Fra fattig innvandrer til Facebook-milliardær

Foreldrene til ukrainsk-fødte Jan Koum brukte sjelden telefon fordi de fryktet overvåkning i hjemlandet sitt. Nå er WhatsApp-gründeren blitt søkkrik på å lage et program som lar mennesker snakke sammen overalt hvor internett er tilgjengelig.

WhatsApp-skaper Jan Koums ukrainske røtter formet Facebooks nyeste milliardinvestering.

Marc Müller
  • Mathias Klingenberg
Publisert:

Onsdag ble det kjent at Facebook har kjøpt meldingstjenesten WhatsApp for svimlende 19 milliarder dollar.

Forbes anslår at 37-årige Jan Koum, skaperen bak Facebooks nyeste investering, har 45 prosent eierandel i WhatApp. Dermed kan Koum være god for hele 6,8 milliarder dollar etter salget.

Koums oppvekst var derimot ikke preget av overflod. I et intervju med Forbes forteller Koum at han vokste opp i en liten landsby utenfor Kiev, i et hus uten elektrisitet eller varmt vann.

Fryktet overvåkning

Selv om telefonen var den plattformen som etterhvert skulle gjøre ham rik, var ikke telekommunikasjon en stor del av hans oppvekst. Foreldrene snakket svært sjeldent i telefon fordi de fryktet at myndighetene ville avlytte dem.

Jim Goetz i investeringsselskapet Sequoia Capital, et selskap som investerte i WhatsApp i 2011, forteller i et blogginnlegg at WhatsApp ikke samler inn personlig informasjon som navn, kjønn, adresse eller alder. Goetz sier også at selskapet sletter meldingene fra sine servere med en gang de er levert til mottakerens telefon.

- Dette er en kontrær tilnærming påvirket av Koums oppvekst i et kommunistisk land med et hemmelig politi, skriver Goetz i blogginnlegget.

Kjøpte og leverte tilbake håndbøker

Som 16-åring emigrerte Koum og moren til Mountain View i California. Moren hadde tatt med seg penn og papir fra Ukraina, slik at de skulle slippe å bruke penger på skolemateriell til sønnen.

Han tilegnet seg datakunnskaper ved å kjøpe håndbøker på bruktbutikker og levere dem tilbake da han hadde lest dem ferdig.

Koum fikk etterhvert jobb i Yahoo, og sluttet dermed på universitetet. I Yahoo møtte Koum amerikaneren Brian Acton, den fremtidige medutvikleren av WhatsApp. I Yahoo jobbet Acton blant annet med reklamemodeller.

- Å jobbe med reklame er deprimerende. Du forbedrer ikke noens liv ved å få reklame til fungere bedre, sier Acton til Forbes.

WhatsApp er en reklamefri tjeneste.

- Da vi forlot Yahoo, bestemte vi oss for å lage et produkt som ikke hadde noe å gjøre med reklamemodellen. I en modell som baserer seg på reklame er det brukerne som er produktet, sa Koum til El Pais i 2012.

Avslått av Facebook

Etter at de begge forlot Yahoo i 2007, brukte de sparepengene sine på å reise rundt i Sør-Amerika og spille frisbee. De søkte begge jobber i Facebook uten hell.

- Jeg ble avslått av Facebook. Det var en stor mulighet for å bli kjent med noen fantastiske mennesker. Jeg ser fram til livets neste eventyr, skrev Acton på Twitter i 2009.

Ifølge Mashable kom Koum på ideen om WhatsApp da den lokale gymmen hans forbød telefoner. Han irriterte seg over ubesvarte anrop, og ville lage en tjeneste hvor man kunne se statusen til personene ved siden av oppføringen deres i telefonboken.

Da Koum kjøpte seg iPhone tidlig i 2009, var den digitale butikken til Apple kun syv måneder gammel. Koum ble overbevist om at dette var fremtiden, og etablerte WhatsApp som et selskap i februar 2009, uten engang å ha skrevet koden til programmet.

WhatsApp utviklet seg til å bli en meldingstjeneste, og ni måneder etter at selskapet ble grunnlagt ble Acton med på laget til Koum. Jungeltelegrafen gjorde at appen snart var blant de mest nedlastede programmene på de digitale mobilforretningene.

450 millioner brukere

I dag har WhatsApp 450 millioner brukere, 70 prosent av dem på daglig basis. Brukeren blir identifisert via sitt telefonnummer, og betaler en dollar i året for tjenesten etter at gratisperioden på 12 måneder er over.

Selskapet lover at tjenesten vil forbli den samme selv om de har fått en ny, mektig eier som tjener stort på reklame.

- Det ville ikke blitt et partnerskap mellom våre to selskaper hvis vi måtte gjøre kompromisser på våre kjerneprinsipper som alltid vil definere vårt selskap, vår visjon og vårt produkt, sier Koum i et blogginnlegg.

Les også:

Facebook kjøper WhatsApp for 115 milliarderDette er verdens smarteste selskapSlik vet Facebook at du har fått deg kjæreste

Publisert:

Flere artikler

  1. Prisen er høyere enn Islands BNP

  2. Serverproblemer for WhatsApp

  3. «Frykt og grådighet ligger bak Facebooks nye fremtid»

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook-aksjen hopper etter omsetningsvekst

  6. Nå skal Facebook bli banken din også