Billegende runder 30

Hvem skulle vel tro at en så progressiv produsent som Mercedes skulle lage den samme bilen i 30 år? Geländewagen modellen fortjener en liten feiring. Vi gjør det med en AMG-versjon.

Publisert:

Geländewägen ble introdusert i 1979. I utgangspunktet var den designet til militære formål, og ble utviklet i samarbeid med den østerrikske fabrikken Steyr-Daimler-Puch. Den kom og i en sivil versjon, det var – og er – en skikkelig fjellape med tre diffrensialer og full terrengpakke.

Den har vært gjennom et ansiktsløft, i 1991, men det er lite som skiller dem, bilen har hele veien sett ut som noe man kan lage med Lego Duplo.

I Norge har den to klare identiteter, det militære (den er fortsatt operativ i store mengder) og jappetiden. For den fjonge finanseliten på åttitallet ble Mercedes Geländewagen den perfekte maskinen, den hadde stjerna på panseret og den var diger (resten av folket kjørte i størstefall Volvo 240).

Historiene er utallige om vanvittige feilparkeringer foran børs og bar, på svære snøhauger, i trapper og muligens oppå datidens konebiler.

Og mang husker sikkert Blystad-brødrene i en svart Geländewagen fra åttitallet. I tillegg kunne den registeres for så mange passasjerer at den var lovlig i bussfeltet, brilliant for dem som synes det ser tøft ut å fly avgårde i ytre høyre felt alene i bilen.

AMG

Men hva er det med denne tyske boksen som gjør at den fortsatt lages? Det er mildt sagt uvanlig at en modell runder tredve år, ikke minst fra et merke som ellers pumper ut modeller i et rasende tempo, de har for eksempel intet mindre enn tre andre SUV-er i sitt sortiment.

Det er grunn til å anta at dette blant annet har med formen å gjøre, den er funksjonell, uten jåleri, og tidløs på et rent og enkelt vis.

Det er en terrengbil, men med en anelse luksus, noe som fortsatt gjelder.

Modellen vi prøvde var en G 55 AMG fra 2001 (ble forkortet til "G" i 1994 for å tilpasses resten av Mercedes bokstavregime), dermed av de tidligere AMG-versjonene. Etter cirka 20 år gikk inhouse tunerne fra AMG løs på G-klassen, resultatet var en 354-hesters V8 og kjøreegenskaper som er mer enn mildt imponerende.

Som en container

Dette er tross alt en bil som så absolutt ser ut til å trives best på en langtur i marka, ikke i høye hastigheter på autobahn eller i friske svinger, men den legger avgårde i et tempo man ikke helt klarer å ta inn over seg. Bilen veier nærmere 2,5 tonn, og den er jo ikke akkurat aerodynamisk, men når allikevel hundre på rett over syv sekunder - akkompagnert av en herlig tung brumling fra V8-eren.

Bilen skjærer gjennom luften som en container når den når topphastigheten på rett over 200. Det er en så tullete idé å putte en motor av denne arten i en slik bil at det bare blir moro.

Jeg glemte kanskje å nevne dreiemomentet? Det er på 525 Newton. Dette er seriøse muskler. Der den imponerer mest er i svinger, for dette er virkelig en bil man forventer duving og bølgende bevegelser sideveis, hvilket ikke forekommer. Den er bemerkelsesverdig fast i fisken til å ha et så høyt tyngdepunkt, den eneste gangen jeg følte med litt usikker var da jeg oppdaget at underlaget var blank is, da er det ikke så gøy å ratte 2,5 tonn.

Tørst

Bilen vi kjørte hadde 75.000 kilometer på klokka og er til salgs hos Autostrada på Billingstad for 690.000, slitasjen på bilen virket minimal. Det er Mercedes-kvalitet slik den skal være.

Bilen var bestilt direkte fra fabrikken da den kom og har ikke reservehjulet hengende på bakdøren slik mange har. Dette gjør seg rent estetisk, den svære veggen av en bakende er kulest uten noen forstyrrende elementer.

Noe du må regne med om du vil ha denne 2001-modellen, er å frekventere bensinstasjoner temmelig hyppig. Selv på rolig motorveikjøring ligger den på snaut to liter mila, og i by er det vel bare fantasien som setter grensene.

Klassiker

Skulle dog ikke forundre meg om man styrer litt unna miljøverstingstemplet som mange andre SUV-er har, rett og slett for Geländewagen har noe klassisk og solid over seg, det ser ut som bilen faktisk har et formål, selv om sjåføren inni ikke har det. Dog er det kanskje lurt å holde kjeft om ytelser og slikt, CO2 utslippet er på noe over 400 gram per kilometer.

Denne bilen fra Autstrada var altså en AMG-versjon av tidlig årgang. Modellen har blitt ytterligere biffet opp de senere årene. I 2005 fikk den en kompressor som dro ytelsene til smått utrolige 476 hester, nå nylig dro de på litt til, slik at G 55 AMG i dag yter intet mindre enn 500 og null til hundre nås på 5,5 sekunder. Det er ganske drøyt når man snakker om en boks på 2,5 tonn.

- Hvorfor?, vil sikkert noen spørre.

- Fordi vi kan, vil sikkert Mercedes svare.

Hvor lenge denne legendariske terrengbilen blir i produksjon er umulig å si, men den er i hvert fall i Mercedes planer fram til 2012, da etterspørselen fortsatt er bra nok, mellom 4000 og 6000 biler lages hvert år.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om