Biltest: Dette er ikke en bil der man drar turtallet langt, det er ikke mulig
Ford Focus ST med diesel er en «GTI-bil» med fornuftig økonomi.
Bilen her, kledd for påskefest, eller «Tangerine Scream» som Ford kaller det, er ikke helt som man tror ved første øyekast. Det er riktignok en Focus ST, som gjerne vises med en slik skrikende lakk, men den har ikke 250 bensinhestekrefter.
Under panseret er det en dieselmotor, ikke har den 250 hestekrefter heller, den er ikke i nærheten av 200 en gang. Det man finner der er en to liters, firesylindret turbodiesel på 185 hester.
Ikke så rart og overraskende når man får tenkt seg litt om. Volkswagen har akkurat det samme opplegget med Golf, hvor de sportslige utgavene med forhjulstrekk er GTI og GTD. Sistnevnte har 184 hestekrefter og en lik sminke som GTI.
Nå får man med andre ord den samme muligheten med Focus.
Til tross for et likt ytre på ST-bensin og ST-diesel, så må man ikke forvente den samme opplevelsen. Motorkarakteristikken er temmelig forskjellig. Diesel-utgaven har naturligvis et ganske begrenset turtallsregister og man må bruke en annen taktikk for å få det beste ut av den.
God kroppskontroll
Dette er ikke en bil der man drar turtallet langt, det er ikke mulig. I stedet må man finne en rytme der man ligger i bilens effektområde. Maks effekt er ved 3500 omdreininger per minutt, på bensinutgaven ligger den ved 5500 omdreininger. Det betyr at man må innom girspaken ganske hyppig om man skal befinne seg i bilens beste sone.
Fordelen er at den er utstyrt med en veldig god girkasse. Den er både tett og presis, rett og slett en av de aller beste i sin klasse.
Mer bilstoff på E24 BIL
Styringen følger opp med å være vektet riktig, enheten er veldig rask og direkte, noe som betyr at dette er en bil som leverer en morsom og relativt heftig kjøretur på svingete vei. Man må ikke forvente at den skyter ut av svingen, men den byr på veldig god kroppskontroll.
Da vi prøvde den var det fuktig asfalt, naturligvis, har det vært noe annet i år? Og med et moment på 400 newtonmeter som klikker inn ved 2000 omdreininger kan noe momentstyring oppnå om man ikke doserer riktig, men det tar veldig kort tid å bli kjent med bilens foretrukne rytme, samtidig så må man være litt varsom på pedalen for å styre unna dette. Ikke så overraskende med et så saftig dreiemoment.
Oppgradert interiør
Den er hardere satt opp enn en standard Focus, det betyr at komforten er en smule kompromittert, men under inspirert kjøring får man igjen for det. For det er ikke snakk om et Nürburgring-oppsett, bare litt strammere enn familiepakken.
Etter få minutter med diverse former for grensetesting, leverer denne diesel Focusen en veldig fin kjøretur. På svingete bygdevei ble det en typisk tredjegirsbil, som bruker momentet og den adekvate motorstyrken til å dra seg gjennom svinger og over bakketopper på artig vis.
Der Focus har slitt mot Golf er særlig i interiøret. Volkswagen i en årrekke har presentert et sobert, nær premium, interiør på Golfen, mens Focus har presentert et salig rot av plast. I denne oppfriskede versjonen av Focus har de adressert dette problemet. Det er fortsatt ikke på Golf-nivå, men det har blitt langt bedre.
Denne dieselvarianten har blitt et greit alternativ til den langt friskere bensinversjonen av ST, akkurat som Golf GTD er det i forhold til Golf GTI. Hvordan den er i forhold til Golf GTD er vi ikke helt sikre på, da det er noen år siden vi prøvde den i det som er forrige generasjon Golf.
Det som er sikkert er at dette er biler som er snusfornuftens GTI-biler, hvor man får ganske bra ytelser og kjøreegenskaper, god drivstofføkonomi til en pris som er 75.000 under bensinutgaven. Snedig nok koster ST bensin og diesel det samme i England. Vi har et litt annerledes avgiftssystem.
Skal man være gjennomført fornuftig bør man gå for noe som ikke engang Golf kan by på i GTD-versjon, nemlig ST diesel stasjonsvogn. Den kan også leveres i «Tangerine Scream».