Get-kjøpet skal gi Telia 100 millioner til i besparelser

Telia-aksjen åpnet med fall etter at ledelsen i Stockholm la frem nye planer og prognoser.

SNART 5G-KLAR: Konsernsjef Johan Dennelind i Telia leder tirsdag selskapets kapitalmarkedsdag. Der forteller selskapet at 5G skal lanseres i ett til to markeder i Norden/Baltikum i 2019 før det blir full utrulling i 2020. Arkivbilde.

Foto: Fredrik Sandberg/tt TT Nyhetsbyrån
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Da Telia i juli i fjor annonserte gigantoppkjøpet av Get/TDC Norge for 21 milliarder kroner kom spørsmålet kjapt om prislappen kunne forsvares.

Telias konsernsjef Johan Dennelind pekte i et intervju med E24 både på de mange fordelene han så ved å slå sammen Telias norske mobilvirksomhet med TV- og bredbåndsvirksomheten til Get/TDC.

Samtidig erkjente han også at man må oppnå de rundt 700 millioner kronene i årlige besparelser for å få prislappen ned «på et anstendig nivå».

Tirsdag arrangerer Telia kapitalmarkedsdag i Stockholm, og der kommer det frem at selskapet nå øker effektiviseringsmålet fra 700 til 800 millioner kroner for Get/TDC-kjøpet.

Av de 800 millionene kommer 350 fra reduserte salgs- og driftskostnader, 150 fra reduserte investeringer (som følge av at man kan samkjøre utbygging av fiber og nett) og 300 fra økte inntektsmuligheter.

Har solgt for 50 milliarder – kjøpt for 40

Telia peker på at de i perioden 2016–2018 har solgt eiendeler for 50 milliarder svenske kroner, inkludert eierandelen i Spotify og en rekke av virksomhetene i Eurasia (inkludert korrupsjonsrammede Usbekistan). I samme periode har selskapet også kjøpt virksomheter for 40 milliarder.

Phonero og Get/TDC er de store kjøpene i Norge.

Telia-ledelsen kommer med følgende prognoser tirsdag:

  • Det ventes en fri kontantstrøm fra driften som før, altså på mellom 12 og 12,5 milliarder svenske kroner, som forventes å vokse i 2020 og 201
  • Brutto driftsresultat (EBITDA) i første halvår ventes å være svakere enn i andre halvår i fjor
  • Driftskostnadene på rundt 24 milliarder svenske kroner er ventet å falle med rundt 2,0 prosent netto årlig i perioden 2019–2021
  • En ny driftsmodell skal bidra til kostnadskuttene
  • Effektiviseringen som følge av oppkjøpet av Get/TDC Norge var ventet å gi en årlig effekt på 700 millioner innen 2021. Dette er nå oppjustert til 800 millioner. Innen 2020 skal man ha klart å hente ut 450 millioner av disse.
  • Målet om å få redusert arbeidskapitalen er økt fra 5,0 til 6,0 milliarder
  • Telia vil innen 2030 sikte mot å bli utslippsfrie (CO₂) og kutte avfall ned mot null

DNB Markets-analytiker Stefan Gauffin skrev i en oppdatering tirsdag at det er positivt at selskapet gjentar kontantstrømsmålet, men at utsiktene for første kvartal 2019 skuffer:

– Fjerde kvartal 2018 var veldig svakt med et fall i EBITDA (brutto driftsresultat, journ.anm.) på 5,5 prosent (...) Denne utviklingen er drevet av Sverige, Finland og Norge. Veldig svakt, skrev Gauffin.

Telia-aksjen falt med over 2,0 prosent da Stockholm-børsen åpnet tirsdag. Like før klokken 11:30 hadde aksjen hentet inn noe av fallet.

Vokser i bedriftsmarkedet i Norge

En av de store satsingene Telia har i Norge er i bedriftsmarkedet. Der har selskapet gjennom oppkjøpene av Phonero og TDC posisjonert seg for å ta markedsandeler fra erkerivalen Telenor.

Samtidig posisjonerer også Ice seg for å ta kunder fra begge to.

E24 skrev forrige uke om det første store grepet Telia tar etter fjorårets oppkjøp av Get/TDC Norge.

TDC legges ned og bedriftskundene flyttes over til Telia Bedrift, inkludert kunder som Forsvaret, Statens vegvesen og Avinor. I tillegg lanserte selskapet en ny ruter rettet mot små og mellomstore bedrifter som både er koblet opp mot Cisco for kontinuerlig overvåkning og IT-beredskap, og som er koblet på bredbånd og 4G samtidig for bedre fart og garantert oppetid.

Dermed har Telia også tatt et stort steg mot å smelte sammen teknologiene som før levde i separate abonnement for kunden, ofte kalt «convergence» i bransjen.

Mens Telia over en lengre periode har slitt med at de mister kunder i privatmarkedet i Norge, gikk det andre veien i bedriftsmarkedet fortalte Telia Bedrift-sjef Jon Christian Hillestad:

– Vi får inn over 14.000 kunder bare i løpet av første kvartal, sa Hillestad og la til at de også vokste antallet kunder i fjor, både gjennom oppkjøp og gjennom egenvekst.

Hillestad sa at bedriftsvirksomheten til Telia på to år har tredoblet omsetningen og mer enn doblet antallet kunder.

Les også

5G utløser den perfekte stormen

Les også

TDC begraves – og fiber- og mobilnettet smelter sammen

Les også

Forbereder neste sparepakke: Mobilmaster kan bli solgt

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
  2. Telekom

Flere artikler

  1. TDC begraves – og fiber- og mobilnettet smelter sammen

  2. Telia girer om for å slå enda hardere fra seg

  3. Telia-konsernet skuffer, men i Norge er det full gass

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik rigger Telia og Get seg for å møte konkurrentene

  6. Telia får drahjelp av svak svensk krone og oppkjøp