En jålete småfamiliebil

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er en kompakt bil med funky utseende som er passe praktisk og temmelig dyr, ikke minst med de største motorene.

Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz sin A-klasse gikk fra å være en noe kjedelig handlevogn til en hipp kompaktbil da den nye utgaven kom for tre siden. Etter det har A-familien vokst. Først med CLA, en sedan som er en krympet versjon av CLS, i 2013, så med cross-overen GLA i fjor. At de nå ruller ut CLA Shooting Brake er ikke overraskende, da den følger i storebror CLS sine fotspor med en raffinert og sporty stasjonsvognutgave.

CLA SB er i utseende en CLS SB kopiert på 75 prosent. Det er nesten vellykket, men det er ikke til å komme ifra at proporsjonene blir litt rare i mindre bilen. Trolig ville den fremstått som mer elegant og funky om den større utgaven ikke hadde eksistert.

På den annen side så gir den større modellen CLA et sus av noe luksuriøst. Størrelsesmessig er CLA SB noe lengre enn en Golf stasjonsvogn, samtidig har den et 495 liters bagasjerom, som er 110 liter bak Golfen.

De tallene forteller litt om hva slags bil denne Mercedesen er. Dette er en «livsstils-bil», hvor estetikk er svært viktig, her er det image som er nøkkelordet. En bil hvor det praktiske ikke har vært til hinder for utseendet. Det merkes særlig om man vil sette seg i baksetet, hvor det for øvrig er greit med plass, for selve døråpningen er av en slik form og høyde at det hadde vært en fordel å mangle hodet.

Skjermproblemer

Innvendig er det et meget pent nivå, bortsett fra en ting, som jeg kommer tilbake til. Materialer og byggekvalitet er noen hakk over de fleste andre biler i denne størrelsen. Det er også funksjonelt og lett å venne seg til. Det merkes at man sitter i en bil som aspirerer mot å være noe større. Det er bare en sak som ser merkelig malplassert ut. Nemlig skjermen. Helt hvorfor de har designet og produsert et så solid og vellykket interiør for så å plassere en frittstående skjerm som ser ut som den kommer fra en billigkasse hos den lokale elektronikksjappa, er mystisk. Den funker fint, men med en så iøynefallende plassering burde dette vært løst på en annen måte.

(Saken fortsetter under bildet)

GJØR DØREN LAV: Døråpningen på bilen er snau. Her må man kroke seg godt sammen for å komme inn.

Kjøreegenskapene er artige. Vi har prøvd modellen i to forskjellige utgaver, de to sprekeste. CLA 250 SB med 211 hestekrefter og berserkutgaven CLA AMG 45 SB, med spinnville 360. Den førstnevnte ble kjørt på vanlig vei, mens verstingen passende nok ble prøvd på bane.

Da vi prøvde A-klassen i 250-utgave for første gang for to år siden, var vi litt frustrerte over at den var altfor hardt satt opp, med en girkasse som enten var for rolig eller helt rabiat. Senere har vi prøvd den i CLA-sedan, hvor det virker som de hadde roet den litt ned. Det samme er, ikke overraskende, følelsen i CLA 250 SB.

Mer bilstoff på E24 BIL

Med 211 hestekrefter den GTI-sprek, med en null til hundre tid på 6,8 sekunder. Det er et par tideler svakere enn A-klasse med samme motor, noe som trolig kan tilskrives en noe tyngre bil. Akselavstanden er den samme, i det hele tatt er bilene bygd på samme plate, men CLA virker altså noe riktigere satt opp.

Svært rask

Utgavene her er med firehjulstrekk, noe som gjør dem ekstra lettkjørte. Mye motor og forhjulstrekk vil gjerne gi understyring, men her vil kreftene bevege seg mot bakakslingen når presset på forhjulene blir for stort, slik at dette ikke er noe stort problem. Det gjør at de tåler bra med gasspedal i ut av svinger og de krenger ikke stort. Til tross for at de har en relativt kort avstand mellom akslingene er bilen stabil også når påkjenningen blir stor.

AMG 45-utgaven prøvde vi på en svært rask bane. Falkenberg ti mil sør for Gøteborg, ifølge lokalkjente den raskeste banen i Sverige. Svingene der er med andre ord i liten grad krappe eller i ugreie kombinasjoner. CLAen tålte bra med fart, og var også stabil, både i raske svingkombinasjoner og ved kraftige nedbremsinger. Noen ren racerbil må man dog ikke forvente. I forhold til Mercedes sine råere og mer rendyrkede sportsbiler kjenner man at bilen er basert på en «normal» bil. Den gynger mer og det er letter å komme i ubalanse.

Men som en liten bil med stor motor er det gøy å kjøre den på grensen. Den er forutsigbar, man kjenner at man er på vei til å drite seg ut, og rekke å roe det ned før man planter bilen i sandfellen.

CLA Shooting Brake har egentlig ingen rene konkurrenter. Den er i samme størrelse som Volkswagen Golf og Ford Focus, men er samtidig en helt annen type bil. Der de fremstår som ekstra praktiske utgaver av en kompaktbil, blir CLA SB mer en bil som satser på det visuelle. I tillegg har den et langt raffere interiør – minus en nevnt ting – og føles som en langt mer eksklusiv bil.

I de to versjonene vi har prøvd her blir også prisen deretter. 211 hestern starter på 530.000, AMG-utgaven på 860.000 kroner. Ingen av dem har så veldig mye med fornuft å gjøre, men ønsker man en bil i kompakt størrelse, med brukbar plass, friske ytelser og et utseende som skiller seg ut, kan det være en løsning å tømme lommeboken for denne småsnobbete bilen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om