Audi med verdens raskeste limousin

Med 605 hestekrefter er det kun de drøyeste trimmefirmaene som byr på en villere luksussedan enn Audi S8 plus.

BERSERK: Du skal være skikkelig sent til et møte, for å trenge en Audi S8 plus.
Publisert: Publisert:

Audi sin toppmodell, S8, har vært på veien noen år, den har ubeskjedne 520 hestekrefter og er en av de raskeste sedanene på markedet. Nå har Audi funnet ut at det ikke er nok, og lanserer til høsten en S8 plus.

Her benytter de den samme fire liters V8-motoren som sitter i S8, men kraftig modifisert. Ytelsene på plus-utgaven er økt med 85 hestekrefter, slik at summen nå er temmelig ekstreme 605.

I tillegg er dreiemomentet på 750 newtonmeter, med overboost-funksjonen, noe som flytter den store bilen fra null til hundre på superbilaktige 3,8 sekunder, tre tideler raskere enn S8. I utgangspunktet er toppfarten sperret på 250 kilometer i timen, men med en så kalt dynamikk-pakke, økes denne til 305 kilometer i timen. Med i denne pakken følger også keramiske bremser og sportseksos.

(Saken fortsetter under bildet)

POWER: Denne romslige bilen akselererer raskere fra null til hundre enn en Porsche 911 Carrera4 GTS.

Dette vil gjøre bilen til den desidert kvikkeste luksussedanen på markedet fra null til hundre. En Mercedes-AMG S63 4MATIC Lang bruker 4,5 sekunder, Bentley Flying Spur W12 4,6 sekunder og Maserati Quattroporte GTS, 4,8 sekunder. Den nærmeste er faktisk S8.

For ordens skyld kan det nevnes at Tesla Model S P85D er kvikkere i akselerasjonen, men Audi S8 og de andre bilene som er nevnt her, er i en helt annen klasse når det gjelder interiør og luksusdetaljer. Mens en Porsche Panamera Turbo S klarer det på samme tid som S8 plus, men den innhar ikke samme limousin-nivå.

Audi S8 plus har en åttetrinns tiptronic automatgirkasse og Quattro-firehjulstrekk. Den har adaptive luftfjæringer og kan leveres med 21-tommers felger.

Mer bilstoff på E24 BIL

Designmessig skiller den seg fra S8 med at spoileren på bakluken, bladene på frontspoileren, luftinntakene og speilhusene, kan leveres i karbon. Singleframe-grillen er matt sort, mens andre elementer har sort høyglans. I tillegg er den én lakkfarge, florettsølv matt-lakk, som er eksklusivt tilgjengelig for S8 plus.

Den norske Audi-importøren har ennå ikke prisen klar, men det kan nevnes at S8 starter på 1.687.500.

Les også

Audis beste

Les også

Tyske bilgiganter med felles oppkjøp

Les også

En perfekt 911

Publisert:
Gå til e24.no