Telekom

Telenor har fått 90.000 kunder på trådløst bredbånd: – Norge går som en kule

Selv om Telenor mister en del mobilkunder i andre kvartal, sikrer de stadig nye kunder på fiber og på satsingen innen trådløst bredbånd. Selskapet nærmer seg nå med stormskritt milepælen på 100.000 kunder på den trådløse erstatteren til kobbernettet.

Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg (t.v.), teknologidirektør Ingeborg Øfsthus og konsernsjef Sigve Brekke presenterte i desember 2019 for første gang Telenors 5G-planer i Norge. Teknologiutrullingen tar det meste av konsernets investeringer i Norge nå.

Terje Bendiksby, NTB
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Norge går som en kule. Nå er bare 18 måneder igjen til vi skal legge ned kobbernettet og de rundt 90.000 kobberkundene vi har igjen raser ut, sa konsernsjef Sigve Brekke da han skulle oppsummere andre kvartal for pressen tirsdag.

Det har gått to år siden Telenor – nesten i det stille – begynte å levere trådløst bredbånd i Norge.

Teknologien innebærer at man har en fast ruter som leverer bredbånd via mobilnettet, uten datakvoter siden man ikke kan ta ruteren med seg på reise.

I Telenors ferske kvartalsrapport som ble lagt frem tirsdag kommer det frem at selskapet har fått 9.000 kunder til på trådløst bredbånd i perioden april til juni.

Det betyr at kundemassen på trådløst bredbånd nå er oppe i 90.000 – opp fra 52.000 for ett år siden.

Teknologien er sammen med tradisjonelt bredbånd over fiber de to verktøyene Telenor har når de nå skal legge ned det gamle kobbernettet – og få kundene sine over på ny teknologi.

På toppen av de 9.000 nye kundene på trådløst bredbånd har Telenor fått inn 6.000 nye fiberkunder i andre kvartal.

Les også

Telenor halverte overskuddet i andre kvartal: Oppjusterer prognosene for 2021

Selv om Telenor nå opplever en stor kundevekst på trådløst bredbånd har de trolig mer å gå på. Selskapet tilbyr nemlig ikke løsningen overalt i Norge ennå, blant annet fordi 5G-nettet ikke er landsdekkende ennå (men alle ruterne som sendes ut støtter 5G).

– Man kan ikke kjøpe dette på alle adresser. Det avhenger av kapasiteten i området og de samme adresselistene gjelder for oss som for grossistaktørene. En trådløst bredbånd-kunde bruker fort 40 til 50 ganger så mye mobildata som en mobilkunde, men med 5G vil vi løse mye av dette, sier Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg til E24.

Han forklarer at Telenor har valgt å bruke montører og eksterne antenner på løsningen nå etter erfaringer fra oppstarten. At har modem som de setter i vinduet, gir nemlig en dårligere opplevelse fordi man ikke alltid får inn de høyere mobilfrekvensene som gir bedre fart.

Mister gamle inntekter, men sikrer like mange nye

Overgangen til de nye teknologiene sikrer at Telenor er helt i tet teknologisk, sammenlignet med andre store telekonsern som vil drifte DSL-nett i mange år fremover.

Samtidig som overgangen både vil forbedre kundeopplevelsen og redusere Telenors driftskostnader betydelig, er den også ressurskrevende og kompleks. Den vil også føre til at Telenor vil miste en del kunder på veien – ifølge selskapets egne beregninger:

– På kapitalmarkedsdagen (i mars i fjor, journ.anm.) anslo vi at vi ville beholde rundt 60 prosent av kundemassen og der ligger vi, sier Petter-Børre Furberg.

Telenors regnskap viser at selskapet mistet 11.000 bredbåndskunder totalt i andre kvartal. Antallet bredbåndskunder endte på 769.000 – et fall på 43.000 det siste året.

– At vi ville miste noen kunder underveis i denne omleggingen har vært en forutsetning hele veien. Det har jeg også sagt til de som fryktet mindre konkurranse i bredbåndsmarkedet, for vi la aldri til grunn at vi skulle klare å få med alle kundene over, sier Furberg.

Et annet perspektiv på teknologiomstillingen er det økonomiske.

For selv om en del kunder har forsvunnet ut døren, har Telenor vist at man stort sett klarer å øke inntektene på de nye teknologiløsningene raskere enn inntektene fra kobbernettet fallet – fra abonnementer på gammeldags fasttelefon og bredbånd via DSL-teknologi.

Fra fjerde kvartal 2019 og til og med fjerde kvartal 2020 klarte Telenor hvert eneste kvartal å øke de nye inntektene raskere enn de gamle falt.

I første kvartal i år manglet det imidlertid 49 millioner, men i andre kvartal var man tilbake og gikk to millioner kroner i pluss netto i teknologiovergangen.

Furberg sier han ikke kan gå på Telenors prognoser for dette fremover, men skryter at teamet hans i Norge som han sier klarer å levere nye inntekter samtidig som man de siste 12 månedene har mistet en milliard kroner i kobberinntekter.

Furberg sier han opplever at konkurransen innen trådløst bredbånd er økende.

