Blockbuster utradert på få år: Hadde 9.000 butikker, nå er det bare én igjen

Så sent som i 2004 hadde kjeden 9.000 butikker verden over - nå er det bare én igjen.

DEN SISTE: Scott Thornton tar en selfie foran verdens siste Blockbuster-butikk.

Foto: Ryan Brennecke AP
  • Eric B. Utheim
Publisert:

Denne måneden legger nemlig den siste Blockbuster-butikken i Australia ned.

Skal du innom en av filmutleiekjedens butikker nå, har du bare ett valg igjen - i hele verden: Butikken i Bend i Oregon i USA.

Det skriver Business Insider.

Drept av Netflix

På ett tidspunkt var kjeden, som i hovedsak baserte seg på utleie og salg av video- og DVD-filmer, samt tilhørende kioskdrift, en av de raskest voksende i verden.

Viacom bladde opp 8,4 milliarder dollar for kjeden i 1994, vel 73 milliarder norske kroner etter dagens verdi. En enorm sum midt på nittitallet.

Men nå er det altså slutt.

I hvert fall nesten.

Les også: Nå stenger Oslos siste videobutikk

Tross grep som å satse på spill har aktørene ikke evnet å stagge den enorme omveltningen i filmutleiebransjen, etter at økt digitalisering ga oss strømmemuligheter som for eksempel Netflix.

Tanken på å gå ut for å besøke en fysisk butikk og betale for å leie en fysisk film har på få år gått fra å være noe selvfølgelig, til å bli noe helt fjernt.

VANLIG SYN: Fra slutten av forrige tiår og frem til nå har dette vært et svært vanlig syn: En Blockbuster-butikk legger ned.

Foto: Rick Wilking Reuters

Forsøkte seg på Norge

– Vi har vel levert en bra innsats når vi er den siste som forsvinner i Australia, sier Blockbuster-innehaver Lyn Borszeky, som nå legger ned sin butikk i en forstad til Perth.

– Dette måtte skje før eller siden. Jeg er overrasket over hvor fort det har gått, etter at Netflix kom inn i det australske markedet, forteller hun Comunity News.

Blockbuster fikk aldri fikk noe fotfeste i Norge.

Ifølge Videomagasinet forsøkte de seg med to butikker i Oslo i 2002 og 2003, men ga opp etter kort tid. Da de ikke fikk kjøpt den norske kjeden Videonova, trakk de seg helt ut.

Lever videre - som strømmetjeneste

På 1990-tallet var det 3.500 videobutikker her til lands.

– Da vi startet var mandagsfilmen den eneste filmen på TV i uka, og det var bare én TV-kanal, har Videonova-gründer Pål Granlund tidligere fortalt E24, om bransjens oppstart på 1970- og 1980-tallet.

Les også: Nå er Netflix verdens mest verdifulle medieselskap

Som E24 har omtalt tidligere, Granlund og Videonova ga opp den siste rene videobutikken i hovedstaden så sent som i 2014.

Verden over var Blockbuster størst av de store - med 9.000 butikker på det meste (i 2004).

Kjeden var alt-i-alt til stede i 15 land og fire verdensdeler. I land som Storbritannia, Australia, Tyskland og Brasil hadde kjeden på det meste hundrevis av butikker.

Så sent som i 2013 var det fortsatt 528 Blockbuster-butikker i Storbritannia alene.

Samme året ble den britiske delen av selskapet satt under offentlig administrasjon, og til slutt ble mesteparten av butikkene lagt ned - og 4.000 jobber forsvant. Et skoleeksempel på «disruption» i næringslivet.

NB! Blockbuster-merkenavnet eksisterer i Norden i dag som en strømmetilbyder, eid av den danske telecomgiganten TDC.

DEN SISTE I OSLO: Videonova-butikken på Majorstuen i Oslo forsvant i 2016, den regnes som den siste rene videobutikken i hovedstaden.

Foto: Jan Lilleby/E24
Les også

DVD-salg gir fortsatt mer produsentpenger enn strømming

Her kan du lese mer om

  1. Netflix
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Blockbuster kunne kjøpt Netflix for 50 millioner dollar: Sjefen trodde det var en spøk

  2. Betalt innhold

    Verdens siste Blockbuster har ingen planer om å stenge

  3. Tiårets beste aksje i USA: Netflix har steget over 4.000 prosent

  4. Annonsørinnhold

  5. Varner-familiens største kjeder mistet 283 millioner i omsetning i fjor

  6. Europris-sjefen venter på butikkdød for å rulle ut by-butikker