Schibsted-aviser tjente mindre penger i fjor

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen økte imidlertid abonnementsinntektene kraftig.

NEDGANG: Schibsteds fire abonnementsmediehus fikk et lavere årsresultat i fjor enn året før, til tross for økte digitale inntekter.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

Schibsteds fire norske abonnementsmediehus fikk et samlet årsresultat på 150,7 millioner norske kroner i 2018 – en nedgang på 18 prosent fra året før.

– Det som er gledelig å se, er at vi vokser innen de riktige områdene, sier konserndirektør for nyhetsmediene Siv Juvik Tveitnes i Schibsted i en pressemelding.

– Samtlige av våre mediehus opplever en sterk vekst i digitale inntekter, spesielt innen abonnement, men også innen annonse. At vi øker her er strategisk avgjørende for oss, da vi tross alt har fullt fokus på å digitalisere forretningsmodellen vår, sier hun.

At inntekter og årsresultat totalt sett går noe ned sammenlignet med året før, mener Tveitnes er som ventet, gitt at hele mediebransjen fortsatt er midt i en rivende omstilling, der printinntektene – som fortsatt utgjøre hoveddelen av inntektene til nyhetsmediene – fortsetter å falle.

Tre av mediehusene leverer positive resultater. Unntaket er Fædrelandsvennen, som hadde et årsresultat på minus 5,2 millioner kroner.

Tidligere onsdag ble det kjent at 70 personer kan miste jobben i Schibsted som følge av at konsernledelsen anbefaler å legge ned kundesenteret på Fagernes i Valdres.

E24 eies av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte journalister eier aksjer i Schibsted gjennom selskapets aksjespareprogram.

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted

Flere artikler

  1. Polaris Media kjøper Fædrelandsvennen

  2. 70 personer kan miste jobben

  3. E24 og Schibsted varsler storsatsing: 30 nye årsverk for å ta nummer 1-posisjon på næringsliv

  4. Annonsørinnhold

  5. Resultatbom for Schibsted – men inntektene øker

  6. Schibsted-resultatene faller, nå skal kostnadene kuttes