Salgsrekorder for Audi, BMW og Mercedes

Audi, BMW og Mercedes-Benz leverer biler som aldri før, og det er svært jevnt mellom de to største.

SELGER SOM ALDRI FØR: BMWs konsernsjef Norbert Reithofer presenterte tirsdag den nye superhybridbilen BMW i8 under bilutstillingen i Frankfurt. Han kan og se tilbake på det beste året i merkets historie.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

De tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz opplever historisk godt salg. Alle merkene kan vise til månedsrekord for august og et totalsalg i 2013 som er bedre enn noensinne.

Økningen er i tillegg kraftig.

Størst er BMW, men som vanlig er det med en liten margin ned til Audi, mens Mercedes-Benz ligger litt lengre bak.

Les også: BMW anser Kina som sitt største marked

Så langt i år har BMW levert 1.051.595 biler når man holder Mini utenfor. Det er drøyt 20.000 mer enn Audi. Ser man på august kommer det frem hvor små marginer det ofte er mellom de to bilprodusentene.

I løpet av denne måneden leverte BMW ut 118.743 biler, 326 mer enn Audi.

- Tidenes beste salg

- BMW-gruppen oppnådde tidenes beste salg for august. Og for første gang solgte vi over en million biler fra BMW i løpet av de første åtte månedene av ett år, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG, i en pressemelding.

- Med en tosifret vekst, tar USA og Kina igjen ledelsen i Audi's positive resultater for august. Vi er derfor på god vei til å klare vårt strategiske mål med 1,5 millioner leveringer i år, sier Luca de Meo, styremedlem i Audi sin salgsavdeling, i en pressemelding.

HOLDER FARTEN: Audi og BMW har rundet én million leveringer i 2013, og det skiller bare noen tusen biler dem i mellom. Her er konseptbilen Audi Nanuk Quattro på bilutstillingen i Frankfurt som pågår nå.

Han nevner samtidig at det er motvind i flere europeiske markeder. Audi har så langt i år falt med 2,3 prosent i Europa, det samme har BMW.

- Audi blir først ute med 4G i bilen

Det som skiller disse tre merkene fra mange andre europeiske bilprodusenter er at de har et globalt salg, som gjør at det trå markedet på hjemmekontinentet veies opp av sterkt salg andre steder i verden.

Vekst over alt

Mercedes-Benz har i flere år hengt et stykke etter de to andre, og med 919.644 leveringer i 2013, uten Smart, er det fortsatt en realitet. Samtidig har de vekst på så å si alle fronter. Så langt i år har de for eksempel økt med 6,3 prosent i Europa.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Vi kan igjen vise til en tosifret vekst med over 18 prosent i Europa, og fortsetter dermed vekstkursen for andre halvdel av året, hvor vi forventer å vokse mer enn vi gjorde i første halvdel, sier Joachim Schmidt, vise-president i Mercedes-Benz, i en pressemelding.

Les også: Kraftig økning for Mercedes-Benz

Det er særlig de små Mercedes-modellene som er i vinden. A-, B, og CLA-klasse har økt med 84,8 prosent siden i fjor.

Hos BMW er det som alltid 3-serien som drar det tyngste lasset, den økte med nær 40 prosent i august i forhold til samme måned i fjor, med 34.943 leveringer.

Diesel

Audi trekker frem deres satsning på diesel i USA som en suksess. Deres store modeller er har alle blitt tilgjengelige med denne typen drivstoff i Amerika, og samlet har de økt leveringene på A6-, A7-, Q7- og A8-modellene med over 30 prosent.

Utfra pressemeldingene forventer alle merkene å sette ny rekord i leveringer på ett år. Noe de og gjorde i 2012.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  2. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  3. Kraftig salgsvekst for tyske luksusmerker

  4. Kraftig økning forMercedes-Benz

  5. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015