Eksperter mener Apple må finne på noe nytt etter historisk varsel om nedgang i salget
Etter å ha revolusjonert teknologihverdagen for millioner av brukere gang på gang de siste tiårene, ser det ut som Apple kan ha nådd en foreløpig topp. Ekspertene er uenige om selskapet er rustet for ny vekst akkurat nå.
Tirsdag varslet Apple at de forventer at salget av deres teknologiprodukter kommer til å falle i kvartalet vi akkurat har begynt på.
Dersom dette blir fasiten, vil det i så fall være første gang siden tredje generasjons iPod ble lansert i 2003 at Apple opplever en salgsnedgang.
Michael Borre, sjefanalytiker i Nordea Danmark følger selskapet og mener at Apple nå står overfor helt nye utfordringer.
Kanskje er det på tide at selskapet under Tim Cooks ledelse finner på noe nytt.
– Det er vanskelig for Apple å skape vekst fordi de har blitt så store som de er. Jeg tror de er avhengige av å skape en ny produktkategori for å sparke i gang veksten igjen, sier Borre til E24.
Visste du? Slik fikk Apple navnet sitt
Har gjort det før
Apple har tidligere revolusjonert mp3-spillere med iPod, mobiltelefoner med iPhone og la grunnlaget for tabletmarkedet med iPad så sent som i 2010.
Borre tror selskapet må gjøre noe lignende igjen fordi veksten ikke kan komme fra iPhone-salg alene.
– I de vestlige landene har nesten alle en smarttelefon. Veksten må komme i voksende markeder som Asia, Latin Amerika og Øst-Europa, men her er også inntektene lavere, så det er vanskeligere for iPhone å få innpass i disse markedene, forteller Borre.
Tim Cook fortalte tirsdag at markeder i vekst er en utfordring for selskapet, og at Kina og India ikke har hatt den økonomiske utviklingen som Apple hadde håpet på. Selskapet rapporterte en salgsøkning i Kina på 14 prosent foregående kvartal, men dette blekner i forhold til salgsøkningen på 84 prosent fra september 2014 til september 2015.
I forkant ble kvartalspresentasjonen også omtalt som avgjørende for teknologigiganten.
Sjefstrateg: Avgjørende kvartal for Apple
– Billigere ikke veien å gå
Sammenlignet med mange smarttelefonkonkurrenter er Apples priser relativt stive. Men til tross for at selskapet har forsøkt å imøtekomme lavere kjøpekraft i land som Kina og India, er Borre usikker på om en enklere og rimeligere iPhone er veien å gå.
– Det kan være en mulighet for å øke inntjeningen på kort sikt, men de prøvde dette med iPhone 5C, og det var ikke en suksess. Risikoen ved å lansere billigere modeller er at den tradisjonelle, dyre iPhonen blir mindre attraktiv. Det Apple har gjort tidligere er å selge eldre iPhone modeller i markeder med lavere kjøpekraft. Spørsmålet er om man kan markedsføre en billigere telefon, uten å skade den tradisjonelle iPhones merkevare, det er et spørsmål som ikke er lett å svare på, sier Borre.
Mobileksperter: Slik vil smarttelefonen være om fem år
Begrenset suksess for Apple Watch
Apple lanserte i høst både Apple Watch og iPad Pro, sistnevnte med sikte på bedriftsmarkedet. Selv om Borre mener det er for tidlig å kalle disse produktene en fiasko, mener han at salgstallene nok har vært skuffende for teknogiganten.
Under tirsdagens pressekonferanse la heller ikke Apple frem egne salgstall for Apple Watch, men inkluderte dette under kategorien «andre produkter» som også inkluderte iPod, Apple TV og produkter fra Beats. Borre mener dog at det fortsatt er et uforløst potensial i noen av Apples produkter som vil være spennende å følge med på i fremtiden.
– Dette er på ingen måte et selskap i krise, den eneste krisen er at det er vanskelig å vokse når man er så store, sier analytikeren.
Han peker på at selskapet til tross for noen utfordringer tjener mer penger enn noen gang, og har nok penger til hvilket som helst forskning og utviklingsprosjekt de måtte ønske å ta fatt på.
– På et eller annet punkt må det nok komme en ny produktkategori, men vi skal også følge med på om produktene de allerede har opplever vekst. Jeg tror for eksempel at vi ikke har sett det fulle potensialet av Apple Pay ennå, sier Borre.
Tror Apple kommer mer inn i hjemmet
Jan Dawson, sjefanalytiker i Jackdaw Research mener at Apple ikke trenger å endre strategi, men at investorene definitivt må endre sine forventninger.
– Kombinasjonen av at vi nærmer oss slutten iPhone 6S' syklus, og de makroøkonomiske utfordringene i verden kommer til å skape et helt annet vekstbilde i nærmeste fremtid, sammenlignet med hva investorene har vært vant til tidligere.
Han påpeker at Apple forventer økte inntekter fra Apple TV og Apple Music fremover, men tror ikke det er der det nye inntektsgrunnlaget vil komme.
– Jeg tror Apple prøver å lage «smart home space», og at det er her de store inntektene i fremtiden ligger.
Må skape og utvikle et helt nytt marked
Salvatore Baille som er daglig leder i analyse- og konsulentfirmaet Intelis, fulgte tirsdagens pressekonferanse fra Apple. Han mener at teknogiganten står overfor store strategiske utfordringer i tiden fremover.
– Det største problemet til Apple er det ikke så enkelt å kvitte seg med, da de opererer i markeder som har stagnert, både PC, nettbrett og smarttelefoner. Apple må finne seg et nytt marked, og utvikle dette selv. Dette markedet må kunne vokse fort, og ha et premium-segment, for uansett hvilket marked de finner så vil konkurrentene, som Google og andre, følge etter, sier Baille.
Han stiller seg også kritisk til at ledelsen i Apple ikke så dette komme.
– Ledelsen og Cook burde forutsett dette, og hatt nye produkter med vekstpotensial klare. Nå er det vanskelig å se hvordan de skal unngå en stagnasjonsperiode minst ett til to år fremover.
Baille forteller at han ikke tror at en ny iPhone til høsten vil være nok for Apple for å oppnå den samme veksten de har opplevd de siste ti årene.
– iPhone er ikke nok fordi markedet for smarttelefoner har stagnert. Ifølge flere analysebyråer tror man at smarttelefonmarkedet kommer til å øke med syv prosent i snitt de neste fire årene. Det vil gå fra en vill vekst, til noe som er anstendig, men ikke veldig imponerende.
Det er forventet at Apple vil lansere iPhone 7 til høsten, og selv om Baille mener denne potensielt kan gi Apple ett løft igjen, stiller han seg tvilende til om lanseringen vil gjøre store utslag for omsetningen.
– Dersom iPhone 7 er noe såpass revolusjonerende at det funksjonelt gjør en stor forskjell så kan man kanskje oppleve at mange som har en eldre versjon bytter, og at en del android-brukere går over til Apple, avslutter Baille.