Apple med patent på «iPhone-briller»

Mye tyder på at IT-giganten nå kaster seg ut i kampen om markedet for virtuell virkelighet. Tidsspørsmål før teknologien slår gjennom, mener norske utviklere.

iPHONE FORAN ØYNENE? Tim Coock og Apple har fått godkjent et patent som - enkelt sagt - legger iPhone foran øynene dine som en brille.
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert: Publisert:

– Et realistisk tidsperspektiv er fem til sju år, så er dette allemannseie, sier Are Vindfallet i det norske IT-selskapet Making View, som lager innholdt til såkalt VR.

- Jeg er helt sikker på at virtuell virkelighet vil bli mainstream på et tidspunkt, sier han til E24.

Denne uken ble det klart at Apple har fått registrert patent på en type «iPhone-briller». Det kommer fem av offentlige dokumenter fra det amerikanske patentkontoret United States Patent and Trademark Office.

«Brillene» er formet slik at du setter iPhone inn i et headset, som deretter plasseres foran øynene dine, som et vanlige par briller.

Nyheten har blåst liv i spekulasjoner om at Apple nå kaster seg ut i konkurransen om markedet for virtuell virkelighet, sammen med blant andre Facebooks Oculus Rift, Googles Cardboard og Samsungs Gear VR, skriver Financial Times.

Søker etter folk

De siste månedene har Apple, ifølge avisen, søkt etter nyansatte med kompetanse innenfor virtuell virkelighets-teknologi, eller «kunstig virkelighet» som enkelte også kaller det.

Blant annet ønsket selskapet spesifikt mennesker som har jobbet med Oculus Rift, VR-brillene som brukes ved gaming – spilling av videospill.

For kort tid siden søkte Apple også etter folk som hadde kompetanse innenfor bilproduksjon, noe som er tolket som et tegn på at selskapet ønsker å utvikle egen elbil.

NYTT PATENT: Apple har fått patent på et nytt headset som kan tyde på satsning innen virtuell virkelighet-teknologi.

Apple har ikke ønsket å kommentere jobbannonsene, og selskapet er kjent for å undersøke ny teknologi, selv om ikke dette alltid resulterer i et produkt, skriver Financial Times.

Sist

Apple er det eneste av de største IT-selskapene som ikke offisielt har bekreftet at de jobber med virtuell teknologi.

Men det første patentet til et headset for iPhone ble levert inn allerede i 2008, skriver nettstedet Techcrunch.

Dette var altså før både Googles Cardboard og Samsungs Gear VR ble annonsert, noe som tyder på at Apple kan ha jobbet med ideen om virtuell virkelighets-teknologi lenge.

Ifølge Techcrunch skal ikke det nye patentet skille seg veldig fra det Apple søkte om i 2008.

Allemannseie

Nå som også Apple har kastet seg på virtuell virkelighet-bølgen, er daglig leder Are Vindfallet i norske Making View helt sikker på at det bare er et tidsspørsmål før nordmenn flest har slike headset.

Han avviser at slike produkter vil bli noe som kun passer for spillfantaster, eller såkalte gamere.

(Saken fortsetter under bildet.)

MED VR-BRILLENE PÅ: Are Vindfallet på Making View-kontoret på Hamar

– I begynnelsen ble kanskje for eksempel Oculus Rift markedsført til gamere, men så har de innsett at det kan brukes til svært mye annet. Jeg tror det vil bli mer og mer vanlig at virtuell virkelighet erstatter mange fysiske reiser og opplevelser, sier Vindfallet.

Han peker på at Making View for noen uker siden i samarbeid med Oculus Rift laget en kampanje for Mercedes hvor de som deltok kunne kjøre den nyeste bilmodellen i en virtuell verden.

Kan komme tidligere

En av de første som begynte med import av virtuell teknologi til Norge var Jan Poleszynski ved Uno Vita – Klinikken for integrert medisin.

Han er enig med Vindfallet om at virtuell 3D-teknologi er rett rundt hjørnet, og mener et det teknisk sett bør være mulig å innføre denne teknologien innen de neste tre til fem årene. Spørsmålet er om den blir billig nok.

VR-FIRMA: Daglig leder Are Vindfallet i Hamar-selskapet Making View til høyre. Broren Pål Vindfallet i midten, utviklingssjef Daniel Ervik til venstre.

– Det som vil avgjøre om dette tar av er at teknologien må være attraktiv og god nok og prisen må være god nok. Dessuten må det være tilgjengelig fra en mobiltelefon for at markedet skal ta av, men verden er klar for virtuell 3D teknologi, sier han til E24.

Han understreker at mye virtuell 3D teknologi allerede er tilgjengelig for mange.

– Først og fremst til gaming og porno

Mens Poleszynski og Vinfallet er sikre på at virtuell teknologi raskt vil spre seg gjennom befolkningen, tror direktør Tore Tennøe i Teknologirådet at kun noen utvalgte vil la seg friste i starten.

– Jeg tror ikke dette blir viktig for hvermannsen det nærmeste året. I første omgang vil Oculus Rift bli brukt av gamere og sikkert til porno og etter hvert annen underholdning, sier han til E24.

Likevel understreker han at virtuell teknologi etter hvert vil få flere bruksområder.

– Et viktig bruksområde kan bli simulering i industrien, for eksempel er det nyttig å trene offshore-medarbeidere i krisehåndtering og ekstremvær uten å sette seg selv eller andre i fare.

– Slik sett vil virtuell virkelighetsteknologi egne seg godt også for yrkesfag eller kirurgi, og blir så billig at det kan brukes på alle skoler i hele landet, sier Tennøe til E24.

Les også

Rekordhøyt iPhone-salg

Les også

Skeptisk til app-inntog på sykehusene

Les også

Så mye tjente Apple-toppene i 2014

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Apple

Flere artikler

  1. Med denne masken kan du lukte det du ser på skjermen

  2. – Teknologi som kan forandre verden

  3. Nå kan du kjøpe denne

  4. Disse fem teknologi-trendene kommer i 2016

  5. Betalt innhold

    Fire hjemvendte svensker skal revolusjonere den norske boligdrømmen