– Telia har vært i dette markedet i over ett år og nå kommer det også andre aktører inn, inkludert grossistaktører som leier nettilgang hos oss. Så lenge man primært bruker 4G tror jeg fiber vil være en sterk konkurrent til trådløst bredbånd. Med 5G står løsningen seg sterkere, sier Furberg.

Investerer tungt i 5G

Både Telenor og erkerivalen Telia er i full gang med å rulle ut 5G her i landet, og Ice har også meldt at de også kommer etter.

Ifølge konsernsjef Sigve Brekker er det nå 320.000 5G-mobiler i bruk i Telenors norske nett.

– Og det tallet vokser stadig. Vi skal ved utgangen av året ha 1.850 basestasjoner med 5G i Norge (av 8.350 totalt per i dag. Telenor skal øke dette til rundt 9.000 med 5G, journ.anm.) og om et år skal halvparten av landet være dekket med 5G. Om tre år skal vi være helt ferdig, sier Brekke videre.

Norgessjef Petter-Børre Furberg sier han er fornøyd med antallet 5G-telefonene i nettet, men peker på at disse brukerne fortsatt utgjør en liten andel av Telenors 2,8 millioner norske mobilkunder.

– Derfor er vårt gode 4G-nett fortsatt viktig, men 5G-veksten vi ser er som ventet. Vi kommer til å se en formidabel vekst og utbygging frem til nyttår i år og videre i 2022 og 2023. Det Telenor nå gjør er en historisk utrulling og vi kommer til å slå alle andre i det norske markedet når det gjelder basestasjoner som oppgraderes per dag, per uke og per måned fremover, sier Furberg.

Utrullingen av 5G er kapitalkrevende og tar store deler av Telenors investeringsbudsjett.

Ved forrige kvartalspresentasjon i mai sa Sigve Brekke at Telenor hadde bestemt seg for å investere opp mot seks milliarder kroner i sine norske nett i år – en ny rekord.

– Vi har bestemt oss for å trappe opp (...) Vi har aldri brukt så mye på ett år før, sa Brekke den gang.

Norgessjef Petter-Børre Furberg supplerte til E24 at Telenor de to foregående årene har investert mellom 5,0 og 5,5 milliarder i Norge.

– I første halvår har dere investert 2,49 milliarder, betyr det at det blir et veldig tempo utover høsten for å nå seks milliarder innen nyttår?

– Ja, både mobil – der vi nå akselererer opp «5G-fabrikken» vår, og innen fiber vil vi ha et høyere tempo i andre halvår, sier Furberg tirsdag.

Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg.

Carina Johansen / NTB scanpix

Jobber intenst for å bli kvitt de siste kobberkundene

Telenor jobber nå intenst for å kunne legge ned kobbernettet sitt etter 2022 – altså om 18 måneder.

For å få det til er selskapet helt avhengig av å få alle kunder og alle konkurrenter som leier tilgang til nettet over på andre løsninger innen den tid.

– Vi er tydelige på at det er en risiko ved Nkoms vedtak fra september i fjor, der Nkom sier at vi må opprettholde kobbernettet til 2025 med mindre vi kommer opp med en migreringsplan som ivaretar grossistaktørene, sier Furberg og legger til at de jobber med leietagerne og Nkom om å fremskynde overgangen nå.

– Blir dere sittende igjen med mye kostnader hvis det viser seg at det er noen få brukere igjen etter 2022, gitt at de kanskje ikke er konsentrert i et område slik at dere risikerer å måtte opprettholde store deler av dette nettet for noen få brukere? 

– Det vil være en kostnad ved å opprettholde nettet etter 2022, også miljømessig ettersom det bruker mye strøm, sire Furberg.

Selv om Telenors Norgessjef erkjenner at han er «bekymret» for å ikke få til avviklingen som planlagt, så mener han samtidig markedsutviklingen gir grunn til optimisme:

– Grossistaktørene ser også det samme kundeskiftet vi ser, nemlig at det i dag finnes langt bedre alternative måter å få bredbånd på enn gjennom kobber, sier Furberg.

Telenor har en markedsandel i fibermarkedet på snaue 25 prosent, noe som er langt mindre enn markedsandelen og posisjonen de tradisjonelt har hatt innen DSL-bredbånd.

Les også

Telenor og Telia kan realisere milliardverdier ved tårnsalg: – Kan vel trygt si at interessen er veldig sterk

Les også

Telia selger deler av tårnvirksomhet i Norge og Finland for 7,35 milliarder kroner

Les også

Telenors nye tårnselskap får 40.000 mobilmaster: Sverige-sjefen skal lede det

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Bredbånd
  3. Telenor
  4. Sigve Brekke
  5. 5G
  6. Trådløst
  7. Fiber

Flere artikler

  1. Telia advarer om mulige corona-forsinkelser: – Så langt har vi klart å motvirke det

  2. Myanmar-eventyret endte med rundt 1,2 mrd. i tap: Telenor vil nå satse videre i Asia

  3. Telia-konsernet melder om inntektsvekst: Kapret 12.000 mobilkunder i Norge

  4. Telenors nye tårnselskap får 40.000 mobilmaster: Sverige-sjefen skal lede det

  5. Lagmannsretten opprettholder gigantgebyr til Telenor