Facebook soper inn på mobil

Men bekymring om selskapets økende kostnader sender aksjen ned som en stein i etterhandelen. Den samme veien gikk det med Twitter.

PÅ RETT VEI: Facebook-sjef Mark Zuckerberg leverte gode tall for tredje kvartal.

PÅ RETT VEI: Facebook-sjef Mark Zuckerberg leverte gode tall for tredje kvartal.

Robert Galbraith
Publisert:,

Facebook leverte tall for tredje kvartal som var langt bedre enn det analytikerne hadde ventet.

Inntektene til nettgiganten steg til 3,2 milliarder dollar, 21,08 milliarder kroner, en økning på 59 prosent fra samme kvartal i fjor. På forhånd var det ventet at Mark Zuckerberg og Co. skulle levere en topplinje på 20,4 milliarder kroner.

Resultatet endte på 7,5 milliarder kroner, tilsvarende 2,8 kroner per aksje.

Spesielt interessant er det at inntektene fra mobile flater sto for 66 prosent av annonseinntekten, opp 62 prosent fra foregående kvartal, og opp 59 prosent fra samme kvartal i fjor.

– Facebook er ikke lenger en startup, og har en forretningsmodell som fungerer bra. De har lagt et godt veikart for produkter og tjenester fremover. Nå er det bare å gå ut å gjennomføre det, sier Martin Pyykkonen i Rosenblatt Securities til Bloomberg.

Les også

Snapchat verdsettes til over 60 milliarder kroner

Faller som en sten

Facebook-aksjen har steget 48 prosent hittil i år, og har en børsverdi på 1.337 milliarder kroner. Aksjen har for øvrig ikke rørt seg nevneverdig i etterhandelen på Wall Street.

Annonsørinnhold

Facebook har nå 1,35 milliarder brukere, en økning på 2,3 prosent fra forrige kvartal.

I etterhandelen har derimot aksjen fått fart, nedover. Aksjen faller 11 prosent etter at investorene setter spørsmålstegn ved de økende kostnadene til selskapet.

Ifølge Marketwatch uttalte selskapet under presentasjonen at de var bekymret for økte kostnader neste år.

Selskapet bladde tidligere i år opp vel 115 milliarder kroner for meldingstjenesten WhatsApp. Hva de skal bruke investeringen til, har de ennå ikke bestemt seg for. WhatsApp bidro i hvert fall ikke stort i dette kvartalet. Inntektene beløp seg til 67,2 millioner kroner, mens driftsunderskuddet endte på 910 millioner kroner.

Les også

Endelig tjener Facebook fett på mobilbrukerne

Lang glideflukt nedover

I går la mikrobloggtjenesten Twitter frem sin fasit for tredje kvartal. De måtte nok en gang melde at antallet nye brukere faller. Antall aktive brukere steg 23 prosent til 284 millioner, et prosentpoeng lavere vekst enn foregående periode.

Investorene var ikke nådige, og sendte aksjen ned 9,8 prosent tirsdag. Aksjen er nå ned 40 prosent fra deres foreløpig topp, andre juledag i fjor.

– Twitter trenger en høyere brukervekst, hvis de skal bli mer attraktive for annonsører. Det går i rett retning, men de må gå raskere i den retningen, sier analytiker Nate Elliott i Forrester Research til Bloomberg.

Twitter-sjef Dick Costolo sier til Bloomberg at de har som mål å bygge det største daglige publikumet i verden.

Da må de i så fall firedoble antallet brukere.

Etter at Twitter la frem tallene sine har flere meglerhus nedgradert sine anbefalinger fra nøytral til salg, eller fra kjøp til nøytral.

Les også:

Facebook kan gjøres om til en nyhetsplattformBlokker Facebook-maset en gang for alleHer overrasker Zuckerberg hele verden med å snakke kinesisk

Annonsørinnhold