«Dieselgate» rammer Volkswagen: Salget falt 20 prosent i Storbritannia

Først kom meldingen om et kraftig salgsfall i USA, nå har utviklingen spredd seg over Atlanterhavet.

SALGSSMELL: Volkswagen opplever nå kraftige fall i salget i kjølvannet av dieselskandalen som ble avslørt i september.

Damien Meyer
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Ferske salgstall fra Society of Motor Manufacturers and Traders viser at dieselskandalen rammer Volkswagen med full styrke i Storbritannia.

Mens bilsalget steg fire prosent i november mot samme periode året før, falt Volkswagen-konsernets salg med hele 20 prosent. Salget deres endte på 12.958 biler.

Nedgangen kommer etter at Volkswagen opplevde et fall på 9,8 prosent i oktober.

Salgsstatistikken er omtalt av Financial Times og andre medier.

Les også: Volkswagens storaksjonærer vil skjerme arbeidsplassene

De nye tallene fra Storbritannia kommer få dager etter at salgstall fra USA viste at Volkswagen opplevde en salgsnedgang på hele 25 prosent i bilens hjemland i november. Nyheten fra Storbritannia er muligens verst av de to for Volkswagen, ettersom konsernet har slitt med å få et skikkelig fotfeste i USA, sammenlignet med den svært sterke posisjonen selskapet har i det europeiske markedet.

I USA har Volkswagen allerede tatt grep for å bremse salgsnedgangen, og et lyspunkt for selskapet er at Audi-salget foreløpig har holdt seg relativt stabilt. I november økte Volkswagen markedsføringsbeløpet per bil i USA med 3.747 dollar, eller 32.224 kroner. Dette var en økning på 27 prosent fra året før.

Familien dro på fabrikkbesøk

Denne uken har Porsche- og Piech-familiene brutt stillheten for første gang siden dieselskandalen i Volkswagen ble avdekket. Familiene er hovedeier i det enorme bilkonsernet.

Wolfgang Porsche, Ferdinand Porsches yngste sønn, besøkte denne uken Wolfsburg og Volkswagens største fabrikk, som ligger i byen.

– Porsche- og Piech-familiene står ved Volkswagen. Jeg er overbevist om at Volkswagen vil klare seg, og jeg vil gjøre mitt beste, sa Wolfgang Porsche, og snakket videre om hvor viktige arbeidsplassene er for han og familiene.

Familien Porsche-Piech har blitt anmodet av fagforeningen om å vise sin støtte til de ansatte som går ut i to ukers tvungen permisjon over jul, nå som krisen for alvor begynner å gå ut over salget til VW.

Røyklagt milliardskandale

Det var en miljøorganisasjon og amerikanske miljømyndigheter som tidligere i høst avslørte at Volkswagen har drevet bevisst juks for å få dieselbilene sine til å bli godkjent i utslippstester i USA. Skandalen bredde etter hvert om seg, og selskapet er nå under etterforskning i flere land.
Les også: Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Selskapet innrømmet nylig at de også har oppdaget uregelmessigheter med CO₂-utslippet til enkelte av modellene sine. Den innrømmelsen utvidet skandalen til også å gjelde enkelte av Volkswagen-konsernets bensinbiler. Dieseljukset handlet hovedsakelig om å jukse seg til lavere utslipp av nitrogenoksider, NOx, som er det lokale utslippet fra dieselmotorer som bidrar til kreft og lungesykdommer.

Les også: Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp

Matthias Müller har som ny Volkswagen-sjef lovet å komme til bunns i skandalen og har lovet at selskapet skal gjøre det de kan for å gjenreise tilliten.

– Min mest tidskritiske oppgave er å gjenvinne tilliten for Volkswagen-konsernet. Det skal jeg gjøre ved å sørge for at alle steiner blir snudd og at vi har en maksimal åpenhet (...) Under mitt lederskap vil Volkswagen gjøre alt det kan for å utvikle og innføre de strengeste standarder og styringsregler i bransjen, sa Müller i en uttalelse da han ble utnevnt som konsernsjef.

Selskapet har satt av milliarder av euro i regnskapene sine for å dekke kostnader knyttet til utslippsjukset. Selskapet er under etterforskning i flere land, og risikerer ikke bare bøter, men også store erstatninger fra søksmål som er rettet mot selskapet.

Ulovlig test-modus

Jukset går ut på at motorene er programmert slik at den oppdager når den kjøres i de standardiserte testsyklusene og endrer modus, slik at ytelsen går ned, forbruket opp og utslippet av NOx ned (lokalutslipp som forårsaker astma og lungesykdommer).

Ettersom USA i lang tid har hatt langt strengere krav til NOx-utslipp enn Europa, har det frem til for få år siden vært umulig for europeiske produsenter å selge dieselmodellene sine i USA. For snaue ti år siden fikk man derimot i gang salget blant annet ved å bruke rensevæsken AdBlue i eksosen. Dette har først kommet til Europa i senere tid.

Den lille miljøorganisasjonen ICCT og det amerikanske miljødirektoratet avdekket at Volkswagens dieselmotorer klarte å slippe ut mindre enn den lovpålagte NOx-grensen i laboratorietestene, men at utslippene økte til så mye som 40 ganger den lovlige grensen når de ble kjørt ut på vanlig vei igjen.

På verdensbasis er 11 millioner biler fra Volkswagen-gruppen berørt, hvor 147.139 er i Norge.

Les også

Nye tall på bilsalg: Volkswagen selger fortsatt best i Norge

Les også

Sør-Korea bøtelegger VW for utslippsjukset

Les også

Dette skal Volkswagen gjøre med juksebilene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. – Jeg er overbevist om at Volkswagen vil klare seg

  2. VW-eiere skal møte ansatte for første gang etter skandalen

  3. Ytterligere 800.000 VW-biler kan være rammet

  4. Annonsørinnhold

  5. Dette skal Volkswagen gjøre med juksebilene

  6. Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat