Nettbanktrøbbel for DNB

Nye serverproblemer gjorde at flere av DNBs kunder ikke fikk logget på nettbanken sin mandag formiddag. Etter noen timer var systemene stabile igjen.

BLÅMANDAG: Mandag formiddag måtte DNB igjen erkjenne at det var problemer med nettbanken deres. Like etter lunch var problemet løst.

Stian Lysberg Solum
  • Jostein Nissen-Meyer
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Mandag formiddag melder flere kunder om at de ikke får logget på sin nettbank i DNB.

Etterhvert klarte imidlertid DNBs teknikere å løse problemene i samarbeid med underleverandøren Evry. Det skal ifølge DNB ha vært noen servere som stanset opp i morgentimene som forårsaket feilen.

- Nå har vi vært stabile siden 12.30 og feilen er funnet, men det undersøkes videre for å finne den egentlige årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Espen Brynsrud, til E24.

- Vi jobber med å se om det er noe vi eller Evry kunne gjort bedre, sier Brynsrud videre.

Ikke angrepet

Tidligere i formiddag spekulerte DNB i at deres nettbankproblemer var helt eller delvis påvirket av et større dataangrep som har pågått mot norske bedrifter i formiddagstimene.

Nå sier DNB at de ikke ble rammet.

- Dette har høyst sannsynlig ikke noe å gjøre med dataangrepet i formiddag. Vi har ikke vært rammet av angrepsbølgen i denne runden, heldigvis, sier Brynsrud i DNB.

Flytter fra Evry

DNB er nå i gang med å flytte serverne som drifter nettbanken til nye fasiliteter i et fjell i Rogaland som tilhører selskapet Green Mountain.

Det håper DNB skal løfte driftssikkerheten til nettbanken betraktelig (se alle feilene DNB har opplevd i faktaboksen).

- Prosessen starter nå i høst, men man skal huske på at avtalen med Evry løper ut året, sier Brynsrud og fortsetter:

- Dette er Norgeshistoriens største data-flytteprosess, så for oss er utfordringen å drive så knirkefritt som mulig i flytteperioden.

Brynsrud forteller at man planlegger å være operativ fra Green Mountain over nyttår, men at hele flytteprosessen er planlagt å ta ett år.

- Håper dere at flyttingen skal fjerne problemene dere har hatt?

- Det er et mål for oss å ha stabile systemer. Én av årsakene til at vi la ut tjenestene på anbud var at vi ikke kan leve med slike omfattende problemer over så lang tid, sier Brynsrud.

- VI håper dette har en positiv effekt, og vi forventer kvalitet på det vi bestiller av leverandørene, legger han til.

Her kan du lese mer om

  1. DNB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slet med nettbanken igjen

  2. DNB om trøbbel med bedriftsnettbanken: - Feilen er rettet

  3. DNB: - Nettbanken er oppe igjen

  4. Annonsørinnhold

  5. - Vi misliker intenst hvert minutt nettbanken ikke er tilgjengelig

  6. DNBs nettbank med kluss torsdag.