En attraksjon

To år etter introduksjonen er den perfekte Jaguar F-type her. Se video øverst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Lar man fornuften fare er en Jaguar F-type drømmebilen. Den ser usedvanlig vakker ut, og har en lyd som få andre kan matche. Da den kom for to år siden var det som kabriolet, en bil som hadde alle muligheter til å bli en moderne klassiker. Man forventer ikke at en slik bil er særlig praktisk, men her hadde Jaguar strukket strikken vel langt.

Bagasjerommet rommer under 200 liter. Som turbil er dette ganske nonsens. Man kan i realiteten kun ha med seg det man står og går i, pluss en toalettmappe. Så, i fjor, kom F-type som coupé, og hvilken bil. Den er enda lekrere i denne formen, det er rett og slett vanskelig å finne en bil som er flottere.

Her serveres det også et adekvat bagasjerom. En strøken langturbil for to. Av motorutvalget på to sekssylindrede motorer på henholdsvis 340 og 380 hestekrefter pluss en V8 med 550 er det den i midten som fremstår som det beste valget. Den er kraftig, men ikke vill. For dette er en bil som er temmelig løs i hekken om man trår til. Særlig på underlag som ikke er tørt må man være litt varsom. Elektronikken vil riktignok hjelpe deg, men det skal svært lite til, før man er i en sladd.

Ikke så hårete

Til nå. For nå kommer den med trekk på begge akslinger, og da er F-typen i mål. Dette er en rett og slett en fantastisk bil, dog ikke uten noen problemområder.

Systemet er slik at det i utgangspunktet er 100 prosent trekk bak, men under gitte omstendigheter kan 70 prosent av kraften flyttes til fremre aksling. Dette gjør at F-type blir enda bedre å kjøre. Tidligere kunne den være en smule hårete, nå har den blitt ekstremt enkel å håndtere.

Samtidig må ikke dette forveksles med at den har blitt tam. Den tillater at bakhjulene slipper en smule, men den gir samtidig kraft til forhjulene. Dette gjør at man kan kontrollere bilen på en helt annen måte enn tidligere. Balansen er glimrende. Bilen veier 70 kilo mer enn bakhjulstrekkeren, disse kiloene er hovedsakelig foran, det har gjort at de har strammet opp demperne foran for å kompensere.

Selve fjæring- og demperoppsettet er et av få områder der ikke alt er solskinn. Den er rett og slett ekstremt stiv. Det virker litt unødvendig. Det er greit at den har et beinhardt modus, men selv på det mildeste nivået er det jekselristing på vanlig vei. Det mulig i at denne bilen, som så mange andre, lider av at testingen har hatt Nürburgring som mal.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette gjør at bilens langturpotensial mangler litt på komfortsiden.

Noen vil kanskje føle at lydbildet kan bli litt påtrengende over tid. Personlig digger jeg lyden, og denne kan makses ved å trykke ned en knapp på midtkonsollen. Da åpnes noen spjeld i eksosanlegget, og en av verdens feteste motorlyder stiger frem. Selv uten denne ekstraeffekten er det ganske pent nivå av bulder og brak. Gøy, men det kan bli en smule enerverende over tid.

Kate Moss

Det Jaguar har klart med F-type er å lage en bil som føles som en attraksjon. Det er en opplevelse både øyet og øret. Bare det å trykke på startknappen føles fantastisk. Den starter med et skarpt snerr som gjør omgivelsene oppmerksom på at noe uten om det vanlige er på gang.

Se video øverst i saken.

Man sitter lavt og kupeen er bygget rundt setene. Det er trangt og behagelig. Kjørestillingen er veldig god og når man vel er i gang blir man umiddelbart bestevenn med en glimrende girkasse. Styrefølelsen er prima, og det føles som man styrer bilen med korsryggen. Den er veldig lett å lese, og motoren på 380 hestekrefter passer veldig fint til bilen. Kreftene er rikelige uten at det noen gang føles for mye.

Velger man firehjulstrekk er det denne motoren eller den heller vanvittige R-modellen med 550 hestekrefter som er alternativene. Vi har tidligere prøvd kabrioletutgaven med en V8 på 495 hestekrefter, den er brutal. Selv med firehjulstrekk så kan det tenkes at 550 er mer enn nødvendig, for å si det sånn.

Med trekk på alle fire føles F-type som en komplett bil. Nå har den en unik blanding av akseptabel brukervennlighet og underholdningsverdi som få andre kan matche. På mange måter er en Porsche 911 en langt bedre bil, men når det gjelder karisma og x-faktor blir det som å sammenligne Claudia Schiffer og Kate Moss.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Årets beste bilopplevelser

  2. Årets beste bilopplevelser

  3. Heftig stjernebil

  4. Jaguar XE med en ideell motor

  5. En skikkelig BMW