Apple selger nå flere klokker enn hele den sveitsiske klokkeindustrien
Teknologigiganten Apple, med sine mange utgaver av Apple Watch, solgte i 2019 flere klokker enn hele den sveitsiske klokkeindustrien til sammen.
Siden lanseringen av Apples første smartklokke i 2015 har klokkene blitt populære både innenlands og utenlands.
Ifølge en rapport fra Strategy Analytics solgte Apple 30,7 millioner smartklokker i 2019. Analyseselskapet estimerer at alle sveitsiske klokkemerker solgte totalt 21,1 millioner klokker i fjor.
Aldersforskjeller
Det siste året har Apples klokkesalg økt med 36 prosent, mens sveitsisk klokkeindustri har opplevd en reduksjon på 13 prosent.
– Analoge klokker fortsetter å være populære blant eldre forbrukere, mens yngre kjøpere lener seg mot smartklokker, sier daglig leder Neil Mawston i Strategic Analytics i en pressemelding.
Apple leverer rekordresultat i viktig kvartal
Apple har stengt fabrikker i Kina etter virusutbruddet
– Tiden løper fra dem
Flere tradisjonelle klokkeprodusenter som Breitling, Tag Heuer og Montblanc har lansert klokker med smartfunksjoner, men til langt høyere priser enn smartklokker fra produsenter som Apple, Samsung eller Garmin.
– Tradisjonelle sveitsiske klokkeprodusenter taper smartklokke-krigen. Vinduet som sveitsiske klokkemerker har til å gjøre et inntog innen smartklokker lukker seg. Tiden kan løpe fra merker som Swatch, Tissot, TAG Heuer og andre, sier senioranalytiker Steven Waltzer i meldingen.