Maserati med Cayenne-konkurrent

Marchionne mener at et årlig salg på 15.000 Ferrari vil være «farlig» for merket. De skal begrenses oppad med 10.000 biler per år. I fjor ble det solgt 6.573, i år regner de med å passere 7.000.

- Det er absolutt avgjørende. Det unike med merket skal ikke bli minimert, så vi må være veldig, veldig forsiktige, sier han.

Mer bilstoff på E24BIL

FØRSTE VISNING: Fiat-sjef Sergio Marchionne (til høyre) under den første visningen av Maseratis første suv, Kubang, på bilutstillingen i Frankfurt i september.

I stedet ønsker han å øket volumet til Maserati betraktelig. I 2010 ble det solgt 5.675 Maserati, noe Marchionne vil tidoble. Det skal gjøres med introduksjon av to nye sedaner, trolig en større, og en mindre enn dagens Quattroporte. I tillegg en luksus-suv, kalt Kubang, som ble vist under høstens bilutstilling i Frankfurt.

Diesel

- De to sedanene er på gang og de blir fantastiske, tro meg, sier Marchionne. De skal være på markedet i løpet av to år.

Den minste vil sannsynligvis bli historiens første Maserati som kan leveres med en dieselmotor, i tillegg til en V6-bensinmotor. Den større skal ha en Ferrari V8-motor.

Dagens GranTurismo og GrandCabrio-modeller skal bli med videre. Kubang skal i salg i 2013, og skal stå for 10.000 til 15.000 solgte biler i året.

Med en komplett modellinje håper Marchionne på 45.000 solgte Maserati i 2014.

For øvrig regner Porsche med å passere 100.000 solgte biler for første gang i 2011, mens Bentley hadde sitt beste første halvår siden 2008 i år, med 2978 solgte kjøretøy.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no