En skikkelig tullebil

Med Paceman finner Mini opp nok en nisje, en helt unødvendig, men veldig morsom en.

HØYREIST COUPÉ: I brosjyren kalles Mini Paceman en Sports Activty Coupé, altså en SAC. Noe som må være en av de minste nisjene i bilmarkedet.

Morten Abrahamsen
Publisert:

Når den første turen med en ny bilmodell er i en slalåmbakke, skjønner man at det ikke er et kjøretøy som er ment for folk som kjøper sjampo i dagligvarebutikken eller stereo på Elkjøp. Minis helt nye avkom, Paceman, er en nisjebil i en nisje knapt noen utenfor BMW-systemet visste eksisterte.

Det en liten, suv-aktig sak med coupé-ambisjoner. Takutformingen kan minne om Range Rover Evoque, med en skulderlinje som stiger mot enden av bilen. Kanskje er dette et avkom etter at en Evoque og en BMW X6 møttes i et smug en mørk høstkveld?

Paceman er bygget på samme drivverk som Countryman. Med sine to dører plasserer den seg på siden av det praktiske. Riktignok er dørene store slik at tilgjengeligheten til baksetene er grei, som det er to av, men det gjør samtidig bilen enda mer upraktisk.

Tullebil

Da jeg skulle plukke opp bilen for andre gang, denne gangen i et parkeringshus, måtte jeg gå inn via passasjerdøren. Bilen på den andre siden sto ikke veldig tett inntil, men vinkelen ble likevel så skarp at bare en turner fra det russiske kvinnelandslaget hadde klart å smette inn.

Mer bilstoff på E24 BIL

Paceman er en skikkelig tullebil, som finnes fordi det ikke koster all verden å lage nok et Mini-derivat basert på en eksisterende modell. Et ikke ubetydelig poeng med hele Mini-konseptet er humor, tant og fjas. Ellers hadde ikke folk lagt penger i fartsstriper og nummer på siden til sin Mini med 98 hestekrefter.

Og morsomt er det. Modellen vi prøvde var en Cooper S All4, med den seriøst festlige 1,6 literen på 184 hestekrefter og firehjulstrekk. På vinterglatte veier er bilen genial. Med sin relativt beskjedne vekt og kompakte form er det ikke noe problem å føle at man kjører et vinterrally. Selv med all elektronikk aktivisert tillater den noe sladd, og skrur man den helt eller delvis av blir det enda artigere.

Festlig

Bilen er utrolig festlig å slenge rundt på svingete vei. Med en styreenhet som er direkte og rask i en bil med bra bakkeklaring er ikke litt dårlig vei et minus. Det var slike steder jeg hadde det aller morsomst. Bortsett fra i slalåmbakken, men det er kanskje ikke så relevant.

På den annen side så sier det jo noe om bilen når den er i stand til å flå opp og ned en trasé som er ment for vintersportsutstyr med stålkant. Paceman føyk mellom portene på piggfrie vinterdekk, selv når det begynte å bli sporete, ikke slik det blir etter at 20 alpinister har passert, men slik det blir når en bil har passert portene flere titalls ganger i full firehjulsspinn, kom bilen seg opp og frem.

(saken fortsetter under bildet)

Utseendemessig er det en bastard, som på ingen måte er pen. Paceman er en bil bare mor kan elske, men det er kanskje ikke så farlig, for det er bak rattet det er gøy og da ser man ikke stort til det ytre. At omgivelsene rister på hodet får man bare ignorere.

Alpinbakke

Nå er den slett ikke den eneste i Mini-familien som sliter på den visuelle fronten. Coupé-varianten er temmelig hinsides, og en bonus med Paceman er at fjærer og dempere ikke er så knallharde som i nevnte modell. Med sin mer luftige bakkeklaring tåler den langt verre underlag enn de vanlige Miniene. Ikke minst når man er i en Cooper S er dette en fordel. I en Paceman slipper man å slå skulderen av ledd på rufsete asfalt.

Flere biltester

VELKJENT: Innvendig er det likt alle andre Mini-modeller. En liten oppgradering er det dog. Bryterne for vindusheisene er flyttet fra midtkonsollen til dørene.

Morten Abrahamsen

Av fornuftmessige årsaker kan selvsagt ikke bilen anbefales. Med en startpris som nærmer seg 400.000 og mye mer når du har fjollet opp bilen fra den ekstensive tilbehørslisten, ville jeg blitt innrapportert til Pressens faglige utvalg om jeg kom med en varm anbefaling.

Det hjelper jo heller ikke at den ser ut som den gjør.

Men om du tilfeldigvis skulle snuble over veldig mye penger kan det være verdt å merke seg at en Paceman Cooper S All4 er veldig god i en alpinbakke.

Les også:

Følg E24s biljournalist på Twitter:@mortab

Her kan du lese mer om