Investorer kaster penger etter Voi

Elsparkesykkel-utleieren Voi har nylig hentet inn 780 millioner kroner gjennom en emisjon. Det kan føre med seg Voi-sparkesykler til flere norske byer, sier Voi-sjef.

De friske pengene vil blant annet brukes på ny teknologi og etablering i nye byer i Europa.

Fredrik Hagen / NTB scanpix
Publisert:

– Pengene skal brukes for å ekspandere videre i Norge og Europa, sier administrerende direktør Fredrik Hjelm i Voi.

Voi etablerte seg i Norge i mars, etter oppstarten i Sverige i september 2018. Selskapet rapporterer om fire millioner brukere i de ti landene det Stockholm-baserte selskapet opererer i.

Investorrunden ble ledet av Vostok New Ventures og med seg på laget hadde de blant annet Spotify-investorene Balderton Capital og Creandum.

Les på E24+ (for abonnenter)

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat

– Det er alltid en utfordring å hente penger, men vi har levert godt på målsettingene våre og oppnådd lønnsomhet i flere byer. Pengene vil gå til både tekniske og operasjonelle investeringer, sier Hjelm.

– Blant annet vil vi investere i teknologiske løsninger, holdbarhet for elsparkesyklene og i sikkerhet for brukerne.

Ønsker å utvide i Norge

Deler av de innhentede 780 millionene vil også gå til bruk i Norge, sier Hjelm. Her til lands har Voi kun elsparkesykler ute i Oslo.

– Norge er en av våre viktigste markeder. Allerede i sommer oppnådde vi lønnsom drift i Oslo. Forhåpentligvis vil vi kunne ekspandere til nye byer snart, sier han.

– Vi er i diskusjoner med Stavanger, Bergen og Trondheim om hvordan vi kan introdusere Voi der, og jeg har gode forhåpninger om nye Voi-byer neste år.

Fredrik Hjelm, administrerende direktør i Voi.

Voi

Satser i Tyskland og Norge

Hjelm sier særlig Tyskland blir viktig i selskapets videre vekst.

– Vi har allerede sparkesykler på plass i flere tyske byer. Tyskland er et stort og sentralisert land som på kort tid har blitt vårt største marked. Vi vil forsette i byene vi allerede holder til i, og se på å etablere oss i enda flere, sier han.

Har tro på reguleringer

I august forbød Trondheim kommune elsparkesykkelutleie. Kort tid etter sa MDG-byråd Lan Marie Berg at regulering av elsparkesykler i Oslo kunne bli aktuelt. Hjelm i Voi er ikke negativ.

– Vi må tilby elsparkesykler i samarbeid med byene. Se til Marseille, der byen har gitt ut tre lisenser til operatører, som sikrer konkurranse og at man begrenser antallet sparkesykler. I tillegg kan man samarbeide med byen om løsninger som soner med hastighetsbegrensninger og egne parkeringsplasser. Regulerer man for hardt så hindrer man innovasjon, sier han.

Les også

Millionmilepæl for Voi: Nå hevder de og konkurrenten Tier at selskapene er lønnsomme i Oslo

Mye av kritikken kommer som følge av at mange skader seg under bruk av syklene, og at de hensettes rundt omkring i bybildet. Ifølge legevakten og akuttmottaket i Oslo var det registrert 337 skader med elsparkesykler mellom 1. april og 31. juli i år.

Holder vinteråpent

Vinteren begynner å vise seg frem i Oslo. Oslo Bysykkel stenges når det er frost og isete forhold. Det samme planlegger ikke Voi å gjøre, men Hjelm sier de vil se an situasjonen utover vinteren.

– Vi prioriterer sikkerhet høyt. Elsparkesyklene vil fortsatt være ute så lenge det er gode forhold, men kan bli aktuelt å ta dem inn eller innskrenke området ut fra føret. Blir det flere uker med snø tar vi de bort og setter inn igjen når været tillater det, sier Hjelm.

Les også

Uber tilbyr helikoptertur fra Manhattan til JFK