Lansert under Brezjnev - nå er det over
Lada 2107 ble lansert da Leonid Brezjnev styrte Sovjet, og var basert på en Fiat fra 60-tallet. Nå er det slutt.
Det begynner å bli noen år siden denne Lada-modellen forsvant fra trafikkbildet i Norge, men i hjemlandet Russland har den vært i produksjon hele tiden. Frem til i dag.
For nå har Russlands største bilprodusent, AutoVAZ, har bestemt seg for å legge ned produksjonen av Lada 2107.
Farvel
- Alt går etter planen. Etterspørselen for denne «classic» modellen har fall drastisk. Det er på tide å si farvel, sier kommunikasjonssjef Igor Burenkov i AutoVAZ, til den russiske publikasjonen Ria.ru.
Dette er en bestselger i Russland
Bilmodellen så dagens lys da Leonid Brezjnev var leder i Sovjet Unionen i 1982. Den er basert på Fiat 124 som ble laget mellom 1966 og 1974, og så sent som i fjor var den landets nest mest solgte bilmodell.
Stupt
I år har salget stupt i første kvartal med 76 prosent i forhold til samme periode i fjor.
- Nå har etterspørselen for mer moderne utstyrte og orienterte biler tatt over, sier Burenkov.
Dette skal ha en sammenheng med at det har vært et statlig insentiv for å få folk til å skrote gamle biler og erstatte dem med nye. Her blir det gitt rabatter på nye biler om man sender en over ti år gammel en til skroting. Ordningen varte fra mars 2010 til midten av 2011.
Mer bilstoff på E24 BIL
Nær 80 prosent av bilene som ble kondemnert, skal ha vært produsert av AutoVAZ, og kundene har så gått for mer moderne modeller som Lada Granta, Kalina og Priora.
- Produksjonsstansen av 2107 kan skje så tidlig som neste uke, sier Burenkov.
En Lada 2107 kostet 206.900 rubler, tilsvarende 40.000 norske kroner.
Dominerende
Det er under halvparten av hva en ny Volkswagen Polo eller Ford Focus koster i Russland.
Lada er det dominerende merket på hjemmebane. De har en markedsandel på rundt 25 prosent, men er under press fra utenlandske merker som General Motors, Ford og Volkswagen.
Importen av Lada til Norge opphørte på 1990-tallet. Siste gang Lada figurerte i statistikken for registreringer av nye biler hos Opplysningsrådet for veitrafikken, var i 2003 med én enslig bil.