God og rund Audi

Når Audi til slutt lager en middels stor SUV, ser den ut som barnet av en Q7 og en A4. Ingen skjønnhet med andre ord, men den har flere andre verdier som kommer til å gjøre den populær.

DAGENS BESTSELGER: Både i Norge og på verdensbasis er Q5 den modellens som selger best med Quattro i dag.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Sånn for å ha gjort det helt klart med en gang, dette er ingen skjønnhet. Slik det nødvendigvis må gå når Audi bestemmer seg for å blåse opp en ny SUV. Bilene deres er gjerne av den art som verken gjør godt eller vondt for øyet, men når BMI-indeksen skyter i taket gjelder det samme her som for, ja for eksempel mennesker, det er sjeldent noen estetisk vinner.

Flere konkurrenter

Q5 er en SUV i familiesegmentet, det litt forfinete, så kalte premiumnivået, eller en småfeit A4 på ballongdekk, om du vil. Tidligere har Audi nøyd seg med å ta opp én SUV-plass, og da en ganske formidabel en, med Q7, som begynner å få visse samtidsproblemer.

2008s 15 beste kjøreturer

Den har et elefant-i-glasshus problem, så det er ikke rart Audi, som er mestere i å vite hvor markedet er, kommer med en mer beskjeden SUV. Det eneste som er rart er at de ikke har gjort det før.

Her må BMW ha fnist i mange år. Siden 2003 har de vært mer eller mindre enerådende i det mer eksklusive mellom-SUV området med X3.

Audi Q5 i bilder

Latteren har nok stilnet en smule nå, for samtidig har Mercedes kommet med GLK, Volvo XC60 og altså Audi med Q5 som alle plasserer seg tungt oppå X3, med helt ferske modeller, mens BMWen plutselig er gamlingen.

Men de har i det minste kunnet nyte en rekke år uten nevneverdig konkurranse, Land Rover har riktignok vært der med Freelander, men det er nok en modell for mer spesielt interesserte.

Bra plass

Selve typen er smokk i drømmesegmentet for mang en nordmann som ønsker bra med plass og god framkommelighet uansett om det snør eller humper.

Bilene er heller ikke så store at man risikerer kokos fra alle som kjøper økologiske grønnsaker og kun foretar kortreiste ferier.

Men noen småbil er ikke Q5. I utgaven vi prøvde, 3,0 TDI S-tronic, snakker vi om 1940 kilo.

Det er rundt 200 kilo mer enn A4 versjonen med samme motor og firehjulstrekk, som vi prøvde i sommer. I ren akselerasjon utgjør dette kun et par tideler, men i kjøreopplevelse mye mer.

For tyngdepunktet er betydelig hevet og den føles veldig mye større og tyngre om man presser den på svingete vei. Man skal heller ikke glemme dette når man kommer til nedbremsning og raske manøvrer på glatta.

Ingen fjellape

Framkommeligheten er selvsagt langt bedre, med rikelig bakkeklaring (20 centimeter) og offroadprogram. Samtidig så er det nok ingen fjellape, det er blant annet grunn til å tro at overhenget både foran og bak kan by på problemer om man virkelig går for en real traktorrute.

Ikke det at vi har den fjerneste anelse om dette utover antagelser, vi gjorde som alle kjøperne kommer til å gjøre, holdt oss til oppmerkete løyper.

Litt moro i slaps fikk vi dog, og kobler man ut antispinnfunksjonene, kan man virkelig leke.

Den har i utgangspunket 40/60 fordeling av kreftene og den er herlig kontrollerbar under lek i moderat med snøslaps. Det er for øvrig ingen vits i å prøve dette med antispinn aktivisert. Da stopper man mer eller mindre helt opp.

Dynamisk

3,0 TDI modellen har en fantasisk god motor, den yter 240 hester og 500 Newtonmeter og propeller den noe korpulente bilen fra null til hundre på 6,5 sekunder.

Den føles genuint rask, draget er så det holder, men før man kommer så langt som å kjøre litt friskt, må man få bilen i det som kalles "dynamic-modus", som igjen fordrer at man har Audis "drive select" funksjon, et ekstrautstyr til 3500 kroner.

Sportslig

Da blir bilen betydelig mer sportslig, både via fjæring og dempere, styring og ikke minst i forhold til respons på gir og gass. Lar man den være i vanlig modus er den betydelig mer sedat og fjæringen blir altfor soft og amerikansk.

Styringen er ikke så spenstig, den føles veldig død, den gir minimalt med feedback, som et litt uskarpt filter mellom sjåfør og underlag.

Bilen vi kjørte hadde ekstrautstyret "Dynamisk styring", med variabel styreutveksling, som koster deg nesten 12 000, uten at det virket som en genial investering.

Dyrt

Ekstrautstyr er noe man virkelig må stappe inn i denne bilen, for ser man på utsalgspris (724 000.-) og hva det inkluderer så kan man raskt konkludere med at det ikke er i nærheten av den prisen man kommer til å ende opp med.

Nå er ikke Q5 alene om dette, særlig tyske biler ser ut til å kreve at man laster opp med store summer ekstrautstyr for å få bilen på nivået som er forventet. Denne bilen var eksempelvis utstyrt med interiør "lyspakke" til 2240, hva betyr det?

At man må ha med seg lighter om man ikke krysser av her. Eller alle de forskjellige bagasjeromsrelaterte tingene som var med, som samlet koster over 10 000, blåtann opplegg i midtarmlenen til 6 200 og så videre.

Harde konkurrenter

Det blir vanvittig mye penger, bilen vi kjørte hadde tilleggsutstyr for totalt 213 000 kroner. Mercedes GLKen vi kjørte nylig hadde 175 000 i dingser og bomser, ingen moderat sum det heller (og ingen av bilene føltes sånn overvettig luksuriøse ut).

Hvilket bringer oss til at dette er en bil som har noen harde konkurrenter som er akkurat like mye ferskvare som Q5en er. I forhold til GLK er dette en mindre påfallende bil estetisk sett, mens har et lite nakketak på Merca når det gjelder motorisering. Skal bli spennende å se hvordan Volvo XC60 klarer seg mot disse to når vi skal prøve den rett inn på nyåret.

Flere Audi-anmeldelser:

  • Audi TTS S tronic
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. For folk som ikke ønsker å vise seg frem

  2. For det fine folket

  3. Audi A6 3,0 TDi: Hallingdalsekspressen oppdatert

  4. Stilig familiesvenske

  5. Trend-Volvo