HVOR BEGYNNE?: Tor Olav Mørseth er sjef i Digitalnorway – Toppindustrisenteret

Foto: Pressefoto
Kommentar

Kommentar: Varsku, digitalisering – men hva så?

Mens ekspertene roper «disrupsjon, disrupsjon», strever stadig flere norske ledere med å forstå hvor de skal begynne.

Tor Olav Mørseth
Tor Olav Mørseth er administrerende direktør i Digitalnorway – Toppindustrisenteret AS
Publisert:

Digitalnorway har det siste året reist land og strand rundt for å mobilisere norsk næringsliv. Mye har skjedd i løpet av det året.

Gradvis har diskusjonene om hva digitaliseringen fører med seg fått mer og mer plass. Temaet står nå på dagsorden hos myndigheter, i mediene og i næringslivet.

I fjor høst var det fortsatt unntaket. En undersøkelse viste den gang at kun to prosent av norske ledere tror at digitalisering vil påvirke kjernevirksomheten deres negativt.

I dag har mange våknet. De mange stemmene som har løftet frem digitaliseringens betydning har hatt en effekt. Tilbakemeldingene handler ikke lenger om at ledere ikke tror at de blir påvirket. De handler om at de ikke vet hvordan de skal gå frem for å møte utfordringene.

Og mens ekspertene roper «disrupsjon, disrupsjon», er det ikke alltid så lett å vite hvor en begynner. Eller hvordan en skal finne tid og ressurser til å omstille når en har mer enn nok med å drifte butikken.

Da trengs det ikke flere vanskelige ord – enten de er på norsk eller engelsk. Det trengs praktisk handling. Digitalnorway er etablert for å bidra med denne praktiske handlingen.

15 av Norges ledende selskaper har funnet sammen fordi de ser det som avgjørende at norsk næringsliv får et digitalt løft. De er opptatt av hele økosystemet – ikke bare seg selv. De trenger innovative underleverandører og høykompetente digitale miljøer for å lykkes fremover.

Les også

Regjeringen går inn i digitaliseringsdugnad

Det handler ikke bare om teknologi, men også om å endre kulturer og tankesett. Derfor tar vi nå vårt første lille skritt med lanseringen av en ny digital modenhetsindikator – DMI.

En gratis test på våre nettsider gir deg innblikk i hvordan din virksomhet står rustet for å håndtere endringene.

Vi lover at du slipper å forklare uttrykk som AI, IoT, blokkjede og machine learning. I stedet er vi opptatt av hvordan du jobber med å fornye bedriften. Det gjør vi gjennom å ta temperaturen på fem områder: ledelse, kompetanse, omstilling, kunde og konkurranse.

Ut i andre enden får du noen innspill på hvor du er sterk og hvor du kanskje bør jobbe enda litt mer. Ikke som et endelig svar, men vi tror det kan være et skritt på veien inn i en fremtid som endrer seg stadig fortere og det hele tiden blir vanskeligere å vite hvor din neste konkurrent kommer fra.

Er det nok? Det enkle svaret er selvsagt nei. I Digitalnorway venter vi at digitaliseringen vil utgjøre en like revolusjonerende kraft som elektrisiteten, bilen og telefonen gjorde i sin tid.

På samme måte som Google og Facebook pulveriserte mediebransjens tradisjonelle konkurransefortrinn i annonsemarkedet, tror vi en lang rekke bransjer vil møte lignende utfordrere.

Da gjelder det å være forberedt. Både for å forsvare seg selv – og ikke minst for å sikre ny vekst for norsk næringsliv.

Bankenes samling rundt Vipps viser at norsk næringsliv er i stand til å samle seg og jobbe på nye måter. De 15 eierne bak Digitalnorway ruster seg også nå for å skape fremtidens næringsliv. Felles for dem er at de ser data og skala som grunnmuren i sine satsinger. Og at de ser at de kan lykkes best i samarbeid med andre.

Fremtidens suksesser krever aktører som samarbeider bredt. I Digitalnorway er vi opptatt av at små og mellomstore bedrifter og gründerbedrifter skal være en del av disse samarbeidene. Den digitale modenhetsindikatoren er et viktig første steg på denne veien.

Les også

Regjeringen går inn i digitaliseringsdugnad

Les også

Tolv storbedrifter går sammen for å digitalisere Norge

Les også

– Eksponensiell vekst i økosystemet til oppstartsselskaper