Tror dieselskandale bidro til EU-dom mot Norge

Dersom Volkswagens dieselmotorer har sluppet ut ti ganger mer nitrogenoksid (NOx) enn vanlige biler, kan det være del av forklaringen på den høye konsentrasjonen av gassen i norske storbyer som fikk EFTAs overvåkningsorgan til å slå alarm.

SKANDALEBILER: Ifølge Dagens Industri slapp amerikanske Volkswagen-biler ut opptil 10 ganger så mye NOx som konkurrentene.

Vegard Wivestad Grøtt
Publisert:,

Det sier assisterende generalsekretær Bo Gleditsch i Norges astma- og allergiforbund til E24.

Norge ble fredag ettermiddag dømt for brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv. Ifølge dommen har norske byer farlig høy luftforurensning, blant annet fra dieselbilers NOx-utslipp.

Tidligere fredag ble det kjent at amerikanske undersøkelser fra tidligere i år indikerer at Volkswagens utskjelte dieselmotorer har inntil 10 ganger så høye utslipp av NOx enn tilsvarende motorer fra andre tyske produsenter som BMW og Mercedes.

– Det er fryktelig tragisk. Vi visste at vi hadde et problem fra før, men dette gjør problemstillingen enda vondere. Og det kan definitivt være med på å forklare hvorfor luftforholdene i norske byer ble så mye verre fra 2007, sier Gleditsch til E24.

Les også

Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger mer enn konkurrentene

– Er en medvirkende årsak

«Das Auto» har hatt en sterk posisjon i Norge. Etter at dieselskandalen blåste opp, ble ikke mindre enn 147.139 biler kalt tilbake av Volskwagen.

De er produsert fra 2008 til 2015.

– Volkswagen selger stort i Norge. Når en toppselger slipper ut såpass mye mer enn de skal, er det også en medvirkende årsak til at luften ble så dårlig som den ble, sier Gleditsch.

Den påståtte forverringen fra 2007 førte til at astmaforbundet i 2011 sendte en bekymringsmelding til norske myndigheter om luftkvaliteten i norske byer.

– Da hadde vi samlet nok data til å vise at Norge brøt luftforurensningsdirektivet. Vi fikk ikke gehør, så vi tok bekymringsmeldingen videre til Brussel, sier Gleditsch.

Han mener Norge nå må ta dommen inn over seg:

– Nå må luftkvaliteten settes på dagsorden. Vi forventer at dette blir en ekstra pådriver for å løse dette problemet, sier Gleditsch.

Renere bilpark

Gleditsch får støtte av Britt Ann Høiskar som er forsker ved Norsk institutt for luftforskning.

- De høye NO x-utslippene fra dieselbiler har i stor grad bidratt til de høye nivåene vi har av NO 2 (nitrogendioksid) i byene i dag og til at grenseverdiene for NO2 overskrides i de største byene.
Høiskar legger til at høyere utslipp ikke er noe nytt.
- Vi har i flere år hatt kunnskap om at NOx-utslippene fra dieselbiler under reelle kjøreforhold har vært høyere enn det som oppgis fra bilprodusentene. Dette har blant annet Transportøkonomisk institutt dokumentert gjennom sine utslippsmålinger. Men at Volkswagen bevisst har jukset med sine utslippstall er derimot nytt, sier hun.

Høiskar sier at man har ventet at målingene av nitrogenoksid ville gå ned når kjøretøyene ble bedre, og dermed reduserte sine utslipp.

– Det har ikke skjedd. Hos tungkjøretøyene ser vi at dieselutslippet har gått ned, men personbilene har ikke hatt en tilsvarende reduksjon. For å få ned forurensning i norske byer må vi ha en renere bilpark og redusert trafikk, sier hun.

Les også

Tyske myndigheter gransker flere bilmerker

Solvik-Olsen: Komplisert regnestykke

– Dommen reflekterer en sak som startet før vår regjeringstid. Dette er forhold fra forrige regjeringsperiode som har vært problematisk. De siste årene har luftproblematikken vært mindre, men det er på ingen måte løst, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til E24.

Han sier målingene som viser at Volkswagen-dieselbilene i USA hadde ti ganger høyere utslipp enn konkurrenter, er «veldig interessante å gå dypere inn i».

– Det forklarer gjerne motivasjonen for å fuske på tester. Så kan man spekulere i bidraget Volkswagens dieselbiler har hatt for luftkvaliteten i problemområder som Oslo og Trondheim.

– Og hvorvidt det er med på å forklare EU-dommen?

– Det er ikke utenkelig, men det er et komplisert regnestykke, svarer Solvik-Olsen.

EEA: 1.500 nordmenn dør for tidlig

Han sier norske myndigheter nå jobber tett med andre land for å få alle fakta på bordet.

– Samtidig jobbes det med å utvikle et tøffere testregime, slik at testene reflekterer de reelle utslippene.

Ifølge Miljødirektoratet anslår det europeiske miljøbyrået (EEA) at hele 1.500 nordmenn dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensning.

– Vi har utfordringer med for dårlig luftkvalitet i norske byer, og utslipp av nitrogenoksid fra dieselbiler er en vesentlig årsak til dette, sa seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til E24 i forrige uke.