Telenor dropper Dipper-navnet: Nå samles bedrift og privat i Talkmore

Nesten åtte år etter etableringen legger Telenor ned Dipper-navnet, som er deres lavprisalternativ i bedriftsmarkedet. Selskapet fusjoneres inn i Talkmore, som fra før profilerer seg på lavpris i strøm- og mobilmarkedet.

Administrerende direktør i Talkmore og Dipper, John Sebastian Schmidt Slørdahl.
Publisert:

Både i Norge og andre markeder finnes det gjerne et stort antall mobilselskaper rettet mot privat- eller bedriftsmarkedet.

Her i Norge har vi også en flora av aktører:

  • Det er aktørene som eier sine egne mobilnett, som Telenor, Telia og Ice
  • Det er konkurrentene som må leie seg tilgang til et mobilnett, som Chili, Fjordkraft, Nortel og Unifon
  • Så finnes det en tredje gruppering – selskapene som har egne merkenavn, men som eies av de store

Både Telia og Telenor har opp gjennom årene enten etablert eller kjøpt opp selskaper for å sikre en posisjon i markedet. Som oftest er det snakk om selskaper som fyller en annen rolle enn deres egen hovedmerkevare.

Hos Telenor har Dipper og Talkmore vært datterselskapene som har konkurrert i henholdsvis bedrifts- og privatmarkedet.

Talkmore ble etablert i 2004 og kjøpt opp av Telenor i 2007, mens Dipper ble etablert i 2013.

Nå er det altså slutt – men bare for navnet. Selskapet skal nemlig fusjoneres inn i Talkmore og bli til Talkmore Bedrift.

Det er ikke snakk om en nedbemanning. De 25 ansatte i Dipper har allerede blitt flyttet over til Talkmore, som nå teller rundt 100 ansatte på kontoret på Hasle i Oslo.

For de rundt 50.000 Dipper-kundene vil endringen tre i kraft 1. mars, men de trenger ikke å bytte simkort. I første omgang vil de merke at avsender på fakturaen endrer seg.

Les også

Birgitte Engebretsen blir sjef for Telenor Bedrift: – Vi står overfor et nytt skifte

– Talkmore-navnet er mer kjent

Endringen som nå er satt i gang påvirker Talkmore og Dipper på to måter.

Internt betyr det at man går fra å være to separate organisasjoner og to selskap til å samles under ett tak.

– Var det å ha to separate organisasjoner for kostnadskrevende eller lite effektivt i konkurransen?

– Vi ønsker hele tiden å utvikle oss, og levere mer og bedre til kundene. Det tror vi vil klare bedre med én organisasjon. Særlig når vi nå skal levere en bredere produktportefølje, sier Talkmore-sjef John Sebastian Schmidt Slørdahl og peker blant annet på selskapets nye satsing på å selge strøm.

Han mener også man får fordeler i distribusjonen, ved at selskapet kan selge både privat- og bedriftsabonnement:

– De fleste som jobber i bedrift har gjerne barn som også skal ha mobil.

Den eksterne effekten er at man nå får en merkevare mindre å profilere.

– Har ikke Dipper-navnet resonnert nok i bedriftsmarkedet til at det er verdt å beholde det?

– Vi vet at Talkmore-navnet er mer kjent, selv i bedriftsmarkedet. Det er blant annet fordi vi har brukt mer penger på markedsføring av Talkmore-merkenavnet. Så vi håper fusjonen kan styrke oss fremover, sier Schmidt Slørdahl og fortsetter:

– Dipper har levert veldig bra og har vokst hvert år siden det ble startet. I bedriftsmarkedet er det kundeservice og tilbudet man tilbyr som er viktigst. Mye av styrken har vært knyttet til folkene som jobbet der. Det forsvinner ikke.

Les også

Mobilselskapet Talkmore satser på strøm: – Kan bli en betydelig inntektskilde

– Konkurransen har vært økende

Schmidt Slørdahl forteller at Talkmore Bedrift fortsatt vil profilere seg mot små og mellomstore bedrifter under 150 ansatte, og de mer prisbevisst kundene.

– Sånn sett er Dipper og Talkmore ganske like, og vi går mot forskjellige segment enn det Telenor gjør, sier han.

– I dette bedriftssegmentet har man den siste tiden fått inn nye konkurrenter som Nortel og Unifon. Hvordan ser konkurransen ut nå slik du ser det?

– Den har vært tøff ganske lenge, men den har vært økende med de to du nevner. Det er noen av de tøffeste konkurrentene. Vi mener jo at vi har en bedre totalpakke, men vi må kjempe om kundene hele tiden, sier Talkmore-sjefen.

Han peker på at Dipper har kommet til topps i EPSIs kundekåring i mange år.

Les også

Telenor blir utfordret av Vipps og jakter nye inntekter

Begynte arbeidet i fjor sommer

Omorganiseringen av Dipper begynte tilbake i fjor sommer etter at Dipper-sjef Christel Borge forlot selskapet.

Siden den gang har John Sebastian Schmidt Slørdahl vært sjef i begge selskapene.

I den nye organisasjonen blir disse å finne i ledergruppen:

  • Sindre Johansen blir leder for bedriftsmarkedet. Han var tidligere leder for pris og produkt i Dipper
  • Andreas Lindal blir salgsdirektør. Han var tidligere finansdirektør
  • Gerd Stilloff Løland blir leder for kommunikasjon og organisasjonsutvikling. Hun var tidligere markedssjef i Dipper
  • Eivind Antonio Johansen fortsetter som salgssjef for bedriftsmarkedet
Les også

Telia lanserer oppdaterte 5G-planer for 2021

Les også

71.000 har kjøpt trådløst bredbånd fra Telenor: Nå kommer telegiganten med 5G

Publisert: