Volkswagen i Norge: - Vi beklager

Men norske Volkswagen-eiere må vente i uvisshet om bilene er rammet av dieseljuks. 

USIKKERT: Volkswagen Norge vet ennå ikke om norske biler er rammet av dieseljukset.

USIKKERT: Volkswagen Norge vet ennå ikke om norske biler er rammet av dieseljukset.

Scott Olson
Publisert:

– Vi visste overhodet ikke noe om saken. Vi synes dette er like beklagelig, og deler Winterkorns beklagelse. Det vi vet er at det ikke gjelder Euro 6-motorene, altså ikke bilene vi selger nå, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen i Norge, i en e-post til E24.

Hun sier disse motorene kom på markedet i 2014, og deretter gradvis på nye modeller som har blitt lansert.

Dieseljukset til Volkswagen er knyttet til motorer som ble laget i henhold til Euro 5-kravene, men Svanes vet ikke om det gjelder motorer som er solgt i biler i Norge.

VG melder i dag at det bare i løpet av de siste fem årene er solgt hele 96.000 Volkswagen-, Audi- og Skoda-modeller med toliters dieselmotor i Norge. Volkswagen-konsernet eier også de to andre merkene - og mye av den samme teknologien brukes på bilene.

Motoren det gjelder, en to liters dieselmotor med internkode EA 189, finnes i en rekke varianter, deriblant i Skoda og Audi.

Les også

Tysk påtalemyndighet etterforsker Volkswagen

Informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen.

Møller-gruppen

Finnes også i Skoda og Audi

Euro 6-motorene tilfredsstiller de nyeste og strengeste utslippskravene, som ble introdusert i 2014.

Annonsørinnhold

På dieselmotorer settes det krav både til NOx- og CO2-utslipp for at bilene skal bli seritfisert. Det ble tatt i bruk med Euro 1 i 1993, og oppdateres ved jevne mellomrom, Euro 5 kom i 2008. Kravene for bensin og dieselmotorer er forskjellige, det samme gjelder om det er personbil eller tyngre kjøretøy

Les også

Gruppesøksmål mot Volkswagen

– Volkswagen i Tyskland jobber nå på spreng med å undersøke hvilke modeller som er omfattet. Vi vet per nå ikke om eller hvor mange norske motorer som er berørt, og vil selvsagt komme til tilbake med ytterligere informasjon når undersøkelse er gjennomført.

– Vi ønsker å være åpne og vil fortløpende gi dere all den informasjonen vi får. Skulle det være biler i Norge som har dette motorstyringsprogrammet, så har fabrikken bekreftet at det ikke er noen sikkerhetsrisiko forbundet med disse motorene. Kundene kan kjøre bilen som vanlig.

Les også

Bilbransjens største tabber

Svanes sier at fabrikken har beklaget på det sterkeste og forsikret henne om at de skal løse problemene og rydde opp overfor kundene.

Den omfattende skandalen har blitt døpt «Dieselgate».

Hele 11 millioner biler verden over skal være berørt av jukset, nå ber kundene om å få pengene tilbake.

Saken fortsetter under bildet

TOPPSJEFEN: Martin Winterkorn er konsernsjef i Volkswagen og går en usikker fremtid i møte, spekulasjonene rundt hans stilling har haglet inn det siste døgnet.

Richard Drew

Tidlig oppdaget

Bedrageriet ble oppdaget via teoretiske beregninger, av den uavhengige nonprofit-organisasjonen International Council on CleanTransportation (ICCT), som har som sitt oppdrag å utføre forskning og analyser i miljørelaterte spørsmål.

– ICCT har jo lenge beskyldt bilbransjen for å jukse med forbrukstall, men via sine målinger regnet John German og Peter Mock seg frem til at Volkswagens amerikanske data umulig kunne stemme, og sendte rapportene sine over til EPA (Unites States Enivronemental Protection Agency). Der var det en som altså klarte å knekke motorstyringskodene og som fant det de kaller Defeat Device, sier Winding-Sørensen.

Defeat devise er navnet på softwaren som skal gjøre det mulig å opptre nærmest som en «miljøbil» i labtestene.

Programvaren skjuler de reelle utslippstallene av helseskadelige stoffer.

Les også

Bloomberg: Winterkorn må forklare seg

Setter tysk kvalitetsstempel i fare

– «Made in Germany» handler om kvalitet og tillit. Nå er den tilliten tapt. Ingen kunne ha forestilt seg størrelsen på dette, og skaden for tysk industri vil bare bli verre og verre. Dette er bare toppen av isfjellet, uttalte professor Ferdinand Dudenhöffer til NTB tidligere denne uken.

Les også

VW-skandalen setter Tysklands kvalitetsstempel i fare

Bilgiganten Volkswagen ble mandag avslørt for å ha jukset med tall om miljøutslipp fra dieselbiler. Tyske bedriftsledere frykter at skandalen vil skape problemer for tysk industri.

Fra tidligere har forsinkelsene vært mange ved flyplassen i Berlin og den tyske storbanken Deutsche Bank har trikset med renten.

Det tyske kvalitetsstemplet mister farge og kraft, noe som er faretruende for en økonomi der 45 prosent av varene og tjeneste selges til utlandet.

Les også

Gruppesøksmål mot Volkswagen

Les også

Bloomberg: Winterkorn må forklare seg

Les også

Volkswagen leier inn Deepwater Horizon-advokater

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold