Facebook og Ray-Ban lanserer smart-solbriller
Tek-giganten allierer seg med «brillenes herre» og tar opp kampen med Snap Spectacles.
De nye solbrillene er laget i samarbeid med den fransk-italienske brillekjempen EssilorLuxottica og får Ray-Ban-design. Det skriver Facebook i en pressemelding torsdag.
Mens det fra tek-bransjen de senere årene særlig har vært mye snakk om AR, eller utvidet virkelighet – og Facebook selv er tungt inne i virtuell virkelighet (VR) gjennom Oculus, får brillene langt enklere funksjoner. De har videokamera, mikrofon og høyttalere, men ingen skjermer som viser brukeren info.
– De er essensielt en mer elegant versjon av Snapchats Spectacles, som ble lansert i 2016, skriver det amerikanske teknologinettstedet The Verge, som har testet brillene.
– De ligner mer på et enkelt kamera med høyttalere og glass, enn ekte smartbriller, skriver CNBC, som også har testet brillene og påpeker at lyd- og billedkvaliteten også har noe å gå på.
Brillene er priset til 299 dollar i USA (omtrent 2.600 norske kroner) og er foreløpig ikke tilgjengelig for kjøp i Norge.