Nå har BMW brutt alle tabuer

2-serie Activ Tourer er en liten MPV med forhjulstrekk og det er en BMW. Nå er tydeligvis alt lov.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Selvsikkerheten til BMW virker å være temmelig solid om dagen. Deres kanskje viktigste merkevare er kjøreegenskaper, med et utgangspunkt i bakhjulsdrevne biler. Nå er det, i hvert fall i Norge, firehjulstrekk på majoriteten av bilene som selges, men likevel så er det systemer som har trekk bak som et utgangspunkt.

I alle år har de hatt det. Dette er ikke noe man tuller med, eller? For de har tidligere funnet ut at en overraskende liten del av deres 1-serie kunder vet eller bryr seg om at bilen faktisk har trekk på bakre aksling. Og skal man lage en liten og praktisk bil er det helt klart en fordel å flytte dette til akslingen foran.

Les også

BMW med voldsom vekst i Norge: - Vi skal aldri være konkurrenter til Toyota

Det fjerner drivverk som må gå gjennom hele kupeen og gir bedre plass til bakseter og i bagasjerom.

Så rent fornuftsmessig er det fikst å komme med denne konfigurasjonen i den helt nye 2-serie Active Tourer. Men hva med image? For ikke bare har de brutt med en uskreven BMW-lov om hvor drivhjulene skal være, de har jommen meg og gjort dette i noe av det døveste som finnes. En liten MPV.

(saken fortsetter under bildet)

PLASS: Innvendig er 2-serie Active Tourer romslig. Bagasjerommet tar 468 liter, omtrent de samme som i 3-serie som er 30 centimeter lenger.

En type bil som de aller fleste bilmerker har begynt å fjerne seg fra, bare se på konkurrenten Mercedes-Benz sin A-klasse, og som salgsmessig har en sterkt fallende formkurve.

Her tror jeg rett og slett at BMW føler at deres rykte som en kjøremaskin er så sterkt at det ikke spiller noen rolle. Der andre må jobbe med å få seg et sportslig image, så er de så sikre på deres posisjon at sortimentet deres tåler nær sagt hva som helst.

Fin inni

Og det må det med en bil som ser så ekstremt normal ut. Sett fra siden kunne det vært hva som helst. Det er absolutt ingen ting som minner om en BMW, og foran eller bak er det kun symboler som nyregrill og BMW-propellen som gjør at dette ikke blir en Toyota eller Opel.

Mer bilstoff på E24 BIL

Innvendig tar det seg opp. Her er det BMW. Med en elegant utforming og en opplevd kvalitet som ligger noen hakk over de to merkene som nylig ble nevnt. Kanskje et fikst triks, for man ser jo ikke det utvendige når man sitter i bilen. Samtidig må det være den BMW-en med den mest oppreiste anatomien. Sittestillingen er som en komfortabel kjøkkenstol. Man har omtrent 90 graders vinkel i kneleddet. Det er ikke mye BMW-aktig.

Les også

Test av BMW i8

Motormessig da? Kan det kanskje få bilen litt mer over på BMW-sporet? Utgaven her har en bensinmotor på 1,5 liter med tre sylindre. Den samme enheten man finner i den nyeste Mini-en. Den yter 136 hestekrefter og er i denne bilen koblet til en manuell girkasse. Vekten er 1320 kilo og null til hundretiden er 9,3 sekunder.

(saken fortsetter under bildet)

SNART 4x4: BMW starter med produksjonen av firehjulstrekk utgaver av 220d og 225i i november og på de mindre motoren fra første kvartal 2015.

Motoren er livlig, med brukbart dreiemoment i bunn og effekttoppen ligger mellom 4500 og 6000 omdreininger per minutt. Det gjør at det er fristende å legge seg på et noe høyt turtall, som gjorde at vi endte med et overraskende høyt forbruk. Ett snitt på 0,8 liter per mil, ganske mye mer en fabrikkens tall.

Nå kan alt skje

Det betyr i det minste at bilen fikk oss til å legge kjørestilen retning av det sportslige. Kjøreegenskapene er nemlig overraskende bra. Langt bedre enn det tidlige inntrykket av bilen tilsier. Selvsagt blir det en viss konflikt mellom krefter og styring når begge deler skal ned i bakken via samme aksling, understyring må man påregne i en helt annen skala enn i andre BMWer, men i det som en er utgangspunktet døll bil, blir dette temmelig bra.

Flere biltester her

Formen gjør at vekten ikke er smørt langs bakken og selv i sport-modus er bilen temmelig komfortabel, så man må påregne en viss krengning i svinger.

Noe som er litt irriterende i en bil som opplagt er ment å gå størstedelen av sitt liv i by, er en king-size a-stolpe. Den er plassert slik at den tar en veldig stor del av sikten på skrå forover, en retning man ser ekstremt ofte i tettbebygde områder.

Det BMW har klart er å gi et segment med fallende interesse er en bil som er ganske artig. At det meste med 2-serie Active Tourer strider mot alt BMW har stått for så langt er jo egentlig litt morsomt, og det betyr vel at BMW kan komme med hva som helst i fremtiden.

Les også:

Mercedes øker mest, men BMW er størstTyske premiummerker med megavekst i 2014Test av BMW M4

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. Vil være som storebror

  3. Oversett godbit

  4. En Jaguar for mellomklassen

  5. For baksetesjåføren