Facebook kan gjøres om til en nyhetsplattform

It-giganten har vært på en runde blant nyhetsmedier for å diskutere samarbeid. Ekspert råder folk til å være kritisk til nyheter på Facebook.

NYHETER: Snart kan Facebook kanskje erstatte nettavis-forsidene.
Publisert:

Facebook utforsker nå muligheten å distribuere artikler fra store nyhetsmedier direkte til sine brukere, ifølge New York Times.

Dette betyr at nettaviser i fremtiden kan komme til å bruke Facebook som en distribusjonsplattform for å sende artikler direkte til brukeres smarttelefoner.

Les også

Blokker Facebook-maset en gang for alle

Deler annonseinntekter

De arbeider ut fra en avtale om at nyhetsstedet og Facebook da deler annonseinntektene.

Facebook hevder at de nå har 654 millioner mobilbrukere hver dag, og med en mediebransje under stadig mer press kan nye løsninger være essensielt for å overleve.

– Vi er på begynnelsen av en samtale, og det er veldig viktig at vi gjør dette riktig, sier Chris Cox, produktsjef hos Facebook til New York Times.

– Fordi vi har en stadig viktigere rolle i hvordan folk oppdager nyhetene de leser hver dag, vi føler et ansvar når vi jobber med mediehus. Vi vil lage en så god løsning som mulig for brukerne. I tillegg må det være en god erfaring for mediehusene også, la han til.

Distribuerer allerede

Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur ved Universitetet i Bergen, sier at dette er en utvikling som nok vil komme, om det ikke blir Facebook, så blir det noen andre.

– Facebook distribuerer allerede nyheter. I praksis leser vi allerede mindre rett fra nettaviser og mer fra sosiale medier, sier Rettberg til E24.

Hun er kritisk til at Cox sier at Facebook vil lage en god løsning for brukerne.

– Det er ikke Facebook sitt mål å ha et opplyst demokrati eller å være en vaktbikkje, slik medier tradisjonelt skal være. Facebook er interessert i å selge reklame og å få brukerne til å bli lenge på Facebook, sier Rettberg.

Les også

Brukere raser mot «skilsmissen» mellom Facebook og Messenger

Det du trenger

Hun mener det kan bli farlig om Facebook blir den eneste nyhetskilden.

– Du må i hvert fall ikke tro at Facebook gir deg de nyhetene du trenger for å være opplyst. De gir deg de nyhetene det er mest sannsynlig at du trykker «like» på, det er ikke nødvendigvis de artiklene du trenger, sier Rettberg.

Professoren forteller at Facebook under det amerikanske president valget hadde en kampanje for å få flere til å stemme, og at en undersøkelse etterpå viste at merkbart flere stemte i de statene der kampanjen ble kjørt.

– De har en enorm makt. Facebook kan vite brukernes politiske meninger, seksuelle legning, bosted og kan for eksempel velge å kjøre en slik kampanje kun rettet mot dem som støtter ett bestemt parti. Det er ikke noe som tyder på at dette har skjedd, men de har den muligheten, sier Rettberg.

Opp i ringene

Arne Jensen

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, mener norske redaktører og medier må være forberedt på at det vil komme nye konsepter som vil generere trafikk basert på populært nyhetsstoff. Han mener derimot ikke at det er skadelig.

– Jeg syns ikke at de som jobber med ytringsfrihet skal spille ut «skadekortet», og problematisere at ting spres raskere enn før.

– Når det er sagt, det er ingen tvil om at aktører som Facebook og Google representerer store utfordringer, ikke nødvendigvis på det journalistiske plan, men at de tar betydelige deler av annonseinntektene som skal finansiere journalistikken.

Jensen mener at løsningen ikke er å sette seg ned å sutre, men å møte utfordringene fra de store internasjonale aktørene på en offensiv måte.

– Jeg ser ingen andre alternativer heller. Det som er kjerneverdiene til de redigerte norske mediene er det ingen andre som kan levere. Vi må forbedre det vi er best på, og finne måter å gjøre innholdet attraktivt for leseren.

Leder i NONA (Norwegian online news association) Ingeborg Volan, sier at Facebook har forsøkt å arbeide tettere med mediehus flere ganger tidligere. Hun trekker blant annet frem den britiske avisen The Guardian, som hadde en egen sosial leseapp for noen år siden.

Ingeborg Volan

– Guardian fikk mye trafikk ut av det. Det som derimot skjedde videre, var at mange brukere på Facebook ble lei av oppdateringer om at vennene deres leste en eller annen artikkel, og Facebook skjønte at dette ikke var ønskelig. Da endret Facebook algoritmen sin, og appen fungerte ikke bra for Guardian lenger, så de la den ned. Facebook er mer lojal til sitt eget publikum, enn til publisisten.

Amerikanske medier sliter med forsidetrafikk

Volan forstår at mediehus går i dialog med Facebook. Facebook er en vesentlig trafikkilde for nettmedier i dag. Men hun advarer mot å gå så langt i et samarbeid at man gir fra seg kontrollen over innholdet og inntjeningen.

Men hvis noen er bekymret for at ikke kvalitetsjournalistikk blir delt på Facebook, kan hun berolige. Hun sier at det ikke er statistikk som underbygger påstanden om at det vil gå på bekostning av innholdet i journalistikken.

– Da hadde jeg vært bekymret. I fjor var det Jannes historie fra Bergens Tidende som var en av de mest delte sakene i Norge. Den saken vant Skup-prisen.

Volan sier at det er gode grunner for at det skjer raskere i USA enn andre steder. De amerikanske mediehusene har hatt en sterk dalende forsidetrafikk de siste årene. I Norge, hvor VG er det største nettstedet, er ikke dette tilfelle.

– Norge har en enormt stor nyhetsbruk sammenlignet med det amerikanske markedet. At aktører som New York Times ser muligheter for å generere mer trafikk på å samarbeide med Facebook, gir derfor god mening.

Les også:

IT-giganter støtter Facebooks kamp mot amerikanske myndigheter- Facebook vurderer samarbeid med UberBruker over dobbelt så mye tid på Facebook som i fjorFacebook eneste store sosiale medium med økt trafikk fra andre nettsiderDette vil enten få deg til å :D eller :`(IT-giganter vil gi gratis internett i Zambia

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om