Penere blir det ikke

Jaguar sin F-type Coupé er utrolig lekker, og ikke så verst som sportsbil heller.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Lages det en penere bil enn Jaguar F-type Coupé? Bilen er helt sjeldent vellykket utvendig. Proporsjonene er perfekte, lakkmustesten på det er at uansett i hvilken vinkel man betrakter bilen, så stemmer alt. Jeg mistenker den for å være vakker på undersiden også.

Som med sin spirituelle forgjenger, E-type, så er det Coupé-utgaven som er den fineste. Og de to bilenes silhuett er ikke ulik. Et langt panser, riktignok mindre dominerende på den moderne bilen, og en taklinje som strekker seg mot en perfekt avrundet hekk. Det er denne vakre taklinjen kabrioletversjonen går glipp av og som for min del hever denne bilen opp på et helt spesielt nivå. Det er egentlig litt synd at det popper opp en liten hekkspoiler når man får litt fart på F-type, den ødelegger den flotte enden på bilen.

(saken fortsetter under bildet)

POPPER OPP: Hekkspoileren spretter opp når bilen får litt fart, det er ikke like fint visuelt sett, men gir bilen mer marktrykk.

Morten Abrahamsen

F-type Coupé har blitt den perfekte arvtakeren til et av bilhistoriens mest legendariske kjøretøy. 50 år etter at E-type ble lansert og 40 år etter at den ble pensjonert. Innimellom har det vært todørs Jaguar-modeller, men de har med ett superbilunntak, vært større GT-biler, ikke en toseters sportsbil.

At den først kom som kabriolet, i fjor, er kanskje litt snodig, men ikke unikt. Eksempelvis ble siste 6-serie fra BMW og presentert i takløs versjon først. Dette kan ha med Amerika å gjøre, hvor kabrioleter er populære saker, og ofte det største markedet for biler som Jaguars F-type.

Ikke så fin inni

Innvendig klarer ikke bilen helt å følge opp det silkefine eksteriøret. I sterk kontrast til det ytre er det overraskende mye surr. Materialer, knapper og selve lay-outen har ikke en like helhetlig tanke, det er litt av hvert, tilløp til simple materialer, og multimedieenheten er veldig forrige generasjon. På den positive siden så sitter man lavt og godt, og alle funksjonene, uansett hvor billige knappene er, sitter greit plassert og gjør den jobben de er satt der til å gjøre.

En annen litt rar greie er vekten. Utgaven her er en V6 S, den er 447 centimeter lang, men til tross for et karosseri i aluminium veier den ganske nøyaktig 1,6 tonn. Det er 300 kilo mer enn en Porsche 911 Carrera.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det har naturligvis en betydning for kjøreegenskapene, den føles aldri som en kvikk liten sportsbil, men det er andre goder med det. Samtidig så fikk vi anledning til å kjøre bilen på bane, på Rudskogen, og den var veldig god i dette elementet. Balansen i svinger var meget god, den tålte mye fart uten å dra seg ut av sporet. Med andre ord har Jaguar truffet med oppsettet, og med 380 hestekrefter er den mer kraftig nok til å være skikkelig morsom. Null til hundre tar 4,9 sekunder, så den holder følge med det meste, og ZF-girkassen er strålende. I automatmodus gjør den veldig gode valg, selvsagt kan man og overstyre det hele via hendler på rattet, med girskift som er lynkvikke, setter man automaten i sportslig modus vil den ikke finne på å gire i svinger, den girer ikke før man tøtsjer turtallsperren.

Ikke så hard

Godene ved at den ikke er en beinhard sportsbil er at det er en virkelig god bil i den virkelige verden. Der ikke all trafikk går samme vei på strøken asfalt. De har med andre ord ikke gått i Nürburgring-fella. Selv i det mest sportslige oppsettet går det an å ta seg en slurk av kaffekoppen uten å sprøyte ned hele interiøret.

Trolig er akkurat denne F-typen den som er mest perfekt. Skal man ha en større motor i Coupé-versjon blir det en R-versjon med 550 hestekrefter, V8S med 495 er forbeholdt kabrioleten.

(saken fortsetter under bildet)

FEIL FARGE: Bilen hadde vært finere med en annen lakk. I hvitt blir en del av bilens former borte.

Morten Abrahamsen

Fordelen med V6-motoren er at man sparer noen kilo, som ligger foran i bilen, noe som er positivt for kjøreegenskapene. Mengden krefter virker og helt riktig. En kabriolet med V8-motoren byr på hjulspinn når man ikke venter det, mens man strengt tatt aldri møter på en situasjon der V6 S virker veik.

Lyd

Lydbildet er også av den artige sorten, med bulder og brak om man ønsker det, med en litt skarpere grunntone enn V8-motoren byr på. Skal man være litt tradisjonell så virker det og riktig med en seks sylindret motor i F-type.

Test av Jaguar F-type 3,0 V6 S kabriolet

Det har blitt en veldig lekker sportsbil med gode turegenskaper, og det er ikke så lett å finne noen direkte konkurrenter. Porsche 911 er en veldig annerledes bil, Aston Martin Vantage V8 er langt dyrere, kanskje er en Porsche Cayman S et alternativ?

Visuelt sett feier den gulvet med Porschene, og Aston Martins modell er ikke akkurat ny, så skal man ha en lekker coupé er det vanskelig å komme utenom F-Type. I forhold til den takløse versjonen har den til og med et bagasjerom som har plass til mer enn en liten bikini.

Les også:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. En britisk hot-rod

  2. Årets beste bilopplevelser

  3. En perfekt 911

  4. Annonsørinnhold

  5. Cayenne med
    riktig motor

  6. Oversett godbit