Porsche-entusiast: - Ferrari gir et spektakulært førsteinntrykk, men kvaliteten står ikke i stil

Når E24 skal kåre årets feteste bil er meningene sterke i bilmerkenes respektive klubber.

STERKE FRONTER: Jørn Eirik Kupkow Jakobsen i Porsche Club Norge forteller at merkerasisme ikke er et sterkt fenomen i hans miljø, men han er klar på at Ferrari ikke kan måle seg med kvaliteten til Porsche.

Jan Petter Lynau
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

11 spreke modeller med en total listepris på over 19 millioner og en samlet motorkraft på over 4.200 hester er nominerte, og representerer alt fra italiensk luksus til tyske elitebiler.

Hvilken bør bli Årets feteste bil? Stem frem din favoritt her!

Porsche-klubben er ikke i tvil om at deres Porsche Macan Turbo er Norges feteste.

Den mellomstore SUV er den tyske bilprodusentens nyeste bil og mer enn en fryd for øyet, ifølge formann i Porsche Club Norge, Jørn Eirik Kupkow Jakobsen.

- Kvalitetsmessig tenker jeg det er den feteste bilen. Svart få biler er i nærheten av Porsche når det kommer til kvalitet, mekanikk og tidløst design, forteller han til E24.

Porsche: - Ikke i stil med ytelse

Der skiller den seg klart fra italienske Ferrari, som med sin 458 Speciale er nominert, forteller den dedikerte Porsche-tilhengeren.

TRIVES BEST I PORSCHE: Formann i Porsche Club Norge, Jørn Eirik Kupkow Jakobsen.

- Ferrari gir et mer spektakulært førsteinntrykk, men kvaliteten har tradisjonelt ikke stått i stil med standard og ytelse. Men de nye bilene har kommet seg litt, sier Kupkow Jakobsen.

Selv om han mener Porsche stiller i en helt egen klasse, kjenner han til lite merkerasisme i hans eget klubbmiljø.

- Jeg føler at Porsche-entusiastene er åpen for alle typer biler. Kommer du med en Range Rover er det kult, og vi gleder oss over det. I andre merkeklubber kan det være slik at man snur ryggen til, forteller han.

- Ikke glad i tyske sportsbiler

For ihuga Alfa Romeo-entusiaster er det de tyske motorvognene som utgjør den bitreste trusselen. Innad i miljøet er tyskerne erkerivaler, og det sitter langt inne å unne de tyske bilene heder og ære for en ekte Alfa-fundamentalist.

Ferrari 458 Speciale

Jan Petter Lynau

- I alle bilmiljøer finnes det fundamentalister. Det er klart at fundamentalistene i Alfa Romeo miljøet ikke er så glad i tyske sportsbiler, sier redaktør Ole Petter Friberg i klubb-bladet Alfanytt til E24.

Alfa Romeo-fan Friberg forteller at det norske miljøet er mer åpent og inkluderende enn utenlandske søsterklubber. Selv ser han naturligvis helst at den lille råtassen Alfa Romeo 4C stikker av med seieren, som mer eller mindre er å regne for en signaturbil i bilprodusentens smale portefølje.

Les også

Derfor er disse spesialmodellene så viktige

- Det er ikke en luksusbil, men en reinspikka sportsbil. Den ser fin og tøff ut, men hvis du får anledning til å prøvekjøre den, er det en helt annen opplevelse. Da kan du hvert fall ikke sammenligne den med BMW eller Mercedes.

Friberg fortsetter:

ALFA ROMEO-ENTUSIAST: Redaktør i Alfabladet, Ole Petter Freiberg.

Privat

- Det er en rå opplevelse. Det er lite komfort, den rister og bak deg smeller det i wastegater og hviner i turboer - et salig leven. Akkurat slik det skal være, sier redaktøren, som selv har hatt glede av å kjøre den lille råtassen som gjemmer en kraftig motor under panseret.

Mercedes: - Mer kvalitet

Italienske Alfa Romeo kan skryte av motoren så mye de vil, men for tyske Mercedes-Benz entusiaster er holdbarhet og pålitelighet konkurransefortrinn ingen kan måle seg med.

Les også

- Jeg kommer aldri til å selge denne bilen

Alfa Romeo 4C

Jan Petter Lynau

- Du finner biler som går fortere, har flere hester og elektroniske duppeditter. Men det er vanskelig å finne noen som holder de kvalitetene lenge. Det er kanskje bare Volvo som kan konkurrere med Mercedes i stabilitet og holdbarhet over tid. Mange bilmerker lager fine spissmodeller, men du finner ikke alltid kvaliteten igjen i de mindre modellene, sier leder Kjell Andreas Tveitan i den norske Mercedes-Benz klubben til E24.

Med 631 hestekrefter og en prislapp på 3,8 millioner kroner er nominerte Mercedez-Benz SLS AMG Black Series blant de dyreste bilene i kåringen. Tveitan tror den eksklusive bilen, som det kun finnes én av i Norge, skal klare å danke ut de andre bilene og ender opp som Årets feteste bil.

BMW: - Audi har mye å leve opp til

BMW M4

Jan Petter Lynau

President i den norske BMW-klubben Øyvind Seielstad utroper Alfa Romeo 4C til største konkurrent, og deler ikke begeistringen over modellen.

Det holder ikke å være et leketøy, når man kan få full pakke, og da er BMW M4 desidert fetest:

- Den egner seg til butikken, eller på biltur med svigermor, samtidig som du lørdagen kan leke deg på bane, sier Seielstad til E24.

I tillegg til Alfaen er Porsche Macan Turbo en hard konkurrent, men tradisjonelt er Audi den bitreste rivalen - om ikke annet vennskapelig.

- Det går rett på kjøreegenskapene. BMW har fin vektfordeling og god balanse i bilene i forhold til Audi-bilene som er fremtunge, og har litt å slite med i svinger i forhold til det BMW har.

Les også

Stem frem Årets feteste bil

Seielstad forteller at nominerte Audi S1 Spotback har mye å leve opp til tatt i betraktning storhetstiden til modellen på 80-tallet, og at relanseringsmodellen fremstår noe «pinglete» til å kvalifisere til årets feteste bil.

- Det kan bli en skuffelse for Audi-entusiastene, sier han.

Audi: - S1 Sportback er jo den grommeste!

Men det vil ikke presidenten i VW-Audi Club Norwegen, John-Arne Øverby, være med på. Hjertet til Audi-entusiastene blir som ventet varmt når S1 Sportback kommer på banen.

Audi S1 Sportback

Jan Petter Lynau

- Det er jo det grommeste som finnes det, og for oss som liker de eldre Audiene best er det helligbrøde å bruke S1 navnet. Dette er litt for ny bil til at jeg kan noe særlig om den, men den er utrolig fet å se på. S1 Sportback er absolutt verdig i denne kåringen, sier Øverby til E24.

E24s lesere stemmer frem vinneren av kåringen. Du kan stemme på flere modeller, men kun én gang i døgnet på hver av dem.

Det kan stemmes frem til midnatt mandag 16. juni, og tirsdag 17. juni klokken 12.00 blir det kjent hvilken modell som blir Årets feteste bil 2014.

Les også:

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Stem frem Årets feteste bil

  2. Dette er Årets feteste bil

  3. Årets familieekspress

  4. Annonsørinnhold

  5. De største billegendene

  6. Derfor er disse spesialmodellene så viktige