Tror Jay Z henter inspirasjon før strømmekrig i USA

Jay Z hevder han vil forandre musikkindustrien med Tidal, men har måttet tåle mye kritikk etter at han relanserte strømmetjenesten med et stort stjernelag som partnere. Ekspert tror han er i Norge for å ruste seg til sommerens kamp i USA.

  • Audun Jahren
  • John Thomas Aarø
  • Nanna Johannessen
Publisert:

– Jeg tror det norske markedet er blitt viktigere for Jay Z, etter å ha fått en treg start i USA. De norske brukerne er blitt mye viktigere, rett og slett, sier Daniel Nordgård, førsteamanuensis ved Universitet i Agder, til E24.

Stjernerapperen, som tirsdag ettermiddag var i møte med Tidals avdeling i Oslo sammen med artistkona Beyoncé, har i år forsøkt å slå seg inn i strømmebransjen. I mars kjøpte Jay Z opp det svenske selskapet Aspiro, som driver strømmetjenestene Wimp og Tidal.

Vet du noe om Jay Zs besøk i Oslo? Tips VG her

Noen uker etter oppkjøpet ble Tidal relansert i USA med en enormt stjernetung pressekonferanse, hvor musikkstorheter som Kanye West, Alicia Keys, Rihanna, Madonna og Nicki Minaj deltok.

På pressekonferansen hevdet superstjernene at deres strømmetjeneste hadde høyere kvalitet og sikret artistene en større del av utbetalingene. Det ble flere ganger sagt at Tidal vil forandre musikkindustrien radikalt. Men tjenesten er så langt blitt lunkent mottatt.

– Strategisk viktig

Nordgård forsker på endringene i den internasjonale musikkbransjen i takt med digitaliseringen, og ledet i 2013 et utvalg som i fjor publiserte en rapport om det norske strømmemarkedet.

Han understreker at han ikke vet hvorfor Jay Z er i Oslo.
– Det kan være at Jay Z vil vise tilstedeværelse; en leder som vil være synlig og til stede i et kontor som oppleves som mer strategisk viktig nå enn da var for bare kort tid siden da Jay Z lanserte Tidal i USA, sier Nordgård.

– Tallene fra Wimp utgjør noe positivt for Tidal, legger han til.

LES OGSÅ: Her er Jay Z og Beyoncé i Norge

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STJERNER: Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna og Deadmau5 deltok alle da Tidal ble relansert i New York 30. mars.

Jamie McCarthy/Getty Images for Roc Nation

Norsk inspirasjon før strømmekamp i USA

I løpet av sommeren er Apples lenge varslede strømmetjeneste etter oppkjøpet av Beats i fjor trolig klar for lansering, selv om den ennå ikke har fått et navn.

De neste månedene kan derfor bli svært viktig i posisjoneringen for markedsandeler i det amerikanske musikkstrømmemarkedet, tror Nordgård.
– Når Apple ruller ut sin tjeneste, vil det ha stor effekt på strømmemarkedet, også i USA. Det kan godt tenkes at dette er årsaken til at Jay Z gikk inn tidlig, for å være med på en forventet vekst.

– Det er i USA at kampen vil stå for alle aktørene, sier han.

Nordgård mener det kan tenkes at Jay Z nå ruster opp i forkant av strømmekampen ved blant annet å hente inspirasjon fra Norge.

– Det hadde vært veldig bra, og kudos til Wimp-kontoret om han er her for å søke inspirasjon og ta med seg erfaringene som er gjort i det norske markedet, sier eksperten.

Han forteller at Wimp, som strømmetjenesten het før Jay Z integrerte den inn i Tidal, hadde en stor andel av norske lyttere.

– En av forklaringene kan være at de har tatt det redaksjonelle arbeidet alvorlig, og blant annet satset mye på norsk musikk, sier Nordgård.

Kalt grådige

Den stjernespekkede lanseringen ble raskt slaktet i sosiale medier, og mange mente artistene fremsto som uengasjerte og grådige.

I en kommentar på nettstedet Gawker skrev journalist Sam Biddle at Jay Z og gjengen vil at forbrukerne skal betale dobbelt så mye for «bedre kvalitet» og «fordi tjenesten eies av artister».

«Dette er viktig fordi Usher, Daft Punk og Madonna har levd i elendig fattigdom for lenge, og det er på tide at folket gir tilbake», heter det i kommentaren.

Kommentar: Tidal-i-bom

Senere viste det seg at heller ikke forbrukerne lot seg overbevise av Jay Zs strømmetjeneste, og Tidal-appen var i midten av april ikke blant de 700 mest populære appene til iPhone. Samtidig gjorde Tidal-konkurrent Spotify et kraftig hopp på nedlastingslistene.

DIREKTØR: Peter Tonstad ble satt inn som administrerende direktør i Tidal etter ønske fra Jay Z.

TIDAL

Tidal-forsvar på Twitter

Etter den kraftige motbøren Tidal fikk i mediene etter lanseringen for drøyt to måneder siden, gikk Jay i slutten av april ut på Twitter og forsvarte strømmetjenesten. Da skrev han blant annet at Tidal hadde over 770.000 abonnenter etter bare én måned. Han nevnte da ikke at Tidal og Wimp allerede hadde over 500.000 abonnenter da han kjøpte opp selskapet.

Han understreket også at Tidal ikke har hastverk med å lykkes.

Hverken Tidals kommunikasjonssjef Kristin Eldnes eller selskapets daglig leder Peter Tonstad ønsker å kommentere tirsdagens stjernebesøk overfor VG.

Plateselskapene positive

Selv om Tidal har fått en lunken mottagelse av både medier og brukere, er flere av Norges største plateselskaper positive til strømmetjenesten.

Aslak Bendtsen, kommersiell direktør i Sony Music Norway, forteller til VG at han synes Tidal er en god konkurranse.

– Vi er en innholdsleverandør til Tidal, og synes det er god konkurranse. Jeg synes også det er positivt at det kommer utenlandske eiere inn i norske aktører, sier Bendtsen til VG.

Han tror Jay-Z og Beyoncé er i Oslo for å hilse på de ansatte i Tidal, bedre kjent som Wimp i Norge.

– Jeg er helt sikker på at de som alle andre har kjøpt et nytt selskap vil hilse på den lokale staben. Det vet jeg at de ikke har gjort tidligere, sier Bendtsen.

Også økonomisjef Eddie Nygren i Universal Norge er positiv til strømmetjenesten Tidal.

– Ja, vi er med strømmetjenestene. Det er ikke noe konkurranse der. Det er en del av omgivelsene våre. Alt i vårt repertoar er tilgjengelig i Tidal. Vi ser at streamingtjenestene vokser, og det kommer de til å fortsette med. Det ser vi på som en mulighet, sier han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Slik er Jay Zs plan for å endevende musikkbransjen

  2. – Forbrukerne kan bli taperne

  3. Dette er Tidal-avtalen superstjernene skrev under på

  4. Dette gjorde Spotify da Jay Z lanserte Tidal

  5. Jay Z satser på en nordmann