Altor-topp på handletur med milliarder: Skal etablere nytt digitalt konglomerat

Oppkjøpsfondet Altor satser tungt på digitaliseringen av næringslivet og samfunnet. Den tidligere SAS-direktøren Eivind Roald skal lede milliardsatsingen der man vil skape et økosystem av ledende digitale selskaper.

Eivind Roald, industriell rådgiver i Altor blir nå sjef i oppkjøpsfondets nysatsing QNTM.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Målet skal være å bidra til å løse en problemstilling veldig mange selskaper dessverre har, og som det dessverre snakkes lite om: Topplinjevekst, sier Eivind Roald.

Den tidligere SAS-toppen er i dag industriell rådgiver i oppkjøpsfondet (private equity) Altor og skal lede det nye selskapet som de nå etablerer, og som Roald har jobbet med det siste året.

– Manglende vekst i omsetningen er et tema som jeg mener ledelser og styrer i altfor liten grad fokuserer på. Det er for lite kunnskap om hvordan man organisk øker topplinjen (egenvekst og ikke gjennom oppkjøp, journ.anm.)

Selskapet skal hete QNTM og uttales Quantum, det engelske ordet for en kvant.

– En kvant er jo den minste fysiske enheten og når de kommer sammen former det en enhet. Det har vært inspirasjonen bak navnet, sier Roald fornøyd.

– Med dette kickstarter vi arbeidet med å skape en av Europas sterkeste plattformer for digitale selskaper, sier hovedpartner i Altor, Mattias Holmström, i en uttalelse.

QNTM har som mål å skape et økosystem av selskaper som leverer varer og tjenester innen den digitale sfæren.

Det handler primært om hvordan de skal levere omsetningsvekst i private bedrifter og effektivisering i offentlig sektor.

Ser sammenheng mellom digitale investeringer og omsetningsvekst

I arbeidet med å etablere QNTM har Altor og et av selskapene i QNTM, Cupole, analysert nesten 1.400 nordiske selskaper, inkludert analyse av tall og dypstudier av flere av bedriftene.

– Konklusjonen vi ser er at det er en sammenheng mellom digitale investeringer selskaper gjør og hvilken topplinjevekst de får. De som gjør betydelige investeringer opp mot sine kunder vokser tre ganger så mye, sammenlignet med selskaper som ikke gjør det, sier Roald.

Det er ikke investeringer i intern forbedring som gir mest effekt på topplinjen, men investeringer i digitalisering for differensiering av produkter og kundeløsninger, påpeker Roald og legger til at altfor mange selskaper kjøper seg vekst ved å overta andre.

Han bruker tiden i SAS som eksempel. For å unngå at folk tenkte at «et flysete er et flysete» forteller han hvordan SAS bevisst investerte i bonusprogram, teknologi og kundeopplevelser for å skille seg fra Norwegian.

Les også

Nå starter styret jakten på ny SAS-sjef: – Det er en beklagelig timing

Får milliarder å rutte med

Oppkjøpsfondet Altor eier flere titalls selskaper og er blant annet kjent for sine investeringer i kjente merkevarer som Sbanken, Rossignol, Sats, Carnegie og XXL.

Altor har siden starten i 2003 og frem til i dag rukket å starte fem fond. Det var det femte fondet som var med på oppkjøpet av Ving høsten 2019 og det er også dette fondet som skal investere i QNTM.

Allerede fra start er det syv selskaper i QNTM. Kontrakten for investeringen i danske Hesehus er signert denne uken. I tillegg kommer svenske Curamando i spissen, samt fem nykjøpte selskaper under Curamando.

– I dag omsetter disse for rundt 400 millioner. Målsettingen er å danne en gruppering med mange milliarder i omsetning, sier Roald.

Rammen til fondet er 2,5 milliarder euro eller rundt 25 milliarder kroner. Investeringer i digitale selskap som også får høy prising er attraktivt.

– Hvor mange av de 25 milliardene får du til disposisjon?

– Det er opp til vurdering. Det er kapital tilgjengelig så lenge vi har gode investeringscaser å komme med, sier Roald.

Han skal over det neste halvåret rekruttere de nøkkelpersonene han trenger i ledelsen av QNTM. I selve økosystemet er det allerede kjøpt noen bedrifter og flere skal det bli:

– Jeg ser for meg at vi over de neste 18 til 24 månedene vil ha gjennomført betydelige investeringer, sier Roald og fortsetter:

– Vi er i dialog med rundt 20 selskaper nå, og jeg regner med å lande flere investeringer i QNTM de neste månedene.

