Schibsted-aviser tjente mindre penger i fjor

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen økte imidlertid abonnementsinntektene kraftig.

NEDGANG: Schibsteds fire abonnementsmediehus fikk et lavere årsresultat i fjor enn året før, til tross for økte digitale inntekter.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:

Schibsteds fire norske abonnementsmediehus fikk et samlet årsresultat på 150,7 millioner norske kroner i 2018 – en nedgang på 18 prosent fra året før.

– Det som er gledelig å se, er at vi vokser innen de riktige områdene, sier konserndirektør for nyhetsmediene Siv Juvik Tveitnes i Schibsted i en pressemelding.

– Samtlige av våre mediehus opplever en sterk vekst i digitale inntekter, spesielt innen abonnement, men også innen annonse. At vi øker her er strategisk avgjørende for oss, da vi tross alt har fullt fokus på å digitalisere forretningsmodellen vår, sier hun.

At inntekter og årsresultat totalt sett går noe ned sammenlignet med året før, mener Tveitnes er som ventet, gitt at hele mediebransjen fortsatt er midt i en rivende omstilling, der printinntektene – som fortsatt utgjøre hoveddelen av inntektene til nyhetsmediene – fortsetter å falle.

Tre av mediehusene leverer positive resultater. Unntaket er Fædrelandsvennen, som hadde et årsresultat på minus 5,2 millioner kroner.

Tidligere onsdag ble det kjent at 70 personer kan miste jobben i Schibsted som følge av at konsernledelsen anbefaler å legge ned kundesenteret på Fagernes i Valdres.

E24 eies av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte journalister eier aksjer i Schibsted gjennom selskapets aksjespareprogram.

Her kan du lese mer om