SAS-annonse fanget flest lesere

En SAS-annonse på Aftonbladet fikk mest oppmerksomhet på svenske nettaviser i mars.

BLIKKFANG: Denne annonsen for SAS var den som oppnådde høyest oppmerksomhet blant brukerne i mars. Temperaturkartet til høyre viser hvor brukerne festet blikket.

  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Det er analysebyrået MRC International som har målt i hvor stor grad brukerne ser på annonser på nett og print.

I mars var det en kampanje for flyselskapet SAS som tiltrakk seg mest oppmerksomhet målt i «blikkontakt» med brukerne.

MRC International har målt annonser på en rekke stor svenske nettsider, deriblant Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, SvD, Youtube, MSN, E24, Eniro, Blocket og Hitta.

Måler blikket

Analysebyrået bruker såkalt eyetracking i sine målinger. Dette er en studie av øyets bevegelse på de som leser avisen, magasinet eller nettsiden. Analysen skal måle hvor leserne fester blikket.

Teknikken har i lang tid blitt brukt på trykte utgivelser, men tilbys nå også for nettsider.

- Denne SAS-annonsen scoret veldig høyt både i oppmerksomhet og på gjenkjennelse, sier daglig leder Mathias Plank i MRC International.

Husket annonsen

I tillegg til måling av blikkontakt har analysebyrået også målt i hvor stor grad brukerne husker annonse, annonsens avsender og budskapet i annonsen.

Hvor mange og hvor lenge brukerne så på SAS-annosen er hemmelig.

- Siden dette er en undersøkelse som vi tar betalt for gir vi ikke ut nøyaktig data for de forskjellige kampanjene, sier daglig leder Mathias Plank i MRC International

Les også: Får mer blikkontakt med leserne på iPad

Les mer om markedsføring og medier på E24 Media

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Får mer blikkontakt med leserne på iPad

  2. Ni av ti Facebook-brukere ser dette

  3. Tror Facebook må gi bedre plass til reklame

  4. Annonsørinnhold

  5. IT-gigantene satser knallhardt på mobilannonser

  6. Disse sakene er mest delt første halvår