Les også

For denne karen er 857 millioner kroner et «begrenset» aksjesalg

– Skal få beholde sitt DNA

Historien bak QNTM-satsingen begynte egentlig tilbake i 2019 da Altor kjøpte seg opp i Curamando, et digitalt konsulentselskap som er i kraftig vekst i Sverige.

Deretter kjøpte man opp Conversionista, Kurppa Hosk, Animal, Keybroker og Cupole, der flere har bistått i analysen av nordisk næringsliv og merkevaren som ligger til grunn for QNTM-satsingen.

Altor er langt ifra det eneste oppkjøpsfondet som har fattet interesse for IT og teknologi, og Altor har selv investert i analyseselskapet Meltwater som gikk på børs i Oslo like før jul.

Det nye nå er at man ikke vil behandle investeringene i fondet som enkeltvise selskap eller selskap som bare skal slås sammen for å skape vekst, men at man vil skape et økosystem.

Selv peker Roald på at de har latt seg inspirere av modellen til S4 Capital, som han peker på har noen likhetstrekk.

– De selskapene vi snakker om i denne bransjen kan få tak i penger mange steder og mange kan selge seg til tradisjonelle private equity-fond. Det vi ønsker å bygge her er økosystem, sier Roald.

QNTM kan både eie over og under 50 prosent av selskapene de skal kjøpe, men det er samtidig noen klare premisser som skal gjøre QNTM attraktivt:

– Vi vil ikke tvinge dem til å endre navn, flytte hovedkontor eller IT-system. Selskapene vi vil investere i skal få beholde sitt DNA, bli en del av økosystemet og bli satt i kontakt med de andre gründerne i gruppen, sier Roald.

Les på E24+

Hannah (29) forvalter 15 milliarder: – ESG er blitt et buzzord

Fire kategorier

Selve ledelsen i QNTM vil bestå av Eivind Roald og 10 til 15 nøkkelpersoner. Under dette skal man bygge opp et konglomerat av selskaper fordelt på fire kategorier.

Altor og partnerne har i prosjektet allerede funnet rundt 850 selskaper i Norden som etter analyse og siling har blitt til 200 selskaper som kan være interessante oppkjøp.

– Dette er selskaper vi mener har et potensial til å bli store globalt og vi mener det er særlig hensiktsmessig å få de inn i en plattform, sier Roald.

De er plassert i kategoriene:

  • Kategori én: Digital strategiutvikling og operasjonalisering

Dette er selskaper som bistår ledelsen i andre selskaper med å legge en digital strategi og implementere denne. Det kan for eksempel være at en hotellkjede ønsker å posisjonere seg med en ny app eller nettside.

I denne kategorien finner man selskapet Arc med sine seks selskaper.

  • Kategori to: Salgs- og markedsføringsprogramvare

Her legges danske Hesehus og Roald sier de er i dialog med tre selskaper til han regner med å få inn her

  • Kategori tre: IT-utvikling og -integrasjon

Når et selskap først har valgt en løsning og strategi må dette integreres med bedriftenes eksisterende systemer. Det kan være at en ny nettside fra et hotell må integreres og snakke med bookingsystemet.

Her sier Roald at de er i dialog med flere selskaper allerede.

  • Kategori fire: Digital innholdsproduksjon og -distribusjon

– Man har sett en trend der digitale annonser stadig mer går over til å være artikler og en større historiefortelling. Man bruker nye formater og tilknytter seg influensere og andre aktører for å få frem et budskap, sier Roald.

Selskapene i QNTM skal oppmuntres til å gå sammen i sine kategorier ellers på tvers for både å få til kryss- og oppsalg, og ikke minst å utvikle løsninger sammen.

Les også

Ving-sjefen om avgangen: – Det var ikke lenger rom til meg

Les på E24+

Kremen av finans: Slik lykkes du i oppkjøpsbransjen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Altor
  2. Eivind Roald
  3. Private Equity
  4. Omstilling

Flere artikler

  1. Altor på oppkjøpsjakt etter teknologiselskaper: – Jeg er overrasket over hvor få som er norske

  2. Aktive eierfond satset på teknologi i fjor: Tror 2021 blir et godt «exit-år»

  3. Betalt innhold

    Ane og Jørgen skal gå skole for å bli risikokapitalister

  4. Betalt innhold

    Hannah vil redde verden med søppel og 15 mrd.

  5. For denne karen er 857 millioner kroner et «begrenset» aksjesalg