Nettbanktrøbbel for DNB

Nye serverproblemer gjorde at flere av DNBs kunder ikke fikk logget på nettbanken sin mandag formiddag. Etter noen timer var systemene stabile igjen.

BLÅMANDAG: Mandag formiddag måtte DNB igjen erkjenne at det var problemer med nettbanken deres. Like etter lunch var problemet løst.

Stian Lysberg Solum
Publisert:,

Mandag formiddag melder flere kunder om at de ikke får logget på sin nettbank i DNB.

Etterhvert klarte imidlertid DNBs teknikere å løse problemene i samarbeid med underleverandøren Evry. Det skal ifølge DNB ha vært noen servere som stanset opp i morgentimene som forårsaket feilen.

- Nå har vi vært stabile siden 12.30 og feilen er funnet, men det undersøkes videre for å finne den egentlige årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Espen Brynsrud, til E24.

- Vi jobber med å se om det er noe vi eller Evry kunne gjort bedre, sier Brynsrud videre.

Ikke angrepet

Tidligere i formiddag spekulerte DNB i at deres nettbankproblemer var helt eller delvis påvirket av et større dataangrep som har pågått mot norske bedrifter i formiddagstimene.

Nå sier DNB at de ikke ble rammet.

- Dette har høyst sannsynlig ikke noe å gjøre med dataangrepet i formiddag. Vi har ikke vært rammet av angrepsbølgen i denne runden, heldigvis, sier Brynsrud i DNB.

Flytter fra Evry

DNB er nå i gang med å flytte serverne som drifter nettbanken til nye fasiliteter i et fjell i Rogaland som tilhører selskapet Green Mountain.

Det håper DNB skal løfte driftssikkerheten til nettbanken betraktelig (se alle feilene DNB har opplevd i faktaboksen).

- Prosessen starter nå i høst, men man skal huske på at avtalen med Evry løper ut året, sier Brynsrud og fortsetter:

- Dette er Norgeshistoriens største data-flytteprosess, så for oss er utfordringen å drive så knirkefritt som mulig i flytteperioden.

Brynsrud forteller at man planlegger å være operativ fra Green Mountain over nyttår, men at hele flytteprosessen er planlagt å ta ett år.

- Håper dere at flyttingen skal fjerne problemene dere har hatt?

- Det er et mål for oss å ha stabile systemer. Én av årsakene til at vi la ut tjenestene på anbud var at vi ikke kan leve med slike omfattende problemer over så lang tid, sier Brynsrud.

- VI håper dette har en positiv effekt, og vi forventer kvalitet på det vi bestiller av leverandørene, legger han til.

Her kan du lese mer om