Flere tror at nettbanken er utrygg: – Veldig overraskende

IT-ekspert frykter at tvil om nettsikkerhet kan bremse digitaliseringen.

USIKKERHET: Stadig flere tar i bruk nettbank og offentlige digitale tjenester, men en undersøkelse viser også at flere tror løsningene er usikre.

Foto: Gleb Garanich Reuters
Publisert:

– Det er veldig overraskende at folk oppfatter at risikoen ved å bruke offentlige tjenester på nett og nettbanker øker så mye som det gjør, sier seniorrådgiver Bjarte Malmedal i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

– Nettbankene opererer med det høyeste sikkerhetsnivået, og vi hører sjeldent om problemer hos bankene som fører til at folk mister pengene sine, sier han.

I en undersøkelse som NorSIS skal publisere innen kort tid, kommer det frem at 21 prosent i stor grad betrakter risikoen ved bruk av offentlige tjenester på nett som høy. For to år siden var tilsvarende tall 13 prosent.

Tilsvarende tall for nettbanker har økt fra ti prosent i 2015 til 17 prosent i år.

Konsekvenser

– Det har vært en stor satsing på digitalisering og IT-sikkerhet, også i det offentlige. Det er vanskelig å se en klar årsak, men jeg tror at medieomtalen av dataangrep har blitt så massiv at det kan være med på å bidra til at folk tror det er mer risikofylt enn det er, sier Malmedal.

Han mener dette kan få alvorlige konsekvenser.

Seniorrådgiver Bjarte Malmedal ved Norsk senter for Informasjonssikring (NorSIS).

Foto: Johan Nordstrøm

For når de i samme undersøkelse spør om folk har latt være å bruke digitale tjenester på grunn av frykt, så svarer én av tre at de har droppet tjenester på grunn av sikkerhetsbekymringer.

– Det er en reell konsekvens av at når folk blir redde, så bruker de det mindre. Det kan bremse hele digitaliseringen, sier Malmedal.

Les også

To nye banker på Vipps-laget: Ruster seg mot internasjonale giganter

Kunnskap

Noe av årsaken kan også komme frem et annet sted i undersøkelsen. Kun 21 prosent av befolkningen oppgir at de har fått opplæring i IT-sikkerhet i løpet av de to siste årene.

– Det betyr at kunnskapen om hvordan du kan være trygg på nett, hva du skal unngå og hva du burde gjøre, ikke kommer ut til dem som trenger det, sier Malmedal.

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), som jobber med digitaliseringen av offentlig sektor, forteller at deres tall ikke viser at folk bruker tjenestene deres mindre.

– Antall innlogginger via ID-porten øker, så det er i hvert fall ikke noe som tyder på at det har skjedd en endring i hvordan folk bruker tjenestene, sier seksjonssjef for informasjonssikkerhet Øyvind Grinde i Difi.

Følger med

Han sier at dette likevel er noe de må følge med på.

– Det er veldig trygt å bruke offentlige tjenester på nett. Mediesakene viser ofte ting som kunne ha gått galt, men ikke har gjort det. Og det blir ikke laget saker på ting som går bra. Det er vel så sikkert å bruke digitale tjenester i dag, som det var å bruke tjenestene slik de var før, sier Grinde.

Figur: Antall innlogginger i ID-porten, per år 2010–2016.

Kilde: Trafikkdata i ID-porten, Difi
Les også

Ikke få personvernangst

Les også

– Bare toppen av et isfjell

Les også

– Kan stå overfor ny bølge med datakriminalitet