YouTube strammer inn reglene: – Da vi fikk vite om det stoppet vi umiddelbart

Grunnleggeren bak Youtube-kanalene til Pudding-TV forteller at det er veldig mye usikkerhet knyttet til hvor mye inntekter som vil falle bort når YouTube endrer reglene.

Skjermdump
Publisert:

Ryan Kaji (8) har av Forbes blitt utnevnt som den youtuberen som har tjent mest penger på å legge ut videoer på plattformen mellom juni 2018 og juni 2019. Kanalen hans har 23 millioner abonnenter, og ga han en inntekt på 26 millioner dollar i år. Det tilsvarer 205 millioner kroner.

– YouTube er den mest populære barnevakten i verden, sier Eyal Baumela, som er sjefen i Yoola, som driver manager-tjenester for flere av de største Youtuberne globalt, til Forbes.

Men nå jobber YouTube med å begrense mulighetene til å tjene på å lage videoer rettet mot barn. I januar kommer nye regler.

– Da vi fikk vite om endringene, stoppet vi umiddelbart å produsere Youtube-innhold for barn, og fokuserer nå på andre typer Youtube-kanaler, skriver Ulf Ørnodd Langsrud, grunnleggeren bak barnekanalen Pudding-TV på YouTube.

Pudding-TV, som har barnesanger på norsk, har nesten 85.000 abonnenter, og Pudding-TV Eventyr, med animerte folkeeventyr, har 27.200 abonnenter.

Les også

Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner

– Har vært for lett

Langsrud, som jobber med kanalen på fulltid, sier at selv om det er kjedelig at det blir sånn, så er det kanskje riktig av YouTube å gjøre det slik likevel.

– Det har vært altfor lett for alle å tjene penger på innhold for barn, og reklame rettet mot barn er omstridt. Når de ti største Youtube-kanalene er barnekanaler, er det noe galt et sted, skriver Langsrud.

I september inngikk Youtube-eieren Google et milliardforlik med FTC (Federal Trade Comission), et amerikansk myndighetsorgan som har ansvar for forbrukervern og konkurransereguleringer.

Forliket gikk ut på at Google måtte betale 1,5 milliarder kroner, etter å ha samlet inn brukerinformasjon om barn under 13 år, og brukt det til å selge annonser.

Som en følge av dette har YouTube laget et system der innholdsskaperne enten kan merke hele sin kanal som rettet mot barn, eller så må de merke enkeltvideoene sine som er rettet mot barn.

– Om innholdet er rettet mot barn under 13 år, så kommer det blant annet ikke personrettet reklame, og kommentarfeltet blir borte, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den neste Stordalen

– Noen rammes hardt

Medieselskapet jobber med videoer for målgrupper under 30 år, og jobber dermed mye med YouTube.

– Det er noen kanaler som vil rammes hard av det når reklameinntekter forsvinner. Det kan fort være slutten på businessen for dem, men jeg tror ikke det er mange av dem i Norge, sier Steen-Johnsen.

Problemet er at innholdsskaperne selv skal definere om innholdet er rettet mot barn, og det er stor usikkerhet knyttet til hvordan de skal gjøre det. Ifølge FTC-avgjørelsen kan amerikanske myndigheter straffeforfølge dem som bryter reglene.

Youtube har selv bedt om tydeligere retningslinjer på hvordan man skal vurdere innhold.

– Det er ingen som vet nøyaktig hvor mye disse endringene vil utgjøre. Jeg har lest antagelser på alt fra 10 til 90 prosent nedgang i reklameinntekter. Uansett vil det nok merkes, skriver Langsrud.

Les på E24+ (for abonnenter)

Teslas autopilot kan redde millioner av liv, men den kommer først til å drepe noen

Avventer

Han forteller at de avventer og ser hvor stort inntektstapet som følger endringene vil bli.

– Er det ikke så ille, fortsetter vi som før. Går det rett i kjelleren, sletter vi alle våre 11 Pudding-TV-kanaler fra YouTube og satser alt på Vimeo, eller et appbasert abonnement, skriver han, og anslår at smertegrensen går ved et inntektsfall på mellom 50 og 60 prosent.

I dag er det kun Langsrud som lever fulltid av Youtube-kanalene.

– Det er nok til at jeg klarer meg veldig bra. De andre får betalt ut fra hvor mye de har bidratt med. Enkelte gode måender er dette en grei månedsønn også for enkelte av dem, forklarer Langsrud.

Svenske Tomas Hellberg, som driver kanalen Family Playlab, sier til Breakit at han frykter at endringene vil gi dårligere innhold.

– De vil beskytte barna, men konsekvensen blir at ingen vil produsere godt innhold for barna mer, sier Hellberg til nettavisen. Hans selskap har, som Pudding-TV, ligget lavt siden nyheten om endringene kom, og skal vurdere fremtiden til kanalen når endringene inntreffer.

Gjennom selskapet Playens omsatte Hellberg for om lag 3,7 millioner svenske kroner i 2018.

Tenåringskanal

Karokul, Karoline Krøvel Midtbø (15), har over 55.500 abonnenter på YouTube. Anne Kathrine Krøvel for Karokul PR skriver i en e-post at innholdet på kanalen ikke er rettet mot barn under 13 år.

– Hva YouTube bestemmer seg for å kategorisere det som gjenstår å se, men selv kategoriserer vi det senere innholdet hennes ikke som det, skriver Krøvel.

– Inntektene som kommer direkte fra YouTube er ikke så store for Karokuls del, men det er selvfølgelig kjedelig om hun skulle miste disse om det blir resultatet, skriver Krøvel.

Steen-Johnsen sier at de ikke ser på endringene som et problem, og at det heller virker som enda et ledd i en prosess som har pågått i noen år, som også gjør plattformen mer annonsørvennlig.

– Globalt er jeg sikker på at oppryddingen YouTube nå jobber med er positiv, og det er helt i tråd med hvordan vi beskytter barn mot direkte reklame i Norge, sier Steen-Johnsen.