Kuttrunde i Aftenposten

Alle ansatte i avisen får tilbud om sluttpakke.

KUTTRUNDE: Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten tilbyr sluttpakker til alle ansatte.
  • E24
Publisert: Publisert:

De ansatte ble informert om kuttplanene onsdag, skriver fagbladet Journalisten.

Sviktende annonsemarked gjør at avisene må kutte kostnader. Det melder avisen selv.

- Bedre stemning nå enn sist

– Klubben er aldri glad for at nedbemanning blir løsningen når ledelsen vil forbedre lønnsomheten i bedriften, sier Frank Lynum i redaksjonsklubben, ifølge Journalisten.

- Men vi er fornøyd med at vi har fått gjennom våre to viktigste krav også i denne nedbemanningsrunden: Kravet om frivillighet og kravet om åpne sluttpakker til alle, sier Lynum til fagbladet.

Han beskriver stemningen i avisen som bedre enn ved de forrige kuttrundene, for henholdsvis to og fem år siden.

– Ledelsen kommuniserer annerledes, og er klare på at de aller, aller fleste skal fortsette å jobbe i Aftenposten, sier han til Journalisten.

Sluttpaker også i Fædrelandsvennen

Aftenposten eies av Schibsted-konsernet, som også eier flere av de store regionavisene i landet.

Også i Fædrelandsvennen vil det bli sluttpakker, forteller administrerende direktør Harald Jacobsen.

- Vi kommer ikke utenom å måtte tilby sluttpakker, sier han til Journalisten, og understreker at det ennå ikke er klart når runden med tilbud om pakker begynner.

I Stavanger Aftenblad er det ikke kutt på trappene.

– Ingen kutt i redaksjonen, nei, skriver klubbleder Julie Teresa Olsen i en SMS til Journalisten.

E24 er eid av VG, som igjen er eid av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 Dine Penger har aksjer i Schibsted.

Les også:

Mediene i Bergen samles under ett takVG starter fjernsynskanalNRK ser etter nytt kringkastingshusDagbladet kutter 50 årsverkAller Media kutter 50 årsverk

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Nærmere 40 mister jobben i Dagbladet

  2. Varsler styrte sluttpakker i Aftenposten

  3. Økonom: – Mediehusene nærmer seg en smertegrense

  4. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  5. Schibsted fornøyd med online