Facebook og Ray-Ban lanserer smart-solbriller

Tek-giganten allierer seg med «brillenes herre» og tar opp kampen med Snap Spectacles.

Facebook-topp Mark Zuckerberg med de nye Ray-Ban Stories-solbrillene
  • Vetle Halvorsen
Publisert: Publisert:

De nye solbrillene er laget i samarbeid med den fransk-italienske brillekjempen EssilorLuxottica og får Ray-Ban-design. Det skriver Facebook i en pressemelding torsdag.

Mens det fra tek-bransjen de senere årene særlig har vært mye snakk om AR, eller utvidet virkelighet – og Facebook selv er tungt inne i virtuell virkelighet (VR) gjennom Oculus, får brillene langt enklere funksjoner. De har videokamera, mikrofon og høyttalere, men ingen skjermer som viser brukeren info.

– De er essensielt en mer elegant versjon av Snapchats Spectacles, som ble lansert i 2016, skriver det amerikanske teknologinettstedet The Verge, som har testet brillene.

– De ligner mer på et enkelt kamera med høyttalere og glass, enn ekte smartbriller, skriver CNBC, som også har testet brillene og påpeker at lyd- og billedkvaliteten også har noe å gå på.

Brillene er priset til 299 dollar i USA (omtrent 2.600 norske kroner) og er foreløpig ikke tilgjengelig for kjøp i Norge.

Les også

Facebook bokførte bare 54 millioner kroner i inntekter i Norge i fjor

Les også

Facebook kan lansere digital lommebok i år

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Ray-Ban
  3. Mark Zuckerberg
  4. Smartbriller

Flere artikler

  1. Facebook slår analytikernes forventninger: Dobler resultatet fra i fjor

  2. Reagerer på manglende avstand på Gardermoen

  3. Oljenedtur på Wall Street etter sjokkerende shopping-tall

  4. Teknologiaksjer falt før resultatslipp

  5. Vois reaksjonstest hindrer likevel ikke tilgang til elsparkesyklene