Chevrolet Volt: Det amerikanske håpet

Chevrolet Volt skal vise at General Motors hører hjemme i fremtiden. Den viser i hvert fall at de har noe å gjøre i de kommende år.

NYTT FRA VEST: Chevrolet Volt er en bil som er temmelig langt unna det man er vant til fra General Motors.
KOMMER SNART: I Europa vil bilen hovdesaklelig bli solgt som Opel Ampera. De har lik drivlinje, men litt forskjellig design. Ampera kommer til høsten.
GREI NOK: Interiørnivået er greit. Dette skal være en «vanlig» bil, og holder den standarden liknende biler har.
VIKTIG: Da General Motors gikk konkurs i 2009, var det Volt de brukte som bevis på at de faktisk har livets rett.
DINGSEBOMSER: I denne typen biler er det viktig med snedig grafikk. Her kan man blant annet se at bilen har brukt 0,13 liter bensin per mil siden starten på turen, og 0,39 siden den var helt ny.
PLASS: Den kompliserte drivlinjen tar ganske mye plass, den rommer fire mennekser og 300 liter bagasje.
STØRRELSE: Chevrolet Volt er 450 centimeter lang, 179 bred og 144 høy. Batteripakken som er plassert under baksetene og mellom setene veier 197 kilo.
SERIEHYBRID: Bensinmotoren fungerer i utgangspunktet som en generator som øker bilens rekkevidde. Den slår og inn om det trengs ekstra krefter.
FOR FIRE: Det er ganske klart at dette er en fireseters bil. Batteripakken er plassert slik at det ikke er noen mulighet for fem seter.
AUTOMAT: Selvsagt har bilen automatgir. Med en elektrisk motor er det løsningen. Det umiddelbare skyvet i en elmotor gjør at bilen føles ganske sprek.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I fjor sommer kjørte Barack Obama en Chevrolet Volt, tre meter. Etter turen sa han at bilen var «pretty smooth.»

Dette var Obamas første gang bak rattet på en bil siden 2007, da Secret Service tok over som sjåfør. Dette sier likevel noe om hvor viktig Volt er for amerikansk bilindustri. Det er Bilen som skal vise at de faktisk henger med. At de kan lage noe annet enn gigantiske pick-uper med V8-motor og bladfjærer.

Redningsbil

Det eneste ledelsen for det skakkjørte General Motors hadde å vise til, etter å ha fløyet til Obama i møte i sitt private jetfly, var en konseptbil som skulle være en teknologisk og miljømessig spydspiss. Da General Motors gikk konkurs i 2009, virket det som Volt var det eneste fremtidsrettete fabrikken kunne by på, og at det var dette ene kortet som skulle redde dem.

Etter det har Volt vært gjennom noen år med testing, og de første ble levert til kunder i desember 2010.

Nå har den første kommet seg til Norge.

Under General Motors paraply vil drivlinjen man finner i Volt i hovedsak bli solgt som Opel Ampera i Europa. Under skallet er de to så å si identiske, mens de kosmetisk er noe forskjellige, med Opelens litt frekkere ytre,

Ampera blir lansert sent på høsten 2011.

Ladbar hybrid

Volten her er hentet inn til Norge av bilforhandleren Ferdinand motor i Bergen. Prismessig har det vært knyttet en del usikkerhet til denne bilen.

Først fikk man inntrykk at det var en helelektrisk bil, så kom det frem at den også har en forbrenniningsmotor som slår inn når man kjører og ikke bare er der for å lade opp batteriet.

For avgiftssystemet i Norge er biler enten elbiler uten avgifter, eller ikke. Det finnes riktignok noe lettelser for hybridbiler, i form av at man slipper effektavgift for den elektriske delen, og et fast fradrag for batteriets vekt. En regel som er laget med tanke på Toyota Prius.

Test av Toyota Prius Plug-in

En Volt kan lades via strømnettet, og er i så måte en plug-in hybrid, i tillegg er bensinmotorens hovedfunksjon å lade opp batteriene, som en generator.

