Kinesisk netthandelskrig tilspisses:  Tencent investerer i kjøpesentergigant

Sammen med flere andre selskaper skyter den kinesiske nettgiganten Tencent inn 41,4 milliarder kroner i kjøpesenterkjede. 

KAMP: Tencent går inn i kjøpesentergigant som et ledd i krigen mot Alibaba.

Foto: Aly Song Reuters
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

Tencent, nettbutikken JD.com, Sunac China Holdings og Suning Commerce Group er blant investorene som spytter inn 34 milliarder yuan, nesten 41,4 milliarder norske kroner i Wanda Commercial.

Avtalen innebærer at investorgruppen overtar totalt 14 prosent av selskapet, skriver Reuters.

Wanda Commercial er Kinas største eier og operatør av kjøpesentre, og er eid av milliardær Wang Jianlin.

Selskapet eier 235 kjøpesentre som totalt hadde svimlende 3,19 milliarder besøkende i fjor.

Utover kjøpesentre driver konsernet en rekke turistattraksjoner, hoteller, kinoer og andre selskaper.

I tredje kvartal hadde Tencent inntekter på 9,8 milliarder dollar, 75,5 milliarder kroner. Alibaba på sin side hadde inntekter på 8,2 milliarder dollar, tilsvarende 63,2 milliarder kroner.

Må noteres innen september

Wanda Commercial vil nå endre navn til Wanda Commercial Management Group. I tillegg vil de satse mindre på eiendomsinvesteringer.

Investeringsgruppen kjøper aksjene de av private investorer som støttet avlistingen av Wanda på Hongkong-børsen 2016, ifølge Bloomberg. Planen er å bli notert på børsen i Shanghai innen september i år.

Les også

Analytiker om gigantenes samarbeid: – Vil unngå en blodig krig

Dersom noteringen ikke blir en suksess vil Wang måtte betale tilbake de private investorene som støttet avlistingen i sin tid. I tillegg kommer et rentepåslag på mellom 10 og 12 prosent, ifølge Wall Street Journal.

Allerede i utgangen av mars er Wanda Commercial nødt til å betale 510 millioner dollar, 3,9 milliarder kroner, i et syndikert lån. I tillegg venter et lån på 1 milliard dollar i utgangen av mai.

Fysiske butikker

Kjøpesentergiganten Wanda drar nytte av konkurransen mellom de kinesiske IT-kjempene Tencent og Alibaba.

Alibaba har allerede etablert samarbeid med fysiske butikker, og storoppkjøpet gir begge selskapene hver sin partner i kampen om å treffe nye kunder.

De tradisjonelle butikkene ses også som en måte for Tencent og Alibaba til å utvide sine betalingsplattformer på nettet.

– Avtalen representerer en av verdens største enkeltstående investeringer mellom teknologibedrifter og fysiske kjedegiganter, skrev Wanda i meldingen, ifølge WSJ.

Dette er ikke den første avtalen Tencent inngår i kampen mot Alibaba. Tidligere denne måneden signerte Tencent en samarbeidsavtale med den franske dagligvaregiganten Carrefour. Avtalen innebærer at Tencent sammen med en lokal supermarkedkjede overtar en eierandel i Carrefours kinesiske virksomhet, skrev Bloomberg.

Les også

Kinesiske Tencent sikrer seg 10 prosent av Snap Inc.

Bolig kan bli neste stopp

De to rivalene har den siste tiden også vært aktive når det kommer til boligutleie. Tencent kjøpte seg for kort tid siden inn i startup-selskapet Ziroom. Alibaba på sin side lar kundene i deres egen app Alipay leie leiligheter via en lignende startup kalt Mogoroom, skriver Fortune.

Nå spekuleres det i om boligutleie blir det neste store inntoget de to teknologiselskapene hopper inn i.

– I Kinas storbyer er det langsiktige leiemarkedet stort, men online mulighetene er svært få. Ved å bruke som utleie kan de kinesiske nettgigantene nå mange flere kunder og gi fordeler i sine andre selskaper, sier Chen Tao, analytiker i Beijing-baserte Analysys International til Fortune.

Her kan du lese mer om

  1. Tencent
  2. Alibaba

Flere artikler

  1. 94 prosent av Kinas milliardærer er selvskapte

  2. Jack Ma-selskap verdsettes til 1.210 milliarder

  3. Betalt innhold

    De to kinesiske nettgigantene som får Silicon Valley til å blekne

  4. Annonsørinnhold

  5. Knallår for kinesisk IT-gigant: Verdien økte med over 2.100 mrd.

  6. Amazon er nå verdens nest mest verdifulle selskap