De selger drømmebilene

Olav Medhus selger en Ferrari i uken. Hvordan er det mulig?

DRØMMEBILSELGER: Daglig leder hos Autostrada Sport, Olav Medhus, selger i år rundt 200 biler. Snittverdien ligger et sted mellom 1,3 og 1,4 millioner kroner.
FERRARI SÅ LANGT DU KAN SE: På rekke og rad står Ferrari California, Ferrari F430, Ferrari 458 Italia og nok en California.
SØLVPILEN: Superbilen Mercedes-Benz SLR McLaren har 626 hestekrefter. Denne er fra 2005, og koster nær 2,9 millioner kroner.
ITALIA: Italienske biler dominerer lokalet. Foran står en Lamborghini Gallardo, bak en Lamborghini Murciélago. Midt i bilen finner man henholdsvis en V10- og V12-motor.
VINGE: Porsches 911 GT3 RS er en gateracer med 450 hestekrefter, da er det riktig med skikkelig vinge på hekken.
PÅ UTSTILLING: I en superbil skal man se motoren. Her fra en Ferrari F430.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

- Det er stor spredning på kundene våre. Fra de rikeste, til dem som har drømt om å ha en fin bil hele livet og til slutt realiserer det. Det er helt umulig å kategorisere dem som en gruppe, sier Olav Medhus, daglig leder i Autostrada Sport.

Vi kårer Folkets favorittbil - du bestemmer!

Autostrada Sport ligger på Billingstad utenfor Oslo. De har spesialisert seg på å selge til dels svært eksklusive biler. I tillegg til at de er offisiell forhandler for Maserati og Ferrari i Norge, så har de showroom fylt med en rekke andre merker, i høy prisklasse.

I fjor solgte de 171 biler, i år regner Medhus at de runder 200. Mellom 40 og 50 av disse er Ferrari. Snittprisen på bilene de solgte i 2010 var mellom 1,3 og 1,4 millioner kroner.

Galskap?

Da vi var innom hadde de til salgs biler som Mercedes-Benz SLR McLaren, Lamborghini Gallardo og Murciélago, flere Porsche 911-utgaver, Porsche Panamera, pluss en rekke Ferrari og Maserati-modeller. Biler som alle hører hjemme i toppen av bilhierarkiet, hvor salgsplakaten i vinduet kan fortelle at den kan bli din for fire millioner kroner. Galskap vil mange hevde.

- Når folk sier at noen som kjøper en så dyr bil må være gal, så sier jeg bare: Tenk på alle som kjøper en båt til tre til fire millioner kroner, og det er det mange i Norge som gjør. En båt de kanskje får bruk i 20 timer per sesong. I tillegg kommer store opplags- og havnekostnader. En bil kan du bruke hele året, sier Medhus.

Første Ferrari FF i Norge - verdens raskeste familiebil

På Grünerløkka i Oslo finner man importøren av Aston Martin og Jaguar. Klassiske merker som forbindes med luksus og rikdom.

KLASSISK BRITISK: Thomas Øvreseth hos Jaguar Norge selger de klassiske merkene Jaguar, Aston Martin og Morgan. Her foran en Jaguar XF.

- Vi sliter litt med at folk tror at både vi som selger og kundene våre er noen snobber. Det som nok stemte tidligere var at den typiske Jaguar-eier var en eldre lege eller advokat. For 20 år siden var det bare en liten del av befolkningen som kunne ta seg råd, og da gjerne etter mange år i et høytlønnsyrke. Det fantes det kun svært dyre Jaguar-modeller med XJ og XK, sier Thomas Øvreseth, salgsdirektør i Jaguar Norge.

Nye tider

Dette har forandret seg de senere årene, i følge Øvreseth.

- Nå har økonomien spredd seg, vi har kunder fra mange forskjellige steder, som for eksempel kultur- og underholdningssektoren. Vi har svært få så kalte finanskjendiser, eller meglere, for den saks skyld, blant kundene våre.

Mer bilstoff på E24BIL

I tillegg finner man i dag Jaguar-modeller i et lavere prissjikt enn for 20 år siden.

Hos Autostrada Sport sier Medhus at over halvparten av alle Ferrariene de har solgt går som helårsbiler. Noe som skal være helt uproblematisk.

SUPERSPORTSBIL: En Ferrari 458 Italia er noe av det heftigste som finnes med fire hjul. Den har 570 hestekrefter og som lett brukt koster den tre millioner kroner.

- Dette er biler med det ypperste av teknologi, så de fungerer fint om vinteren. Kundene våre vil gjerne bruke bilene sine. Så lenge man tar hensyn til føreforhold, og ikke skrur av bilens hjelpemidler, er det ikke noe i veien for å bruke dem året rundt.

Normalt verditap

Verditapet på biler i så høy prisklasse som de man finner i Autostrada Sport sitt utstillingslokale har, i følge Medhus, ikke noe høyere prosentvis verdifall enn andre biler.

- Ser man på en modell som Ferrari 360, så kostet den 1,6 millioner for ti år siden. Nå er den verdt en million, sier Medhus.

Både Medhus og Øvreseth understreker at de selger mer enn bare bilen. De arrangerer turer, banekjøring og andre sosiale sammenkomster for sine kunder.

- Vi selger drømmebiler. Da er det viktig å følge opp. I tillegg så dette en viktig kanal for å spre ryktet vårt. Vi har ikke et stort reklamebudsjett, sier Medhus.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Ville biler på vei til Norge

  2. Teatralsk og brutal moro

  3. Nå skal de selge Maserati i Norge

  4. Unik og ekstremt verdifull bilsamling selges

  5. Første Ferrari FF i Norge - verdens raskeste familiebil