Ikke elbil

Finansdepartementet har foreslått nye regler for denne typen biler, som inntil nå vil bomme på defineringen i avgiftssystemet.

PARKERINGSBOT: Ladbare hybrider kan stå på ladepunktene, hvis de bruker parkometer. Hvis ikke vanker det bot.

Dog vil ikke en Volt bli definert som en elbil, slik det ser ut i dag, hvilket ikke gir den alle de andre godene en slik bil har. Som gratis parkering og bomring og rett til kjøring i kollektivfelt.

Prismessig er det foreløpig usikkert hvor en Opel Ampera havner når den kommer hit til høsten, men denne Volten her har Ferdinand priset 445.000 kroner ferdig registrert.

Mer bilstoff på E24BIL

At den ikke er en elbil er tydeligvis parkeringsvaktene sikre på. Da vi skulle hente den ved en ladestasjon på Oslo øst, hvor den hadde stått over natten, var det en gul lapp under vindusviskeren.

Bilen sto på prøveskilter og det var dermed ingen registrering som fortalte om det var EL, eller ikke.

Tung

Formmessig har Volt, ikke overraskende gått for minst mulig luftmotsand. Det gir den et ytre som er litt spesielt, og ikke videre attraktivt.

LAVT: Tvillingbilen Opel Ampera har målt et CO2-utslipp som er halvparten av Toyota Prius.

Den ser tung ut, noe den for øvrig også er med sine 1715 kilo.

Kjøreopplevelsen er en positiv overraskelse. Med tanke på at dette er en amerikansk bil, så gikk jeg til den med en smule skepsis. Det var det ingen grunn til.

Flere biltester

Den har god komfort, er relativt myk, men ikke på erke-amerikansk vis. Den takler dårlig asfalt uten å bli som en bringebær gele. Faktisk så imponerer den en smule gjennom sine kjøreegenskaper.

Det er viktig å skjønne at dette er en bil som skal konkurrere mot «vanlige» familiebiler. I forhold til disse holder Volt-en mål. Interiøret er ikke spesielt sofistikert, men holder et greit nivå.

Fireseter

Noe som skiller den fra alle andre i sin størrelse, innvendig, er at den kun har fire seter. Dette kommer av at tunnelen gjennom kupeen, med batteriene, spiser så mye plass at det kun går med to bakseter.

REKKEVIDDE: Elmotoren har en rekkevidde på mellom 4 og 8 mil, etter det vil bensinmotoren koble seg på. Total rekkevidde er rundt 60 mil.

Hvis man kun bruker bilen i by, vil den gå elektrisk hele sitt liv, om turene ikke blir for lange. På langtur vil bensinmotoren etterhvert steppe inn. Da folka i Ferdinand kjørte den over fjellet havnet de på et forbruk på rundt halvliteren, siden bensinmotoren deltok. Da jeg kjørte den i mer bynære strøk var bensinmotoren så å si aldri med. På min hadde den et snitt forbruk på 0,13 liter per mil. Det er nær ingenting.

I tiden

Volt-en er et lite skritt fremover. Hvor hybridbilen setter elmotoren i fokus, mens forbrenningsmotoren hovedfunksjon er å lade elmotoren.

Pendelen svinger mot de helelektriske, og Volt gjør noe nytt. Noe som føles som nær fremtid, men på ingen måte noe som vil stå igjen som en bauta i bilhistorien. Mer som en naturlig videreutvikling av hybride drivlinjer.

For General Motors er bilen sentral da den viser at de faktisk er i stand til å lage noe som er i tiden, ikke bare biler som er ute av tiden.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Lavt forbruk, men ingen elfordeler

  2. Produksjonsstans for «Årets bil»- selger for dårlig

  3. Med denne bilen tar hybridsalget av

  4. Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

  5. Lav avgift - høyt forbruk