Chevrolet Volt: Det amerikanske håpet
Chevrolet Volt skal vise at General Motors hører hjemme i fremtiden. Den viser i hvert fall at de har noe å gjøre i de kommende år.
I fjor sommer kjørte Barack Obama en Chevrolet Volt, tre meter. Etter turen sa han at bilen var «pretty smooth.»
Dette var Obamas første gang bak rattet på en bil siden 2007, da Secret Service tok over som sjåfør. Dette sier likevel noe om hvor viktig Volt er for amerikansk bilindustri. Det er Bilen som skal vise at de faktisk henger med. At de kan lage noe annet enn gigantiske pick-uper med V8-motor og bladfjærer.
Redningsbil
Det eneste ledelsen for det skakkjørte General Motors hadde å vise til, etter å ha fløyet til Obama i møte i sitt private jetfly, var en konseptbil som skulle være en teknologisk og miljømessig spydspiss. Da General Motors gikk konkurs i 2009, virket det som Volt var det eneste fremtidsrettete fabrikken kunne by på, og at det var dette ene kortet som skulle redde dem.
Etter det har Volt vært gjennom noen år med testing, og de første ble levert til kunder i desember 2010.
Nå har den første kommet seg til Norge.
Under General Motors paraply vil drivlinjen man finner i Volt i hovedsak bli solgt som Opel Ampera i Europa. Under skallet er de to så å si identiske, mens de kosmetisk er noe forskjellige, med Opelens litt frekkere ytre,
Ampera blir lansert sent på høsten 2011.
Ladbar hybrid
Volten her er hentet inn til Norge av bilforhandleren Ferdinand motor i Bergen. Prismessig har det vært knyttet en del usikkerhet til denne bilen.
Først fikk man inntrykk at det var en helelektrisk bil, så kom det frem at den også har en forbrenniningsmotor som slår inn når man kjører og ikke bare er der for å lade opp batteriet.
For avgiftssystemet i Norge er biler enten elbiler uten avgifter, eller ikke. Det finnes riktignok noe lettelser for hybridbiler, i form av at man slipper effektavgift for den elektriske delen, og et fast fradrag for batteriets vekt. En regel som er laget med tanke på Toyota Prius.
En Volt kan lades via strømnettet, og er i så måte en plug-in hybrid, i tillegg er bensinmotorens hovedfunksjon å lade opp batteriene, som en generator.
Ikke elbil
Finansdepartementet har foreslått nye regler for denne typen biler, som inntil nå vil bomme på defineringen i avgiftssystemet.
Dog vil ikke en Volt bli definert som en elbil, slik det ser ut i dag, hvilket ikke gir den alle de andre godene en slik bil har. Som gratis parkering og bomring og rett til kjøring i kollektivfelt.
Prismessig er det foreløpig usikkert hvor en Opel Ampera havner når den kommer hit til høsten, men denne Volten her har Ferdinand priset 445.000 kroner ferdig registrert.
Mer bilstoff på E24BIL
At den ikke er en elbil er tydeligvis parkeringsvaktene sikre på. Da vi skulle hente den ved en ladestasjon på Oslo øst, hvor den hadde stått over natten, var det en gul lapp under vindusviskeren.
Bilen sto på prøveskilter og det var dermed ingen registrering som fortalte om det var EL, eller ikke.
Tung
Formmessig har Volt, ikke overraskende gått for minst mulig luftmotsand. Det gir den et ytre som er litt spesielt, og ikke videre attraktivt.
Den ser tung ut, noe den for øvrig også er med sine 1715 kilo.
Kjøreopplevelsen er en positiv overraskelse. Med tanke på at dette er en amerikansk bil, så gikk jeg til den med en smule skepsis. Det var det ingen grunn til.
Flere biltester
Den har god komfort, er relativt myk, men ikke på erke-amerikansk vis. Den takler dårlig asfalt uten å bli som en bringebær gele. Faktisk så imponerer den en smule gjennom sine kjøreegenskaper.
Det er viktig å skjønne at dette er en bil som skal konkurrere mot «vanlige» familiebiler. I forhold til disse holder Volt-en mål. Interiøret er ikke spesielt sofistikert, men holder et greit nivå.
Fireseter
Noe som skiller den fra alle andre i sin størrelse, innvendig, er at den kun har fire seter. Dette kommer av at tunnelen gjennom kupeen, med batteriene, spiser så mye plass at det kun går med to bakseter.
Hvis man kun bruker bilen i by, vil den gå elektrisk hele sitt liv, om turene ikke blir for lange. På langtur vil bensinmotoren etterhvert steppe inn. Da folka i Ferdinand kjørte den over fjellet havnet de på et forbruk på rundt halvliteren, siden bensinmotoren deltok. Da jeg kjørte den i mer bynære strøk var bensinmotoren så å si aldri med. På min hadde den et snitt forbruk på 0,13 liter per mil. Det er nær ingenting.
I tiden
Volt-en er et lite skritt fremover. Hvor hybridbilen setter elmotoren i fokus, mens forbrenningsmotoren hovedfunksjon er å lade elmotoren.
Pendelen svinger mot de helelektriske, og Volt gjør noe nytt. Noe som føles som nær fremtid, men på ingen måte noe som vil stå igjen som en bauta i bilhistorien. Mer som en naturlig videreutvikling av hybride drivlinjer.
For General Motors er bilen sentral da den viser at de faktisk er i stand til å lage noe som er i tiden, ikke bare biler som er ute av tiden.
Les også
- Dette er «din neste bil»
- - USA er elbilens fremtid
- Prius satte ny rekord
- Denne skal redde amerikansk bilindustri
Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab